ببینید انتخاب مهندسی خلاقانه بازارسازی
مثال یک مجموعه بسته بندی خشکبار
محصولات خود را به شبکه سوپر مارکتها می فروشد
به جای فروش مدت دار بیاییم استندهای اختصاصی ایجاد کنیم و مکان استندگذاری را از مغازه دار اجاره کنیم و به جای فروش چک و نقد با دریافت تضمین مشتری شریک هم باشند
فروش مدت دار: تسوسه مدت دار
دریافت تضمین مشتری شریک:

  • تضمین که مشخص است یعنی اعتبارسنجی و مشخص کردن میزان اعتبار مشتری و دریافت ضمانت نامه
  • مشتری شریک یعنی به جای خرید کالا و فروش محصول ما به عنوان جز شریک با برند اقدام کند بدون سرمایه گذاری ریالی در خرید محصول
  • بعد مشتری شریک در مورد مصرف کننده یعنی مشارکت مشتری در توسعه بازار

مثال:
به جای اینکه یک شعبه یا چند شعبه لبنیاتی بزند
چهارصد سوپرمارکت شهر، یخچال این بنده خدا را دارن و جنسش را می فروشند
این شیوه در وال مارت هست
خب چه نفعی برای صاحب مغازه داره؟

  • یک سرمایه خرید نمیزارد
  • اجاره می گیرد
  • شریک در منافع فروش هم هست

الان اون لبنیاتی به راحتی با این روش ماهی یک میلیارد فروش دارد
بعد نیازی به راه اندازی شعب ندارد
بعد هزینه تبلیغاتش به شدت پایین میاد
ولی کارا شده
مثال نادرست:
بستنی میهن: اون فقط یخچال داد اما باز هم خرید و فروش سنتی هست – اون یک روش ناقص بازارسازی هست
مثل پپسی و کوکاکولا: اونها فقط یخچال دادن
تازه صد ها روش خلاق مهندسی بازار وجود دارد