امروزه رسانه های اجتماعی، همچون دیگر موضوعات تکنولوژی در حال رشد، پیشرفت و تغییر هستند و امکانات متنوع تری را برای برندها، جهت معرفی خود ارائه داده اند. به همین سبب مسئله ای که در اینجا اهمیت دارد و سوال اصلی را مطرح میکند این است که محتوای استفاده شده در این شبکه ها به چه صورت خلق میشوند؟ برای آنکه به اهداف خود در خصوص استفاده از رسانه های اجتماعی برای برندینگ خود برسید، مهم است که بدانید چگونه محتوا تولید کرده و از آن استفاده کنید. هنگامی که شما از محتوایی به صورت موقت استفاده می کنید، عملا برند و نام تجاری خود را با خطر دور شدن از هدف اصلی خود روبرو کرده اید.
بسیاری از مردم که در رسانه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، از برنامه زمانبندی شده و مطالعه شده استفاده میکنند و همین امر را استراتژیکی موفق در کسب نتایج مطلوب خود میدانند. تعیین برنامه استراتژیکی و حفظ آن در جهت تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی، کاربرد موثر و قدرتمندی داشته و این تضمین را می دهد که نام تجاری خود را در طول دوره زمانی ارتقا دهید. مهمترین موضوعی که باید بدان دقت کرد، شناخت مخاطبان است که علایق و اهداف آنها و اینکه چه سودی میتوانند از محتوا ببرند چیست. به همین جهت باید توجه داشت که چه مقدار زمان را بایستی صرف آن کرد، در خصوص برند توضیح مختصر و مفید داده شود، عملکرد محتوا و مطالب تولید شده را دنبال و بهبود بخشید و به طور روزانه این روند را ادامه داد. فعالیت خود را آغاز کنید (داستان خود را تعریف کنید)

در ابتدا با شرح برند و نوع فعالیت تجارت خود آغاز کنید. حال این تعریف می تواند از ماموریت و رسالت تجارت شما الهام گرفته شده باشد، تعریف قلب تپنده برند شما و یا توضیحی که بیانگر ایجاد یک تفاوت از سوی نام تجارت شماست. اهداف محتوای شما

تا به الان باید به این نتیجه رسیده باشید که محتوا تا چه حد می تواند نقش مهم و موثری در راستای میل رسیدن به اهداف بلند مدت برای حضور و استفاده از امتیازات رسانه های اجتماعی داشته باشد. غالب محتوا بهتر است که همگام و همسو با استراتژیک های تعیین شده در خصوص دیگر رسانه های اجتماعیتان باشد و تا حد امکان نیز سعی کنید که از موضوع تعیین شده خارج نشود. تولید محتوای قوی و متفکرانه با رویکردی دور اندیشانه در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب از مطالب شما، میتواند پیام شما را بسیار پر رنگ و شفاف و با اطمینان به مخاطبین شناخته شده شما انتقال دهند.


برخی اهداف مهم که محتوا باید از آن بهره مند باشند عبارتند از : محتوایی که در دسترس باشد – (محتوایی که دسترسی آن برای مخاطب آسان باشد) محتوایی که در گیر کند – (محتوایی که از سمت مخاطب لایک، به اشتراک و یا در خصوص آن نظری داده شود) محتوایی که متحول کند – (محتوایی که مخاطب پس از خواندن آن تبدیل به یک هوادار و یا دنبال کننده Fan – Follower شود ) محتوای بینشی – (محتوایی که تولید کرده اید باعث دریافت بازخورد از سمت مخاطبین شود و یا قالب پرسشی داشته باشد تا از آن طریق مطلب مورد علایق آنها را شناسایی کنید) لحن بیان

رسانه های اجتماعی، روایت های تکه تکه ای هستند که خود از محتوای ریزتری تشکیل شده اند تا داستان برند شما را برای همگان تعریف کنند. به همین دلیل و به جهت آنکه مشاهده کنندگان و دنبال کنندگان برندتان با پیامها و مطالب فراوان شما مواجه می شوند بایستی از یک نمایه (Profile) واضح و روشن برخوردار باشید تا با ماهیت و اساس آن، اعلام کنید که برند شما با وقار، بااصالت، محکم و استوار ایستاده و در حال ایفای نقش است و این معنای اصلی یک برند بودن است. در زمینه کاری محتواسازی، پیدا کردن لحن بیان بیشتر از لحن کلامی برگرفته می شود. در حقیقت محتوای کلامی بسیار مهمتر هم میباشد. به این دلایل است که بسیاری از شبکه های اجتماعی از مزایای محتوای بصری برای انتقال پیام های خود استفاده می کنند.

