در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد:

  • تحقیق درباره رقابت در بازار رقابتی، درباره ی کسب و کار شما به شما چه چیزی یاد می دهد؟
  • چطور رقبا را تحت نظر داشته باشیم و محصولات آنها را دنبال کنیم؟
  • چطور متوجه شویم رقبای ما در بازار آنلاین چه فعالیتی انجام می دهند؟


تحقیقات بازار چه کمکی به کسب و کار می کند؟

برای درک بهتر موضوع زیرنظر داشتن بازار رقابتی، یک برند آبمیوه را در نظر بگیرید. این برند به طور معمول به سایر تولید کننده های حاضر در منطقه جغرافیایی و نحوه بازاریابی آنها گوشه چشمی دارد، به این مساله که آیا پیشنهادات تشویقی برای خرید محصولاتشان در نظر گرفتند یا خیر، و یا اینکه محصولاتشان در کدام منطقه فروش بهتری دارد؟
با این حساب در ظاهر این برند آبمیوه طبیعی تمام هوشمندی لازم برای رقابتی و پررونق ماندن را دارد! اما در واقع اینطور نیست، هنوز تحقیقاتی بیشتری در حوزه بازار رقابتی این برند قابل اجراست. برای مثال، این شرکت تنها رقبای مستقیم خود را در حوزه تولید آبمیوه طبیعی در نظر گرفته و رقبای غیرمستقیم خود را فراموش کرده است. رقبای غیرمستقیم شامل رقبایی ست که نوشیدنی های دیگر را تولید و توزیع می کنند.
شناسایی رقبای مستقیم و غیرمستقیم تنها یک سمت از تحقیقات بازار رقابتی ست.
این تحقیقات اگرچه بنظر دشوار می رسند اما به این دلیل که چیزی بیشتر از شناسایی صرف رقبایتان در بازار را به شما نشان می دهد، ارزش خواهد داشت. تحقیقات بازار رقابتی، جایگاه شما را در بازار فعلی به شما نشان می دهد و مشخص می کند، برند شما در زمینه ی صنعتی که در آن فعالیت میکند چطور نسبت به رقبا متمایز شده و خود را منحصربفرد نشان می دهد.
تحقیقات بازار رقابتی کاملا مشخص می کند که فعالیت های بازاریابی رقبای شما در چه نقاطی از بازار موفق و در چه نقاطی شکست خورده است. بعلاوه کمک می کند تا ترند های موجود در صنعت را پیدا کنید و بفهمید که عملکرد مشتریان در بازار چگونه است یا حتی دسته بندی های محصولات چه تغییراتی داشته و باید چه تغییرات دیگری نیز داشته باشد.

تحقیقات بازار رقابتی را چطور باید انجام داد؟

تحقیقات بازار رقابتی دانش پیش بینی آینده ی بازار رقابتی را به شما می بخشد. این دانش اگر در راستای تاریخچه صنعت شما باشد می تواند به شما در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه درباره نحوه و میزان بازاریابی کمک بسیار زیادی کند.
نظم بخشیدن اولین گام در انجام تحقیقات بازار رقابتی ست. برای داشتن یک برنامه منظم تحقیقاتی می توانید لیستی مانند این لیستی که ما به شما ارائه می کنیم تهیه کنید :
1 نام برند آبمیوه طبیعی نوش
2 صنعت آبمیوه
3 وبسایت www.nooshjuice.com
4 مشتریان هدف افراد تندرست و افرادی که ذیغ وقت داشته و از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند
5 نوع رقبا مستقیم – رهبر صنعت
6 تمایز ها ارگانیک بودن – بدون شکر – قیمت
7 محصولات آب پرتقال طبیعی – آب پرتقال طبیعی غنی شده
به این جدول سایر جزییات رقابتی را نیز می توانید اضافه کنید مانند : ارزش بازار، فروش ها، توزیع جغرافیایی، رهبری بازار، نرخ رشد سال به سال و سهم بازار.
بعد از اینکه اطلاعات را جمع آوری کردید زمان آن است کمی عمیق تر شوید و تحقیقات میدانی بیشتر درمورد حقایق رقبایتان پیدا کنید. برای این کار ساده ترین راه، رفتار کردن مثل یک مشتری است. برای اینکه بدانید رقبای شما چه حسی به مشتریان القا می کنند بهترین راه این است که مشتری آنها شوید. این کار به شناخت تفاوت های رقبایتان کمک میکند. در پایان به راحتی اطلاعاتی که از این راه به دست آورده اید را وارد جدولی که درست کردید خواهید کرد.

تحقیقات بازار رقابتی در فضای آنلاین

در مرحله بعد حضور آنلاین رقبایتان را زیر نظر بگیرید. ابزارهایی مثل SimilarWeb یا Google Trends در این مسیر به شما کمک خواهند کرد.
SimilarWeb به شما کمک می کند تا ترافیک بازدید رقبایتان را زیر نظر بگیرید، بفهمید که این ترافیک از چه طریقی (ارگانیک و شبکه های اجتماعی یا تبلیغات) بدست آمده است و اینکه مشتریان شما از چه سایت ها یا اپلیکیشن های دیگری بازدید میکنند و به نحوی علایق و سلایق آنها را کشف کنید.
Google Trends به شما اجازه می دهد تا دریابید افراد در صنعت شما به دنبال چه چیزهایی هستند. همچنین ترند ها و فضاهای خالی موجود در صنعت را به شما نشان می دهد.
در تمام زمان هایی که این تحقیقات را انجام می دهید، اشتباهات و حرکات موفق رقبایتان را زیر نظر داشته باشید. این اشتباهات و موفقیت های رقبا به سادگی می تواند هم بر روی سئو ی سایت شما و هم استراتژی های بازاریابی شما اثر داشته باشد. در نتیجه تمامی اطلاعاتی که در دسترس شماست از اعداد و ارقام گرفته تا آمار فروش ها و سهم بازار را جمع آوری کنید.

گام اول برای انجام تحقیقات بازار رقابتی

در ابتدای مسیر بهتر است کمی شما را راهنمایی کنیم. برای شروع شناخت رقبا، می توانید مشخص کنید کدام یک از موارد زیر که در طول مقاله به آنها اشاره کردیم را در اختیار دارید و یا درباره آنها اطلاعاتی دارید و در مورد کدام یک بی اطلاع هستید. گام اولتان را با دقت بسیار بردارید.