کارگاه هیات های بدوی تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی با حضور مدیران حوزه های فنی و درآمد و فرهنگی و اجتماعی این سازمان در استان کرمان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مدیر کل در آمد حق بیمه سازمان دراین همایش گفت: طی سالهای اخیر سازمان تامین اجتماعی در حوزه خدمات غیر حضوری و استفاده از سیستم های IT گام های بزرگی را برداشته است.
مهرداد قریب افزود: در حال حاضر ٩٠درصد لیست های حق بیمه به صورت اینترنتی ارسال و پرداخت و همچنین ٥٢ درصد ابلاغ ها در حال حاضر به صورت الکترونیکی ابلاغ می شود.
وی با اشاره به شروع خدمات الکترونیکی در حوزه بازرسی الکترونیک و ایجاد پرونده الکترونیک اشاره کرد: در حال حاضر در ٥ استان کشور کار بازرسی از کارگاه ها به صورت الکترونیکی انجام می شود و در صدد هستیم طی سالهای آینده این موضوع در تمامی استانها عملیاتی شود.
مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی تنها مرجع شبه قضایی مستقل است که وظیفه احقاق حقوق کارفرمایان و بیمه شدگان را بر عهده دارند. در این هیات ها سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک عضو در کنار سایر اعضاء وظیفه قضاوت و صدور آراء را بر عهده دارد.
قریب با اشاره به اهمیت افزایش اعتماد عمومی بیمه شدگان و کارفرمایان از طریق ارائه خدمات مناسب به آنها گفت: در هیات های بدوی تشخیص مطالبات کارفرمایان باید وقت کافی و مناسب برای ارائه مستندات و مدارک و همچنین دفاع داشته باشند و حراست و پاسداری از اطلاعات کارفرمایان در هیات ها و برخورد مناسب با آنها می تواند نقش مهمی در افزایش اعتماد مخاطبان سازمان داشته باشد.
وی در خصوص تسریع در خصوص پرونده های هیات های تشخیص اظهار داشت: در حالی که در گذشته بررسی پرونده ها ی هیات ها تشخیص تجدید نظر با دوره زمانی ٩ ماه انجام می شد با بهره گیری از سیستم های مکانیزه و تلاش بیشتر کارکنان این مدت در استان تهران به کمتر از ٣٠ روز رسیده است.
مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی:
برنامه ها و طرح ها باید دارای پیوست نگاری فرهنگی باشند
مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی در این همایش گفت: بحث پیوست نگاری فرهنگی یکی از مباحث اثر گذار و ریشه ای است که در صورت اجرایی شدن می تواند بخش بزرگی از مشکلات موجود را در جامعه را رفع کند.
رضا معینی افزود: یکی از مشکلات این است که برنامه ها و طرح ها بدون پیوست نگاری فرهنگی تدوین می شود. منظور از پیوست فرهنگی این است که آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی هر یک از برنامه های مصوب با بررسی کارشناسی قبل از اجرای آن مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی هر یک از افراد می تواند نقش بزرگی در ساماندهی و بازسازی کشور داشته باشد، گفت: سازمان تامین اجتماعی به دلیل مسئولیت اجتماعی ویژه که دارد باید نگرش خود به شرکای اجتماعی را اصلاح کند که در این مورد معاونت فرهنگی و اجتماعی فعالیت های متنوعی را از ٣ سال گذشته تاکنون در دستور کار قرار داده و تعامل و همکاری با شرکاء اجتماعی سازمان را بازکرده است.
معینی افزود: هیات های تشخیص مطالبات سازمان ماهیتی فرا سازمانی دارند و به صورت مستقل احکام خود را صادر می کنند.
وی گفت: در سالهای اخیر اتفاق بزرگی در هیات های تشخیص به وقوع پیوسته که از آن جمله توزیع الکترونیکی پرونده های مطالباتی به این هیات هاست به نحوی که هیچ یک از دبیران هیات ها تا آخرین لحظه از مشخصات پرونده ای که به آنها واگذار می شوند اطلاعی ندارند.
مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی:
سازمان تامین اجتماعی بر پایه سه جانبه گرایی و مشارکت شرکای اجتماعی ایجاد شده است
مدیر کل امورفرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در این همایش گفت: سه جانبه گرایی در هیات های تشخیص مطالبات نمود کامل دارد. این هیات ها نمایی از مشارکت کارگران ، کافرمایان با تامین اجتماعی است.
عادل علایی با اشاره به اینکه منابع سازمان باید به شکل واقعی افزایش یابد، اظهار داشت: حق بیمه و سوابق بیمه ای جنبه حق الناس دارد لذا باید دقت زیادی در اجرای قانون اعمال کنیم.
علایی با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: این کارگاه با هدف همدلی و همراهی برای ایجاد وحدت رویه در اجرای کامل قانون، اجرای صحیح قانون ،آئین نامه ها و بخشنامه ها، مرور و بازخوانی قوانین مربوطه و همچنین مرور مسئولیت های قانونی و شرعی هر یک از اعضاء هیات ها برگزار شده است.
وی افزود: تامین اجتماعی یکی از موفق ترین سازمان های اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که تاکنون فعالیت های گسترده ای در حوزه ارائه خدمات بیمه ای و درمانی به قشر عظیمی از جامعه ارائه داده است.
مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی از یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزار نفر و تعداد کارگاهای تحت پوشش این سازمان از١٨٠ هزار کارگاه به ١میلیون ٢٠٠ هزار کارگاه افزایش یافته است.


http://www.tamin.ir/News/Item/36354/2/36354.html