با رعایت کردن نکاتی که در ادامه بیان میشود، می توانید محتوای بصری مناسب و صحیحی را تولید کنید:

تصوری از برند خود را که می خواهید در رسانه های اجتماعی آن را رشد و ارتقا دهید را در ذهن خود داشته باشید. چه ارزش و خواصی را برای آن در نظر گرفته اید؟ چه کیفیت، طراحی خاص و یا احساسی را برای آن تجسم کرده اید؟ بنابراین لحن بصری خود را بر مبنای این سوالات و عناصر گفته شده خلق کنید. برای مثال اگر شما در خصوص بسته بندی محصولات غذایی فعالیت می کنید، تصویری را نشان دهید که در آن مواد غذایی تازه و سالم در کنار بسته های شما قرار دارد.
با زبان ساده و شیوا محتوای مطالب تان را بیان کنید

در شبکه های اجتماعی اهمیت اینکه محتوای به کار گرفته شده صحیح، موثق و رسا باشد بسیار زیاد است. به همین دلیل این احتیاط را لحاظ کنید که چه عناصری را در خصوص تولید محتوای خود استفاده می کنید؛ (عکس های گرفته شده در استودیو و … )که معمولا حس واقعی را انتقال نمی دهند میتواند در ارتقا سطح کیفی مطالب تان ضعف ایجاد کنند. پس بیشتر سعی کنید از عناصر واقعی و حیاتی استفاده کنید. از لحن کلامی خود دفاع کنید

اجازه ندهید که مشغله کاری روزانه و فشار کاری بالا بر شما تاثیر بگذارد، چرا که باعث انتخاب و تهیه محتوای ضعیف و غیر کاربردی برای برندتان می شود. همانطور که در جلوتر نیز گفته شد رسانه های اجتماعی یک روایت تکه تکه است و برای اینکه بتوانید محکم و استوار برندتان را معرفی کنید، نیاز به یک نمایه شفاف و واضح دارید. برنامه ریزی محتوا و تولید آن

مطالبی را که در ادامه خواهید خواند نمونه یک برنامه ریزی برای تولید محتوا است تا برای رسانه های اجتماعی از آن استفاده گردد. شما به عنوان شخصی که مسئول شبکه های اجتماعی برندی / برندتان هستید، بایستی از مدیریت زمان به نحو احسن استفاده کنید و برای آنکه یک روند ثابتی را داشته باشید. برای این کار به طراحی تاکتیکی برای پیشبرد استراتژیک محتوا سازی خود نیازمند هستید. این تاکتیک باید تعیین نوع محتوا، شناخت مخاطبان، برنامه زمانبندی شده، دریافت نتیجه و پیگیری مطالب پست شده را در خود جای داده باشد.
پیگیر مخاطبان تان باشید

بخش بندی کردن مطالب خود را بر اساس شناخت علاقه ای که مخاطبان شما پس از خواندن آنها و نقد و بررسی های انجام شده توسط آنها صورت میگرد، و جنبه های مختلف برند و تجارت خود، قرار دهید. مثلا مطلبی را فقط برای هواداران (Fan)و دنبال کنندگان (Followers) خود و مطالبی را نیز فقط برای افرادی که هنوز به عنوان دنبال کننده نبوده و فقط مشاهده کننده هستند قرار دهید. توجه داشته باشید که هر دو گروه بایستی به نوعی با هدف اصلی محتوی مطالب تان همسو و همخوان باشند. زمینه محتوی

زمانی که به دنبال یک زمینه برای محتوی خود هستید، ابتدا تجسم کنید که چه میخواهید، آن را برای خود تجسم کنید و دقت داشته باشید که چه محتوایی را انتخاب می کنید. به عنوان یک قاعده، محتوایی خوب و استاندارد است که ترکیبی از خلاقیت و تجارت و متن معرفی طوری (تبلیغاتی) را در خود داشته باشد. بسته به تجارت شما و موقعیتی که برند تجاری شما در بازار دارد، این تعادل را باید به صورت جداگانه تعریف کنید. اما در نظر داشته باشید که خیلی هم از محتوای تبلیغاتی استفاده نکنید چرا که ممکن است از علاقه مخاطبان شما نسبت به دنبال کردن مطالب شما کاسته شود یا به قول گفتنی دل آن ها را بزند.
تقویم زمانبندی محتوی

تقویم زمانبندی محتوا، برنامه ریزی است که نشان دهنده زمان انتشار محتوا و مطالب را نشان میدهد و مدیریت کردن شبکه ها را بهبود می بخشد که به طور معمول برنامه یک و دو ماه آینده را برای انتشار مطالب و محتوی در خود جای داده است. اگر بخواهید این زمان را افزایش دهید با این ریسک روبرو می شوید که یک مطلب قدیمی را مجددا منتشر کنید. بنابراین بهتر است که به همان شکل یک ماهه، برنامه ریزی خود را انجام دهید. از طرفی نیز به طور طبیعی بایستی حواس تان به روند فعالیت تان در خصوص ماه آینده باشد تا بتوانید به موقع و سر وقت از رویدادها با خبر شوید تا بتوانید نسبت به آنها برنامه ریزی کنید (اجرای کمپین و … ) ولی سعی کنید به بیش از دو ماه نکشد.


