مدیر کل تأمین اجتماعی استان ایلام در ششمین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گفت: ایجاد اشتغال پایدار و سازماندهی اشتغال نیازمند همکاری تمامی مدیران و دستگاه های ذیربط است و پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه ملاک قابل قبولی برای تعیین اشتغال و همچنین میزان بیکاری استان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سهیلا ملکشاهی ادامه داد: به استناد ماده پنچ قانون تأمین اجتماعی، اتباع بیگانه که دارای مجوز اشتغال و اقامت در ایران هستند و اکنون مشغول به کار هستند طبق معرفی نامه می توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.
وی افزود: اتباع خارجی که به صورت خویش‌فرما در یکی از مشاغل مشمول قانون تأمین اجتماعی فعالیت داشته و دارای کارت کار یا پروانه کار معتبر باشند، در صورت تمایل می‌توانند برابر قانون از طریق انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات این سازمان بیمه گر بهره مند شوند.
قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: شرط و ملاک قابل قبول برای خروج افراد از ردیف آمار بیکاران برقراری بیمه برای آنان است.
استاندار ایلام افزود: اعلام آمار بیکاران ممکن است دقیق نباشد، چرا که در یک سرشماری مولفه های زیادی دخیل اند که با توجه به فصل آمار گیری، منطقه شهری و روستایی افراد، جمعیت نمونه آماری و ... باید آمار را مد نظر قرار داد.
وی میزان بیکاران استان ایلام را از سوی سازمان برنامه و بودجه ٢٤ هزار و ٦٩٢ نفر یعنی ١٣/٦ درصد ذکر کرد و افزود: البته بیکاری پنهان نیز در این استان وجود دارد.
استاندار ایلام گفت: اعلام آمار باید دقیق باشد زیرا آمار غیر واقعی ابهام ایجاد می کند و با توجه به اینکه رسانه و مردم ناظر هستند باید آمار شفاف و دقیق باشد و ابهامی در آن ایجاد نشود تا افراد بدبین نشوند.
وی افزود: با توجه به اعلام سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر ایجاد ظرفیت بیمه شدن برای هنرمندان، باید اطلاع رسانی در این زمینه صورت گیرد تا افراد هنرمند این استان بتوانند از مزایای بیمه برخوردار شوند.
در این راستا هم اکنون اداره کل تأمین اجتماعی استان ایلام با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان اقدام به پالایش و بررسی افرادی که از تسهیلات خوداشتغالی استفاده کرده اند نموده تا کسب و کارهای جدید بمنظور پوشش بیمه ای ایجاد شود.


http://www.tamin.ir/News/Item/53905/2/53905.html