این مقاله در ابتدا در TechCrunch منتشر شد. امروز می خواهم در مورد شکل ظاهری استارتاپ ها در خارج از سیلیکون ولی (Silicon Valley)، چگونگی پیدایش و حفظ آنها صحبت کنم. بخش عظیمی از تفکرات و نظرات من در رابطه با جوامع استارتاپی، ناشی از ساعت ها بحث و مناظره خصوصی با براد فلد (Brad Feld) است. شما در حال حاضر می توانید بطور مستقیم از نظریات براد در کتاب فوق العاده ای که جدیداً تحت عنوان “جوامع استارتاپی (Startup Communities)” برای عموم منتشر کرده است، بهره ببرید. این کتاب توسط تیم اصفهان پلاس ترجمه شده که می توانید از طریق لینک “خرید کتاب جامعه های استارتاپی” بصورت اینترنتی، آن را خریداری نمایید.

به عبارت ساده، اگر ایجاد یک جامعه موفق تکنولوژیک در خارج از سیلیکون ولی (Silicon Valley) برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، باید این کتاب را بخوانید. من چندین نسخه از آن را برای رهبران و سرپرستان لس آنجلس سفارش دادم و به زودی میزبانی براد از جامعه مان را برنامه ریزی خواهم کرد. مشاهدات من، تحت تاثیر تماشای تلاش های خستگی ناپذیر براد در سراسر کشور، برای اولین بار در نوشته ای از من در مورد سیاتل با عنوان”چندین فرد کلیدی که می توانند تغییر عظیمی ایجاد کنند” منتشر شد. در آن نوشته من در مورد اینکه چگونه چند فرد کلیدی در هر جامعه ای می توانند تاثیر زیادی بر روی موفقیت نوپای شهر و یا شرکت خود داشته باشند، صحبت کرده ام. به عنوان مثال فرد ویلسون (Fred Wilson)، تونی هسیه (Tony Hsieh) و یا براد فلد (Brad Feld).
شما می توانید دیدگاه های براد از چگونگی انجام این کار را در کتاب خودش (Startup Communities) مطالعه کنید. دیدگاه های من از این قرار است:
  1. یک مجموعه قوی از بنیانگذاران فن آوری- خاطرنشان می کنم که این روزها توسعه دهندگان و تیمهای کاری واقعاً بااستعدادی در زمینه تکنولوژی در همه جا وجود دارد. تا به حال بازی های “Words with Friends” و یا هر کدام از بازی های“with Friends” از کمپانی Zynga را بازی کرده اید؟ این بازی ها از تاسیسات سان فرانسیسکو نیامده است. بلکه ایده آن در یک استارتاپ کوچک شگفت انگیز در مک کینی، تگزاس (McKinney, Texas، 30 مایلی شمال دالاس) به نام NewToy، شکل گرفته است.

فکر می کنید استارتاپ بزرگ بعدی مثلا TX نمی تواند از دالاس آمده باشد؟ و یا Angry Birds؟ از استارتاپ Rovio در فنلاند. فکر می کنید (USV (Union Square Ventures تنها در شهر نیویورک سیتی سرمایه گذاری می کند؟ در مورد معاملات 12 ماه اخیر که توسط دو کمپانی Dwolla (واقع در ایالت Iowa) و Pollenware (واقع در Kansas City) اعلام شد، چه فکر می کنید؟
  1. سرمایه محلی – باور من بر این است که شما در تلاش برای ایجاد یک جامعه بدون سرمایه محلی هستید. و در جوامع بسیاری که جدیداً به راه اندازی استارتاپ های تکنولوژیک روی آورده اند، دریافته ام که در شرکت های استارتاپی، سرمایه گذاری های کلان فرشته چندان ماهرانه انجام نمی شود. بنابراین شما شاهد فرآیندهای طولانی، خارج از بازه و شرایط غیر تجاری خواهید بود و با سرمایه گذارانی مواجه خواهید شد که مایل به دخالت بیش از حد هستند. من این موضوع را با جوامع دیگری از جمله در سن دیگو نیز مطرح کردم. جایی که در آن به اعتقاد من وجود تعداد زیادی از مهندسان با استعداد، سرمایه ی بسیار باارزش تری نسبت به سرمایه ی محلی است.

