گزارش های دولتی در کره جنوبی حاکی از آن است که در سال های اخیر با پیشرفت علم رباتیک و هوش مصنوعی، ثبت پتنت در حوزه ربات های اجتماعی که قادر به تعامل و ارتباط با انسان می باشند، با رشد بی سابقه ای مواجه گردیده است؛ به طوری که به گزارش دفتر مالکیت فکری کره «KIPO»، تعداد پتنت های ثبت شده در زمینه ربات های اجتماعی از سال 2013 میلادی تاکنون سالانه رشدی بیش تر از 20 درصد را به همراه داشته است.





در طول پنج سال گذشته، شرکت های خصوصی با 26 پتنت، در صدر ثبت کنندگان پتنت در حوزه ربات های اجتماعی قرار داشته اند؛ پس از شرکت های خصوصی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی با 21 پتنت و اشخاص حقیقی با 4 پتنت در رده های بعدی قرار گرفته اند. نکته قابل توجه، افزایش سهم شرکت های خصوصی در ثبت پتنت می باشد که با رشد سریع بازار ربات های اجتماعی، از 29 درصد در سال 2011 میلادی، به 51 درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه، کاهش سهم پتنت های مرتبط با ربات های با قابلیت تکرار مداوم کارهای ساده از 61 درصد به 31 درصد و در مقابل افزایش سهم پتنت های مرتبط با ربات های با قابلیت انجام کارهای پیچیده تر از 32 درصد به 49 درصد در طول پنج سال گذشته می باشد.
یکی از مقامات ارشد «KIPO» با بیان اهمیت مهندسی رباتیک و هوش مصنوعی، از تصمیم این نهاد در حمایت از توسعه فناوری ساخت ربات های پیچیده توسط شرکت های خصوصی و دانشگاه ها و عبور از مرحله ساخت ربات های با قابلیت تکرار کارهای ساده تر خبر داد.
در همین راستا، دولت کره جنوبی در سال گذشته اعلام کرد بیش از 450 میلیون دلار در پنج سال آینده صرف توسعه و حمایت از فناوری رباتیک به عنوان یکی از نیروهای محرکه رشد اقتصادی کشور خواهد کرد. در این طرح، بخش های دولتی و خصوصی با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و بومی سازی فناوری های کلیدی، نقشی حیاتی خواهند داشت.
شایان ذکر است، بازار جهانی صنعت رباتیک در طول سال های 2010 الی 2014 میلادی، با رشدی 7 میلیارد دلاری، از 9.6 میلیارد دلار به 16.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. کره جنوبی با سهمی 4.7 درصدی از این بازار، بعد از کشورهای چین، آمریکا، آلمان و ژاپن، در رده پنجم جای گرفته است.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | ربات های اجتماعی، حوزه ای روبه رشد در پتنت های ثبت شده کره جنوبی