در حال حاضر مشتری های شما از چه طریقی مشکلات خود را حل می کنند؟ (منظور مشکلی است که فکر می کنید محصول شما می تواند آن را حل کند)

از چه محصول یا خدماتی برای حل مشکل خود استفاده می کنند؟ در این قسمت مشخص می شود که شما در حال حاضر چه رقبایی دارید؟
با استفاده از روش های متعددی می توانید متوجه شوید که رقبای شما چه محصولات یا خدماتی هستند. مثلا می توانید از مشتریان خود بپرسید که مساله موردنظرشان را در حال حاضر از چه طریقی حل می کنند؟
روش دومی که می تواند خیلی موثر باشد این است که محصول یا خدمات خود را در گوگل جستجو کنید (بله به همین سادگی، ولی بسیاری از افراد از همین موضوع ساده هم غافل هستند!)، مشاهده می کنید که جایگزین های فعلی محصول شما چه کسانی هستند و چه شرکت ها یا استارتاپ هایی با چه روشی دارند مشکلات مشتریان بازار هدف شما را حل می کنند.

فوت کوزه گری: کلید واژه های مختلفی را سرچ کنید تا رقیبی از قلم نیفتد.

این بینش به شما کمک می کند که رقابت را بهتر درک کنید.
در صورتی که برای محصول شما هیچ رقیب حتی نزدیکی وجود ندارد، متاسفانه باید بگویم که احتمال دارد مسیر را اشتباه رفته باشید، چرا؟ برای اینکه اگر قصد دارید محصولی بسازید که تا الان کسی به فکر ساختن آن نیفتاده و آن ایده را عملی نکرده پس یعنی احتمال دارد این نیاز جدی بازار نباشد. فراموش نکنید که شما و استارتاپ کوچکتان اپل و گوگل نیستید و این شرکت ها نیز در ابتدا یک بازار از پیش ساخته شده را واردش شدند. اولین محصولی که اپل ساخت کامپیوتر بود که قبلا از اپل نیز توسط شرکت های دیگر ساخته شده بود، قبل از شروع به کار اولین محصول گوگل که موتور جستجو بود 14 عدد موتور جستجوی دیگر وجود داشت! پس بهتر است در ابتدای کار سازمان خود را با محصولی بنا کنید که بازار ساخته شده ای دارد، البته در بعضی موارد هم شاید من اشتباه کنم پس وحی منزل نیست!



یکی از بهترین کارهایی که می توانید پس از پیدا کردن جایگزین های موجود (رقبا) انجام دهید، بررسی دقیق محصول و یا خدمات آنهاست و از این بررسی می توانید متوجه شوید که مساله را از چه طریقی برای مشتری حل کرده اند و شما کافیست که متفاوت تر، بهتر و گاها ارزان تر مساله مشتریان را حل کنید؛ پس خیلی راحت می توانید از نقاط ضعف رقبا به نفع خود استفاده کنید. (پیشنهاد می شود مطلب بازاریابی خط مقدم ساحلی را مطالعه نمایید)

یک استراتژی ورود به بازار هوشمندانه را طرح ریزی کنید. این نکته را نیز اضافه کنم وقتی که رقبای شما یک محصول یا خدمات را ارائه کرده اند شما مجبور نیستید دقیقا همه امکانات سایت رقیب را داشته باشید. بعلاوه قابلیت های جدیدی که شما قرار است در محصولتان به عنوان ارزش پیشنهادی یا مزیت رقابتی یکتا پیش بینی کرده اید، فقط کافیست نیازهای اصلی مشتری را درک کنید، آن را با پلتفرم خود حل کنید و نقاطی که رقبای قدرتمند و قدیمی شما پوشش نداده اند را پوشش دهید و از این اهرم برای جذب مشتری استفاده کنید.
فوت کوزه گری: کافی است core business خود را پیدا کنید و محصولتان را بر پایه آن بنا کنید + قابلیت های جدیدی که شما درک کرده اید (اصلا درگیر اضافه کردن فیچرهای زیاد نشوید)، با این روش یک محصول متفاوت که سریع و ارزان ساخته شده است به بازار عرضه کرده اید.

جایگزین های موجود، رقبای فعلی شما هستند که ممکن است بسیار شبیه به شما باشند و یا اینکه شبیه به قسمتی از محصول و یا خدمات شما باشند و یا روشی هستند که مشتری با استفاده از آن فعلا مشکل خود را حل می کند. مثلا برای نرم افزارهای حسابداری، بزرگترین رقیبشان نه مایکروسافت بود نه شرکت های بزرگ نرم افزاری داخلی و خارجی! فقط دفترهای حسابداری و دفترهای روزنامه جایگزین فعال برای سیستم های حسابداری بود، پس جایگزین های موجود می تواند یک رقیب جدی با سازمانی گسترده، یک کمپانی و یا یک استارتاپ باشد باشد و یا یک روش دستی و کاملا سنتی.

اگر شما مثال های دیگری برای جایگزین های موجود سراغ دارید و یا درباره این موضوع تجربه ای دارید خوشحال می شویم آن را در پایین همین پست با ما به اشتراک بگذارید.





https://isfahanplus.ir/understanding...-alternatives/