در واقع، در سن دیگو سرمایه ی بسیار زیادی وجود دارد، ولی سازماندهی خوبی برای حمایت از آن، صورت نگرفته است. پیشنهاد من برای حل این مشکل این است که از تعدادی گروه های فرشته استفاده کنند. این گروه ها سرمایه ی خود را در ساختارهای سرمایه ی کمتر مثلاً 5 تا 10 میلیون دلار به اشتراک بگذارند. سپس یک یا دو نماینده انتخاب کنند و یا حتی می توان برای اینکه شخصاً سرمایه گذاری کنند از یک VC (سرمایه گذاری پرریسک) محلی استقبال کرده، در کمیته سرمایه گذاری شرکت کنند و یا به عنوان یک مشاور حضور یابند. کلید اصلی، دست یابی به یک سرمایه ی واقع بینانه است.
اگر تیم های سرمایه گذاری مشتاق، به دنبال همکاری هستند، SBIC (شرکت های سرمایه گذاری برای کسب و کارهای کوچک) با یک برنامه ی متمرکز سرمایه گذاری وارد عمل می شود تا به امور مالی شرکت های خارج از سیلیکون ولی بغیر از سرمایه ی فرشته ی اولیه آن ها، کمک کند. این یک برنامه طراحی شده بسیار هوشمندانه است.
دو دلیل برای نیاز شما به سرمایه ی محلی وجود دارد. اول آن که، احتمال نمی رود که یک سرمایه گذار جدی بخواهد بودجه و کمک های مالی خود را در اختیار شرکتی در خارج از حوزه ی جغرافیایی خود قرار دهد مگر اینکه آن شرکت، به حدی موفق باشد و یا ویژگی خاصی داشته باشد که توجه آن سرمایه گذار را جلب کند. بنابراین معمولاً اولین پول به شکل محلی است. وقتی شما شرکت بسیار موفقی چون Dwolla باشید، هرکسی از هر نقطه ای برای دیدار شما خواهد آمد.
دلیل دوم برای نیاز به سرمایه محلی (این بار در قالب سرمایه) این است که اگر سرمایه ی محلی وجود نداشته باشد، هر شرکتی که شروع به رشد و تغییر می کند برای سرمایه گذاری به ناچار باید به VCهای سیلیکون ولی مراجعه کند. این افراد در جواب این شرکت ها فقط می گویند تنها در صورتی می توانید روی سرمایه گذاری ما حساب کنید که شرکت موردنظر را به Bay Area منتقل کنید. اگر شما فوق العاده موفق هستید می توانید در برابر این گفته مقاومت کرده و آن را قبول نکنید. در غیر این صورت، موفق باشید! و نه اینکه من بخواهم این سرمایه گذاران را بخاطر طرز برخوردشان سرزنش کنم. اگر شما در حال کار با شرکت هایی هستید که در مراحل اولیه خود به سر می برند، باید زمان نسبتاً بیشتر و با کیفیت تری را با آن ها بگذرانید و این موضوع نیازمند نزدیکی جغرافیایی دو عامل خواهد بود.

  1. رویدادهای قاتل – در مورد آنچه با میزبانی SXSW درهر سال به نفع آستین می شود فکر کنید. یک بار در هر سال همه ما دلیلی برای بودن در آستین داریم. بنابراین شما به طور طبیعی خواهان دریافت اطلاعاتی در رابطه با صحنه تکنولوژی محلی هستید، همچنین کاهش مانع هایی که برای افرادی وجود دارد که می خواهند به آنجا بروند، سرمایه گذاری کنند و زمان خود را در آنجا صرف کنند. من کاردهی این موضوع را در بولدربا Defrag و Gluecon دیده ام.لس آنجلس هر ساله کنفرانس مونتی را برگزار می کند. نیویورک سیتی شاید یک میلیون از این کنفرانس ها را برگزار کند از جمله برگزاری علنی AdWeek. و یا در مورد بهترین مثال – Loic Le Meur که هرساله همه را برای Le Web به پاریس می آورد.



ساخت SXSW بعدی در شهرستان شما دور از ذهن است. اما چرا با رویدادی مثل آنچه که در عنوان مطرح شد آغاز نکنید و باعث جذب حداقل 200 مخاطب شوید. ساختن را از اینجا آغاز کنید. در مورد اینکه Big Omaha چگونه بطور شگفت انگیزی موجب جذب دوستداران تکنولوژی به این شهر در سطح جهانی شده است فکر کنید.با سازمان دهندگان این برنامه تماس بگیرید – و چگونگی انجام این کار را جویا شوید!

