شرکت دانش بنیان رباتیک اجتماعی آوا و نیما تحت نام تجاری “دکتر ربات” از سال ۱۳۹۴ توسط جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده است. هدف اصلی از تشکیل “دکتر ربات”، تجاری سازی فعالیت ها و دستاوردهای آزمایشگاه رباتیک اجتماعی و شناختی این دانشگاه و به کارگیری علم رباتیک در حوزه هایی از قبیل آموزش، کمک درمان، خدمات اجتماعی، تبلیغات و سرگرمی می باشد. شاید این تیم را با اولین محصول تجاری شده آنها یعنی “روما” بشناسید. ربات مانکنی که به منظور استفاده در ویترین مغازه های پوشاک و مزون ها طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر با تیم دکتر ربات و مانکن روما باآقای احسان صفاری مصاحبه ای داشته ایم که در ادامه ملاحظه می فرمایید:

درباره به سوابق تحصیلی و و سابقه کاری تیم خود توضیح دهید؟

تیم دکتر ربات متشکل از جمعی از اساتید و فارغ التحصیلان آزمایشگاه رباتیک اجتماعی و شناختی دانشگاه صنعتی شریف می باشد که هسته اصلی آن ۶ نفر است. به غیر از جناب آقای دکتر مقداری، سرکار خانم دکتر عالمی با مدرک دکتری زبانشناسی کاربردی در این تیم حضور دارند. من احسان صفاری و ۳ نفر دیگر آقایان احمد زیبافر، امین رضا سلطانی و آقای علیرضا طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مکانیک و مکاترونیک هستیم که البته مهندس طاهری در حال حاضر دانشجوی دکتری دکتر مقداری هستند.
سابقه ی فعالیت آزمایشگاه رباتیک اجتماعی به سال ۹۲ برمی گردد ولی تیم دکتر ربات با هدف تجاری سازی دستاوردهای این آزمایشگاه و با پشتوانه سوابق اجرایی اعضای خود در اواخر سال ۹۴ آغاز به کار کرد.

در مورد محصول خود توضیح دهید ؟

دکتر ربات حوزه ای را با نام رباتیک اجتماعی هدف کار خود قرار داده است و با توجه به گستردگی این حوزه، محصولات و خدمات خود را محدود نکرده است. به طور کلی می توان گفت، به کارگیری ربات برای آموزش، کمک درمان، خدمات اجتماعی، سرگرمی و تبلیغات ماموریت دکتر ربات است. اما برای شروع و ورود به حوزه، با محصولی به نام روما که یک ربات مانکن است و برای تبلیغات حوزه پوشاک مورد استفاده می باشد، آغاز به کار کردیم.

این ایده چگونه به ذهنتان رسید ؟

قبل از اینکه شرکت شکل بگیرد، ایده های بسیاری در حوزه رباتیک اجتماعی مطرح بود و همین امر بالقوه، انگیزه ای شد تا این تیم تشکیل شود. ربات مانکن هم یکی از همان ایده های ابتدایی بود که وقتی کنار ایده های دیگر قرار گرفت، به عنوان اولین محصول انتخاب شد. شاید بتوان گستردگی بازار پوشاک و همچنین جلب توجه مخاطبان بیشتر را دلیل این انتخاب دانست.
.
آیا محصول شما نمونه خارجی دارد مزیت محصول شما نسبت به آن چیست ؟

بله، این محصول نمونه های خارجی متنوعی دارد که در کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا و حتی انگلستان تولید شده است ولی هر کدام قابلیت های حرکتی خاص خود را دارند. با این حال می توان ادعا کرد که ویژگی های ظاهری، حرکتی و همچنین نرم افزاری روما به نوبه خود منحصر به فرد است. از طرفی دیگر، به دلیل حجم بالای محصولی مانند مانکن، هزینه ی حمل و نقل و گمرک زیادی را برای واردات تحمیل خواهد کرد. در حالی که روما، قیمتی به مراتب ارزان تر از نمونه های خارجی خود خواهد داشت.

چه ساز و کار و تکنولوژی در محصول خود استفاده کردید ؟

از نظر من، رباتیک اجتماعی فقط یک علم یا تکنولوژی نیست. بلکه بیشتر هنر و تجربه است. شما برای طراحی و ساخت یک ربات اجتماعی فقط به مهندس رباتیک نیاز ندارید. افرادی با توانایی هایی نظیر مکانیک، الکترونیک، نرم افزار، مواد، طراحی صنعتی، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی و حتی زبان شناسی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا محصولی با هویت ربات اجتماعی شکل بگیرد. چرا که کسانی قرار است با این ربات کار کنند و در تعامل باشند که شاید هیچ دانش رباتیک نداشته باشند و این کار را برای ما بسیار سخت می کند.

