بنا بر گزارش مرتبط با رصد تحولات ثبت پتنت در کشورهای مختلف، در نه ماهه اول سال 2017میلادی، کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین به ترتیب با «60551»، «22690» و «20285» پتنت در صدر فهرست کشورهای آسیایی دارنده پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO» قرار گرفتند. علاوه بر کشورهای یاد شده که در رده‌های دوم، چهارم و پنجم فهرست جهانی قرار دارند، کشور تایوان با «11031» پتنت در رده چهارم کشورهای آسیایی و رده هفتم جهانی قرار گرفته است.
اگر فهرست کشورهای دارای پتنت در «USPTO» را بر اساس ناحیه جغرافیایی بررسی نماییم، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بعد از آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب، کشورهای آسیایی با «89676» پتنت، 32درصد از کل پتنت‌های منتشر شده در آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. باید توجه داشت توزیع پتنت‌های منتشر شده متعلق به کشورهای آسیایی، بسیار نامتقارن بوده و عمده دلیل ایستادن این کشورها در جایگاه دوم بیشترین «US» پتنت منتشر شده و پیشی گرفتن از کشورهای اروپایی، آمار بسیار بالای کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و تایوان نسبت به دیگر کشورهای آسیایی است (این چهار کشور در مجموع «86107» عدد «US» پتنت منتشر یافته را به خود اختصاص داده‌اند که تقریباً برابر با 96 درصد کل «US» پتنت‌های منتشر یافته توسط کشورهای آسیایی است). البته، استراتژی کشورهای اروپایی در تمرکز بر ثبت و انتشار پتنت در «EPO» نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از دلایل احتمالی این اتفاق محسوب گردد.
در جدول یک، وضعیت کشورهای آسیایی از نظر انتشار پتنت در «USPTO» و «EPO» آمده است. ارتقاء جایگاه سنگاپور در بین کشورهای آسیایی و پیشی گرفتن از هند که با رشد دو پله‌ای در فهرست کشورهای منتشر کننده پتنت در «USPTO» همراه شده است، از نکات قابل توجه است
جدول 1- کشورهای آسیایی دارای بیشترین پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO»

از نکات قابل توجه در مورد پتنت‌های انتشار یافته در نه ماهه اول سال 2017میلادی، تفاوت بسیار زیاد کشور تایوان در رده‌بندی‌های «USPTO» و «EPO» است؛ این کشور که با «11031» پتنت منتشر شده توانسته است در جایگاه هفتم فهرست کلی کشورهای دارنده پتنت در «USPTO» و «EPO» قرار گیرد، در فهرست کشورهای برتر دارنده «US» پتنت نیز جایگاه خود را در بین ده کشور نخست حفظ کرده و با «9869» «US» پتنت در رده ششم قرار گرفته است. این در حالی است که تعداد پتنت‌های اروپایی انتشار یافته این کشور بسیار کمتر بوده و با «1162» پتنت، در رتبه شانزدهم قرار گرفته است.

بررسی وضعیت ایران در بین کشورهای آسیایی، حاکی از این است که این کشور با 84 عدد «US» پتنت انتشار یافته در رتبه دهم کشورهای آسیایی فهرست «USPTO» جای گرفته است؛ یکی از نکات کلیدی در زمینه «US» پتنت‌های منتشر شده ایران، اختلاف ناچیز آن با امارات متحده عربی (84 در مقابل 88 عدد «US» پتنت) است که می‌تواند ارتقاء رتبه ایران در فهرست مذکور و پیشی گرفتن از این کشور را محتمل سازد. از سوی دیگر، تعداد بسیار کم پتنت اروپایی ایران، سبب شده که علاوه بر قرار گرفتن در رده چهاردهمی کشورهای آسیایی دارنده پتنت در «EPO»، جایگاه خود در بین ده کشور نخست آسیایی فهرست کلی بیشترین پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO» را نیز به کشور تایلند واگذار نماید. (تایلند با 75 عدد «US» پتنت و 46 پتنت اروپایی توانسته است در رده نهم کشورهای آسیایی در فهرست کلی قرار گیرد که علت عمده آن تعداد قابل توجه پتنت‌های اروپایی این کشور است.)





کشورهای آسیایی دارای بیشترین پتنت انتشار یافته در «USPTO» و «EPO»
کانون پتنت ایران | اخبار | تعداد پتنت منتشر شده کشورهای آسیایی در USPTO و EPO در نه ماهه اول 2017