  1. دسترسی به دانشگاه های بزرگ تصور این موضوع که شما بدون دسترسی به دانشگاه های بزرگ بتوانید یک جامعه تکنولوژیکی و یا یک جامعه استارتاپ را راه اندازی کنید، بسیار سخت است. برای شروع کنندگان، مانند Josh Kopelman که این پست عالی از Dorm Room Fund آنها مشخص شده است، بسیاری از نوآوری های بزرگ از جمله مایکروسافت، گوگل و فیس بوک در یک اتاق از خوابگاه آغاز شده اند.

دانش آموزان منبع بزرگی از ایده ها هستند زیرا آنها بسیار مایلند که هنجارهای موجود را به چالش بکشند – پایه و اساس کلیه اختلال ها نیز همین است. همچنین دانش آموزان از آخرین مهارت های تکنولوژیکی برخوردارند و زمان کل بیشتری برای تمرکز روی ساخت چیزهای مختلف در اختیار دارند. اما فراتر از این ایده این است که استارتاپ ها از کالج ها آمده اند، آنها به وضوح یک سیستم تغذیه کننده بسیار مهم در استارتاپ های محلی با استعدادهای ارزان، جوان و سخت کوش هستند.
مهم این است که قادر به نگه داشتن بهترین آنهایی است که محلی هستند.من از اریک پالی، شریک مدیریت در Founder Collective، شنیدم که آنها برنامه ای در سطح شهر بوستون برای کمک به دانشجویان دانشگاه های محلی پیاده سازی کرده اند تا آنها دوره ی کارآموزی خود را در استارتاپ های تکنولوژیک محلی سپری کنند. نظریه اصلی این بود که اگر استارتاپی برخی از استارتاپ های فناوری محلی بسیار جذاب را بشناسد، احتمال بیشتری برای پیوستن آنها بعد از اتمام دانشگاه وجود دارد نسبت به این فرض که آنها تا به حال مجبور بودند که به Palo Alto / Mountain View با زحمت حرکت کنند تا در فیس بوک یا گوگل مشغول کار شوند.
من فکر میکردم این یک ایده ی شگفت انگیز بود. به طوری که هنگامی که یکی از دوستان خانوادگی ما برای کارآموزی به دنبال شرکتی محلی در بوستون می گشت، من با دوست خودم یعنی Jeff Bussgang در Flybridge تماس گرفتم. که Jeff او را از طریق مصاحبه جذب کرد و او به جای کار در قسمت خدمات مالی در نیویورک، تابستان خود را در بوستون ماند. و به احتمال خیلی زیاد هنوز هم در بوستون اقامت دارد. و پس از آن واضح است که شما می خواهید به مسئولان استخدام کمک کنید تا به عنوان مشاوران شرکت و یا مشاوران گروه سرمایه گذاری داخلی به کار خود ادامه دهند. آنها به بهترین منبع برای تشخیص استعدادهای بزرگ درست قبل از دیگران تبدیل شدند.

  1. انگیزه ” قهرمانان “- شما به یک برند سفرا برای شهر خود احتیاج دارید. به افرادی نیاز دارید که این موضوع را گسترش داده و دیگران را به بازدید از آن وادار کنند. شما به کسانی احتیاج دارید تا مطمئن شوید اگر زمانی انسان های بزرگی برای بازدید آمدند همه چیز بی عیب و نقص باشد .


  • در سیاتل افرادی مانند Dave Schappell افرادی مثل من را جهت بازدید شهر به صورت دائم جذب کرده و هنگامی که ما این کار را انجام میدهیم ، او تبدیل به یک برند سفرا برای سازماندهی به منظور ملاقات ها و رویداد ها و ناهار های بزرگ شهرمی شود. و از این بابت که ما با یک تصور مثبت آنجا را ترک میکنیم اطمینان حاصل میکند. یا وبلاگ نویس های بزرگی همچون Rand Fishkin که این موضوع را به شکل خوبی باز کرده و گسترش داده اند.
  • Joshua Baer و Jason Cohen این کار را در آستین ، تگزاس انجام دادند.
  • و البته Foundry Group استادان اصلی این موضوع هستند که سفرهای سفرا به بولدر را کاملا سازمان دهی کرده اند. مهم تر از این موضوع،آنها به حمایت از رویدادهای با ” نیاز به توجه بیشتر ” در شهرهایی مثل Gluecon و Defrag کمک میکنند که موجب ادامه بازدید مردم می شود. آنها به دیوید کوهن در راه اندازی TechStars کمک کردند ، که به عنوان یک شتاب دهنده مبتنی بر بولدر آغاز شده است.
  • من هم چنین در مورد این منابع شگفت انگیز در شیکاگو که BuiltInChicago نامیده می شوند مطالعه کرده، که قصد دارم برای سفرم در ماه نوامبر از آنها استفاده کنم. هر شهر باید یک برنامه ی BuildIn داشته باشد.