یک تقویم محتوایی بایستی شامل برنامه ریزی در خصوص موارد ذیل باشد :
  • عکس، فیلم، نوشته و لینک ارتباطی
  • زمان و تاریخ انتشار مطلب
  • هدف از پست مطلب
  • زمینه محتوی

ردیابی عملکرد

منظور از ردیابی عملکرد این است که پس از انتشار مطالبتان، بر روی آنها نظارت داشته باشید تا ببینید که با چه نظرات و دیدگاه هایی مواجه می شوید و مطالبتان چه تاثیری خواهد گذاشت و تا چه میزان از آن استفاده میشود ( میزان لایک، اشتراک گزاری و … ). با چنین اطلاعاتی شما میتوانید مدیریت بهتری نسبت به محتوی برند خود داشته باشید. برای ردیابی کردن نتیجه محتوایی که در شبکه های رسانه ای خود قرار داده اید، دو راه وجود دارد:
  1. پیگیری روند پیشروی و نمونه گیری از ارزش گذاری که از سمت مخاطب می آید.
  2. یادگیری بیشتر خود شما از محتواهایی که تولید می کنید و درک شفافی که سازمانتان کسب میکنید.

که هر دوی آنها در جهت نزدیکتر شدن به روند و بهبود بخشیدن به کارایی مطالبتان کمک می کنند. مشاهده و پیگیری سطح بالا از روند رو به جلو برند خود در شبکه های اجتماعی، کلیدی است برای اثبات ارزش برند تجاری تان با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت خود در رسانه ها. بسیاری از شرکتها این روند را نوعی زیرکانه قلمداد می کنند. در حالی که می تواند این طور نباشد. کافیست که نگاه تان فراتر از معیار های رسانه های اجتماعی در جهت اثبات ارزش برندتان باشد. تعداد بازدید و مقدار زمان صرف شده در صفحات شما، مهمترین معیار هایی هستند که می تواند اثبات کند که حجم و کیفیت تلاش شما در رسانه های اجتماعی در چه سطحی است. در خصوص این بخش شما میتوانید از Google Analytic، که قویترین ابزار برای شناخت این معیار است استفاده کنید.

عملکرد محتوا

رسانه های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین اگر شما 6 ماه پیش، مطلبی را منتشر کرده اید و بازخورد خوبی نیز از آن گرفته اید، انتظار این را نداشته باشید که امروز هم به همان شکل باشد و همان بازخورد را داشته باشد. از طرفی حتی مخاطبان هم (به قول معروف آدمیزاد است دیگر) تغییر می کنند و تفکرات شان و نظرات شان ممکن است دچار همین تغییرات گردد. پس باید درمورد برخی مواردکه در ادامه بیان می گردد، بسیار هوشیار بود تا در صورت لازم تغییرات تاکتیکی را لحاظ کرد:
  • بازخورد منفی – مخاطبین بیشتر سعی می کنند که جنبه مثبت محتوی را دنبال کنند و آن را با لایک کردن و به اشتراک قرار دادن نشان دهند. اما برخی نیز در محتوا به دنبال نکات منفی هستند که در این صورت نیز باید دقت بالایی به مطلب منتشر کرده خود داشته باشید.
  • نوع / ترکیب محتوا منتشر شده – مطلب شما شامل چه المان هایی است؟ عکس، فیلم، هشتگ و یا نوشته؟ این موارد نیازمند توجه زیادی هستند و زمانی که به درک استفاده آنها رسیدید، به همان شکل ادامه دهید.
  • بازخورد ها و درگیر شدنها این مورد میتواند خیلی غافلگیر کننده باشد. معیار اندازه گیری از قبیل : تعداد لایکها، نظرهای داده شده، پاسخها و … مواردی هستند که نشان دهنده بازخورد محتوای شما هستند. به آنها در هنگام طراحی استراتژیکتان توجه کنید.

لازمه تولید محتوا که در شبکه های اجتماعی نیز پرکاربرد و تاثیر گذار باشد، مشخص کردن محتوا بر اساس هدف برندتان – تولید محتوا – تعیین استراتژیک آن – مشاهده عملکرد آن و … است که تمام آنها از پس یک نفر به راحتی بر نمی آید و بایستی که یک تیم برای آن تشکیل دهید و تقسیم وظایف کنید.
خب، دیگر وقت عمل رسیده و زمان آنکه تیم خود را تشکیل دهید.


https://isfahanplus.ir/%d9%85%d8%ad%...-%d8%a2%d9%86/