شرکت «IFI» که یک شرکت آنالیز و تجزیه‌وتحلیل پتنت به شمار می‌رود، فهرست شرکت‌هایی که بیشترین ثبت اختراع در سیستم پتنت آمریکا را در سال 2017 میلادی داشته‌اند، منتشر ساخت. بنابر این فهرست، «IBM» با 9043 عدد «US» پتنت، برای بیست و پنجمین سال متوالی در صدر شرکت‌های ثبت‌کننده پتنت در آمریکا قرار گرفت و شرکت‌های «سامسونگ» و «Canon» در رده‌های بعدی قرار گرفتند.





در واقع ثبت اختراع می‌تواند به‌عنوان یکی از معیارهای اصلی نرخ نوآوری در یک کسب‌وکار به شمار می‌رود و تعداد پتنت ثبت‌شده بیانگر این مطلب است که چگونه یک شرکت از طریق سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود، به توسعه قابلیت‌های فناورانه خود می‌پردازد. بر همین اساس، گزارش‌های متعددی پیرامون تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده توسط شرکت‌ها در نقاط مختلف جهان انتشار می‌یابد که با توجه به اهمیت سیستم پتنت آمریکا، تعداد «US» پتنت‌های ثبت‌شده می‌تواند شاخصی مهم در رده‌بندی شرکت‌های نوآور قلمداد شود.
در فهرست «IFI»، پس از «IBM» که نسبت به سال 2016 میلادی با افزایشی 1000 عددی در «US» پتنت‌های ثبت‌شده مواجه شده است، شرکت‌های سامسونگ، کانن، اینتل، «LG»، کوآلکام، گوگل، مایکروسافت، شرکت تایوانی «TSMC» و «Samsung Display» در رده‌های دوم تا نهم قرار گرفته‌اند. نکته جالب توجه در این فهرست، عدم قرار گرفتن اپل به‌عنوان ارزشمندترین شرکت فناوری جهان در زمره ده شرکت برتر ثبت‌کننده پتنت در آمریکا است که با 2229 پتنت در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. آمازون نیز یکی دیگر از برندهای فناوری شناخته شده در سطح جهان است که با 1963 عدد «US» پتنت و قرار گرفتن در جایگاه سیزدهم، نتوانسته است به فهرست ده شرکت برتر راه یابد.

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | قرار گرفتن «IBM» در صدر فهرست شرکت‌های ثبت‌کننده پتنت در آمریکا در سال 2017 میلادی