فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، آپارات و… به راحتی می‌توانند هم تعداد زیادی مخاطب را با برند، محصول و خدمات‌تان آشنا کنند؛ و هم می‌توانند مخاطبان‌تان را از مرحله آشنایی به مرحله اعتماد و سپس خرید کردن ببرند.

خبر خوب این است که با برداشتن 5 گام می‌توانید به این هدف برسید.
5 گام تبدیل مخاطبان به مشتری در شبکه های اجتماعی را از زیر نظر گرفتن شروع کنید:
گام نخست: آن‌ها را زیر نظر بگیرید

با بازاریابی رسانه های اجتماعی می‌توانید واکنش مخاطبان‌تان را نسبت به برند و محصولات‌تان ببینید و ارزیابی کنید.
این که «نظر آن‌ها نسبت به رقیب‌تان چیست؟»، «چه برتری‌های احتمالی نسبت به شما دارند» و این که «مخاطبان شما به طور کلی چه سلیقه و ذوقی دارند»؛ همگی در شبکه‌های اجتماعی قابل ردیابی‌ست و شما می‌توانید بر‌اساس این اطلاعات، استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی زیادی را طراحی کنید.
پس:
لطفا در شبکه‌های اجتماعی، با گوش‌ها و چشمانی دقیق، ببینید و بشنوید.
گام دوم: پروفایل کاربری کاملی داشته باشید

مطمئن شوید که پروفایل‌تان، این موارد را شامل می‌شود:

  1. عکس پروفایل با کیفیت و مناسب
  2. تاریخچه (خیلی) کوتاه از کسب و کارتان
  3. لینک وب‌سایت‌تان
  4. در صورت امکان، موقعیت‌تان در Google Map و یا حداقل آدرس محل کارتان
  5. در برخی از شبکه‌ها مانند توییتر، فیس بوک و لینکدین، می‌توانید یک تصویر کاور هم داشته باشید.
    از این عکس به عنوان یک تابلوی شکوهمند برای معرفی برندتان در نزد مخاطبان استفاده کنید!

به شخصه وقتی وارد صفحه فیس بوک یا اینستاگرام برندی می‌شوم و اطلاعات را ناقص می‌بینم، یا مثلا یک لوگو و کاور زشت و بی‌کیفیت در صفحه‌شان بیابم، دیدم نسبت به آن برند کلا منفی می‌شود!
آدم احساس می‌کند که این برند، همیشه بخشی از کارهایش را جدی نمی‌گیرد و یک جای کارش می‌لنگد!
گام سوم: به مشتری، آگاهی‌رسانی (Awareness) بدهید

مشتریان را دانش‌آموز خودتان کنید! گاها پیش آمده‌است که مشتریان، جواب سوال‌شان را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند و این فرصتیست طلایی برای شما که به آگاهی‌رسانی (Awareness) از خودتان و برندتان بپردازید و نباید این فرصت را به رقیبان‌تان بدهید!
با اشتراک گذاری مطالب جذاب و کارآمد، این فرصت را به کار بگیرید.
چند مثال کاربردی از مطالب مناسب برای مرحله آگاهی:

  • کتاب‌های الکترونیکی
  • مقالات علمی یا خبری
  • اینفوگرافیک، تصاویر آموزنده و…

اگر به تازگی شروع به کار کردید، احتمالاً با حجم کمی از داده‌های قابل ارائه برای صفحات‌تان رو به رو هستید.
مشکلی نیست! می‌توانید از مطالب مرتبط دیگر سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده کنید!
حواستان باشد که در مرحله آگاهی، مطالب‌تان باید ساده و آموزشی باشند، نه پیشرفته و پیچیده !
گام چهارم: در مشتری، تمایل به خرید (Desire) ایجاد کنید

حالا که مشکل‌شان را پیدا کردند، وقتش رسیده که مخاطبان، یک راه‌حل مناسب برای حل آن پیدا کنند. و حالا راه‌حل آن‌ها چیست؟ خب معلوم است! محصول شما!
اکنون وقت آن است که تبدیل به خریدار قطعی خودتان بشوند، نباید اجازه دهید راه‌حل‌های دیگر را دنبال کنند و به رقبای شما بپیوندند!
می‌توانید با پیشنهاد‌های جذاب آن‌ها را از این کار بازدارید

به مخاطب بقبولانید که بهترین راه‌حل مشکلش را فقط شمایید که می‌توانید به او بدهید.
برای اثباتش می‌توانید:

  • آموزش تخصصی و کامل به او بدهید،
  • یا خدمات‌تان را با دیگر شرکت‌ها مقایسه کنید،
  • و یا چند ویدیو‌ی کوتاه را از نحوه‌ی عملکرد خدمات (یا محصول)تان در صفحات‌تان درج کنید.

گام پنجم: مرحله تصمیم برای خرید کردن (Action) در مشتری

مخاطب، گشته و گشته تا این که «شما» را بهترین راه‌حل برای این کار دانسته.
وقتش رسیده تا تصمیم نهایی‌اش را بگیرد و خرید نهایی را انجام دهد!
بهترین کاری که در این مرحله می‌توانید بکنید این است که پیشنهادات ویژه خود را برای راحتی تصمیمش به نمایش بگذارید؛ پیشنهاداتی مانند:

  • مشاوره رایگان
  • ارسال رایگان
  • بن تخفیف به مناسب…
  • بازگشت کالا در صورت عدم رضایت تا 7 روز
  • دوره آموزش رایگان
  • و…

در این بخش، کلماتی مانند: «مقایسه»، «مقابله» و «بررسی»، مذاکرات را به نفع شما تمام می‌کند .
و در نهایت باز هم تکرار می‌کنیم که بازخورد مشتریان‌تان را تحت نظر داشته باشید.
گاهی رفتار و بازخورد مشتریان و خریداران، بهترین راهنما و نقشه شما برا رسیدن به اهداف‌تان است.

با این 5 گام، در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را به مشتری تبدیل کنید - شبکه مدیران Modir TV