  1. مطبوعات محلی / وب سایت ها / ابزار سازمانی – نیویورک دارای صحنه استارتاپ شگفت انگیزی است که انرژی و تکانه آن قابل لمس است. این شهر همچنین از یک مزیت داخلی بهره می برد که می تواند چگونگی انجام کارهای عالی خود را به جهان توضیح دهد- این شهرقلب جهان رسانه ای است. و بنابراین شما مطبوعات تکنولوژیک محلی بزرگی مانند Business Insider را خواهید داشت که خیلی خوب صنعت را پوشش می دهد. این نیست که BI در نیویورک سیتی گزارش دهد، اما زمانی که روزنامه نگاران شما مردم زیادی را می شناسند و تمایل به دیدن افراد بیشتری نسبت به مردم نیویورک دارند آنها به طور طبیعی گوش های خود را بر روی این “شرکتی که آنها در آن سرمایه گذاری کرده اند و باعث خرد شدن آن شدند!” خم کرده که درست در گوشه قرار می گیرد. سیاتل دارای GeekWire است، لس آنجلس صاحب SoCalTech می باشد و غیره. مطبوعات محلی اهمیت زیادی دارند.
  2. توسعه فارغ التحصیلان- من همیشه به جوامع می گویم که فارغ التحصیلان معروف شهر خود را پیدا کرده و آنها را دنبال کنید . چرا؟ خوب اگر شما در Detroit هستید شما صد برابر بیشتر شبیه کسی هستید که در Flint بزرگ شده ، و دو بار در سال به دلایل عادی نامربوط با کار دست میابید. و بنابراین بسیار آسان تر است که در پایان این سفرها، آنها را برای صرف زمان درجامعه خود جلب کنید. و گذشته از افتخار آشکاری که شامل شهر شما می شود، شما به وضوح می دانید که بسیاری از نقاط قوت محلی ، از منابع انسانی مربوط به مکان هایی مانند سان فرانسیسکو ، نیویورک و یا لس آنجلس می باشند که ممکن است به سرعت از بین بروند.
  3. پیروزی ها – در پایان روز، هیچ مقداری از “برنامه ریزی”ها نمی تواند به عنوان موفقیت یک جامعه به نظر بیاید – شاید بتوان آن را تنها یک عامل به شمار آورد. شما تا زمانی که به موفقیت های محلی دست نیابید نمی توانید به مقصد برسید. اینطور به نظر می رسد که انگار تعداد زیادی از GroupOn هنوز هم تحت فشار اند، اما شما نمی توانید این را انکار کنید که موجب راه اندازی اولیه جامعه فن آوری محلی شیکاگو شدند. و یا سود سهام زیادی که سانتا باربارا از ساختمان GoToMeeting در یافت کرد که با قیمت خوبی به Citrix به فروش رسید. به علاوه CallWave که موجب ایجاد شرکت هایی همچون RightScale ، AppFolio و RingRevenue که همگی در حال حاضر شرکت های بزرگی هستند و از نظر سرمایه نیز مورد حمایت قرار گرفته اند.هیچ چیز به اندازه ی پیروزی موجب جلب توجه نمی شود.
  4. سرمایه ی بازیافت- Fred Wilson یک بار در مورد سرمایه ی بازیافت مقاله ای نوشت که یک مفهوم فوق العاده قدرتمند را توضیح می داد. از پیروزی های محلی، شما مقادیر پول زیادی از کارآفرینان و سرمایه گذارانِ تکنولوژی دریافت خواهید کرد که مشتاق به سرمایه گذاری مجدد در جامعه هستند- منبعی که به احتمال زیاد از خود سرمایه برگشت داده می شود. در لس آنجلس بردهای Overture ، Applied Semantics ، MySpace ، LowerMyBills، PriceGrabber، LegalZoom و مانند آنها، تعداد زیادی نیرو تولید کرده اند که در حال کمک به نسل بعدی کارآفرینان لس آنجلس شروع به کار کرده و موفق بوده اند. و آنها علاقه ی خاصی به این موفقیت دارند. دلیل این که چرا لس آنجلس تا این حد بزرگ است این است که، بیشتر استارتاپ های پر جنب و جوش جامعه ی حال حاضر، از ده سال پیش شروع به کار کرده اند. سرمایه بازیافت نقش بسیار مهمی ایفا می کند.
  5. کارآفرینان نوبت دوم- محصول فرعی دیگری از “پیروزی ها ” زمانی است که شما باید کارآفرینان نوبت دوم هستند که به دنبال بنیانگذاران شرکت بعدی خود هستند . برای هرکدام از Overture یا MySpace در لس آنجلس، شما باید ردیف بعدی از مدیریت را داشته باشید که پول کمی بدست می آورد و حالا به دنبال ساخت چیزی عظیم است. و آنها از تجارب بیشتری برای انجام آن کار برخوردارند. سرمایه بازیافت را با کارآفرینان نوبت دوم و سرمایه های محلی ترکیب کنید تا موتورتان را با جرقه ای بزرگ مثل آنچه که ما در لس آنجلس شاهد بودیم، راه بیندازید. Machinima. Zefr. Maker Studios. ZestCash. GaiKai. Savings.com. Factual. TextPlus. Burstly. BeachMint. NastyGal.
    سحر و جادوی بسیاری در این شهر با هر دو تکنولوژی خالص و همچنین تکنولوژی های رسانه ای جریان دارد.
  6. توانایی جذب تعداد زیادی از مهندسان- ما میدانیم که سان فرانسیسکو ، برای مهندسان کامپیوتر حکم قبله گاه را دارد. اما ما همچنین می دانیم که هزینه های زندگی در آنجا فوق العاده بالا ، پیشرفت کاری سخت و ماندگاری در آن هم سخت تر است و … . این مشکلات در هر کلان شهری وجود دارد.



