در سال 2013 میلادی، برخی از عکاسان مسابقات فوتبال آمریکایی، در زمینه کپی رایت و امکان استفاده از عکس هایشان و همچنین واگذاری مجوز آن ها به شبکه های تلویزیونی، شکایتی را مطرح نمودند.
در این شکایت آسوشیتدپرس، Getty Images و 36 باشگاه فوتبال آمریکایی همکار با NFL به عنوان مدعی علیه قرار گرفتند.
این عکاسان که مسئولیت عکس برداری از رویدادهایی از جمله مسابقات لیگ NFL و همچنین تمرینات تیم ها را به عهده داشتند، در دادگاهی در منطقه جنوبی کالیفرنیا شکایتی در برابر توافق واگذاری انحصاری حق پخش به آسوشیتدپرس مطرح نمودند. بر اساس توافق صورت گرفته دیگر عکاسان امکان فروش مجوز استفاده از عکس های گرفته شده خود از طریق Getty Images با قیمت های بالا را نداشتند.




بر اساس ادعای ارائه شده در شکایت، توافق صورت گرفته شرایط را برای عکاسان از پیش نیز دشوارتر می نمود چراکه برای محتوای سایر مسابقات ورزشی مرتبط نیز نظیر مسابقات لیگ بیسبال موانع کپی رایتی آنها را شامل می شد که در موارد زیادی از این مسابقات Getty حق انحصاری پخش و واگذاری مجوزهای این مسابقات را بدست داشت و عکاسان بایستی برای مجوزهای پخش از طریق آن عمل می نمودند.
در همین راستا در متن ادعا آورده شده که در صورتی که این عکاسان بخواهند نسبت به تجاری سازی مجوز استفاده از عکس هایشان استفاده نمایند تنها یک راه خواهند داشت و آن انتقال مجوز به آسوشیتدپرس است. ادعای ارائه شده همچنین حاکی از این مسئله است که Getty عکاسان را تهدید نموده که در صورت عدم واگذاری مجوزهای عکس های گرفته شده از NFL از این روش، سایر محتواهای ارائه شده این عکاسان نیز از شبکه های توزیع حذف خواهند شد.
همچنین عکاسان ادعا کردند هم مؤسسه گتی ایمیجز و هم آسوشیتدپرس با اعطای دسترسی کامل NFL به عکس ها، امکان استفاده رایگان از عکس های کپی رایتی آنها را فراهم می نماید.
دو راهی حاصله، انتخاب سختی را در پیش روی عکاسان قرار داده است: واگذاری مجوز استفاده از عکس های NFL با قیمت پاینن تر و یا از دست دادن کلی قابلیت پخش عکس های مربوط به سایر مسابقات.
در نهایت، پس از مجموعه بررسی هایی که در دسامبر 2016 و فوریه سال جاری میلادی انجام گرفت رأی دادگاه به رد تمامی ادعاهای مطرح شده در شکایت بوده که پیرو این رأی، عکاسان در تاریخ هشتم مارس تقاضای تجدید نظر خود را به دادگاه ارائه نمودند.


منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | فرجام خواهی هفت عکاس در راستای تصمیم کپی رایتی لیگ ملی فوتبال آمریکا