کدام بخش از نیاز بازار را پاسخ می دهد ؟

متاسفانه در ایران، ویترین های پوشاک و به طور کلی نظام تبلیغاتی پوشاک بسیار ضعیف، سنتی و تجربی می باشد. در حالی که در دنیا این مسئله یک علم محسوب می شود. ما با ساخت ربات مانکن سعی داریم تا سرآغاز تحولی فناورانه در ویترین های پوشاک باشیم.

موانع و سختی هایی که در این مسیر داشتید چه بوده ؟

مهمترین مانع آن است که در ایران کسی برای تحقیق و توسعه یک محصول فناورانه سرمایه گذاری نخواهد کرد و شما باید این هزینه را با صرف زمان بپردازید.
اگر چه کار ما نیاز به سرمایه ی اولیه ی زیاد و یا تجهیزات خاصی ندارد، اما هزینه ی زیادی را باید برای نیروی انسانی بپردازیم تا یک محصول به مرحله فروش برسد.

چه عواملی باعث موفقیت شما شده است ؟

ما در حال حاضر خودمان را موفق نمیدانیم. چرا که هنوز به جایی که میخواستیم نرسیده ایم. اما عامل های زیادی وجود داشته است که ما را در این مسیر نگه داشته است. این مساله شاید به این دلیل است که ما هیچوقت برای رسیدن به هدف نهایی خودمان عجله نداشتیم و نداریم و از تجربه کردن نمی ترسیم. البته نمی توان به حضور موثر آقای دکتر مقداری و سرکار خانم دکتر عالمی در گروه اشاره نکرد.

همترین عامل موفقیت در تولید یک کسب و کار و اینکه شرایط محیطی چقدر تاثیر داشته ؟

مهمترین عامل برای موفقیت یک کسب و کار در شرایط کنونی جامعه فقط پشتکار است. یک کارآفرین باید کفش آهنی به پا کند و پی تمام سختی ها را به تن خود بمالد.
یک کارآفرین باید نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و تحت هر شرایطی هدف اصلی خود را از دست ندهد.

خصوصیات و ویژگی های بارز تیمتان چیست ؟

به نظر بنده، اصلی ترین خصوصیت تیم ما، چند بعدی بودن آن است. تیم ما، متشکل از افرادی با درجات علمی، سن، تجربه، رشته تحصیلی، علایق و رویکردهای متفاوت است و این مساله در تصمیم گیری بهتر تیم، بسیار موثر است. اما نکته ی اصلی در آن است که همه ی ما یک هدف مشترک داریم و آن ایجاد یک کسب و کار قوی می باشد.

ویژگی یک کارآفرین موفق را در چه چیزی می بینید ؟

همانطور که گفتم، پشتکار و تلاش، اصلی ترین ویژگی یک کارآفرین موفق است. البته خصوصیات دیگری مثل منظم بودن، دقیق بودن، برنامه ریزی کردن و توانایی در انجام کارهای تیمی، بی تاثیر نخواهند بود.

هدف از ورود به دنیای کسب وکار چیست ؟

در ابتدا شاید گرایش ما به ایجاد یک کسب و کار، عدم رضایت شغلی در کار کارمندی بود. چرا که به نظر من، استعدادها و توانایی ها در کار کارمندی کشته خواهند شد. اما امروز، آنقدر زمینه ی فعالیتی که انتخاب کرده ام، برایم جذاب و شیرین است و آنقدر برای آن زحمت کشیده ام که دیگر نمیتوانم هدف دیگری را دنبال کنم.


چشم اندازی که برای کسب و کار نوپای خود در نظر گرفته اید چیست ؟

چشم انداز کسب و کار ما را می توانید در بسیاری از فیلم های علمی تخیلی ببینید. جایی که ربات ها در خدمت انسان ها هستند و در بین مردم زندگی می کنند. خیلی دور از ذهن هم نیست. ما اولین تیمی هستیم که با رویکرد ربات های اجتماعی در ایران تاسیس شده است و قصد داریم تا روزی نیز به عنوان بزرگترین شرکت در این زمینه شناخته شویم.


گپ‌وگفت‌های تجاری‌سازی | قسمت هفدهم، تیم دکتر ربات | وبلاگ برنامه تجاری‌سازی شریف