چه کاری می توانید انجام دهید تا مهندسان با کیفیت بالا که چیز بیشتری نسبت به بقیه می خواهند را جذب کنید ؟ چه برنامه های نوآورانه ای در نظر دارید تا آنها در وهله اول آن را بپذیرند ؟ TechStars یک روش عالی بود. چه در مورد اگر بتوانید به اندازه کافی پول از شرکت های فن آوری محلی خود دست یافته تا مسکن رایگان یا ارزان قیمت برای این مهندسین برای سال اول در شهر خود فراهم کنید چه؟ آیا تعداد بیشتری از آنها به آنجا می آیند؟ اگر شما حتی بلند پروازانه تر رفتار کنید و به ساخت زیرساخت های کل بپردازید چه؟ مثل آنچه که Tony Hsieh در لاس وگاس انجام داد. این حیرت انگیز است. و برای دور جایزه … برای تبدیل شدن به یک جامعه پایدار، چیزی که شما نیاز دارید از این قرار است:

  1. شرکت های داخلی انجمن چادر قطبی – سیاتل آمازون و مایکروسافت را از این زیرگروه دارد. شرکت کوالکام در سن دیگو. دل در آستین. RackSpace در سن آنتونیو. یک برنده تکنولوژی محلی واقعا در راهی که کاری از هیچ کس برنمی آید فرصتی برای نسل تکنولوژی ایجاد خواهد کرد. این موضوع یک سیستم تغذیه از کسب و کارهای محلی ایجاد می کند که به دریافت معاملات توسعه کسب و کارها برای اولین بار پرداخته و یا عقد قرارداد فروش را انجام می دهند. این موضوع موجب ایجاد بازیافت سرمایه + کارآفرینان نوبت دوم می شود. زمانی که من به چیزی که هنوز در انتظار دیدن آن در لس آنجلس هستم نگاه می کنم – این شرکت چادر قطبی که هرچیزی را بالا می برد را میبینم. که عرضه اولیه اوراق بهادار سپس رو به افزایش می رود. من برای اثبات اینکه ای موضوع در دهه آینده اتفاق می افتد حاضر به شرط بندی هستم. من می توانم آن را احساس کنم. تا آن زمان … ما اتصال خود را حفظ می کنیم.

کتاب براد را خریداری کنید. امکان ندارد که از این کار پشیمان شوید.

منبع: bothsidesofthetable



https://isfahanplus.ir/%da%86%d9%87-...7%d8%b1%d8%aa/