تلاش برای نهادینه کردن و توسعه فرهنگ قرض الحسنه به عنوان یک ارزش، زیر ساخت اصلی تشکیل “انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کار آفرینی اجتماعی“ به عنوان یک سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی (ثبت شده در وزارت کشور و همچنین اداره ثبت شرکت های غیر تجاری) را شکل داد. شعار انجمن عبارتست از “اشاعه نهادی فرهنگ کار گروهی، توانمندساز، منصفانه و کارآفرینانه بر محور قرض الحسنه”.
اما سوال اینجاست که چگونه می توان از این فرهنگ در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی بهره برد تا منشاء خیر و برکت فراوان برای جامعه گردد. به بیان واضح تر تعریف عملی استفاده از قرض الحسنه در مراودات اقتصادی چگونه است؟
انجمن در تلاش است جهت تدوین و اجرای این راهکارها یک برنامه علمی و عملی را تدوین نماید. از جمله در تهران با همکاری پژوهشکده سیاست گذاری علم، صنعت و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و در مراکز استان ها با ارتباط و بهره گیری از نخبگان و فرهیختگان و سایر اعضا انجمن. در این راستا در بخش های مختلف، طرح هایی پیشنهاد و ماه ها مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت و متعاقب آن کانون های مربوطه شکل گرفتند. مانند کانون کارآفرینی برای فردا، جهت حمایت فکری، اجتماعی و مالی (قرض الحسنه) از فعالیت های کارآفرینانه، کانون توسعه محلی جهت تعریف پروژه های کارآفرینانه، اجتماعی و سودآور با همکاری بخش های تخصصی دخیل در امور توسعه روستاها در بخش های حاشیه شهر و روستاها با منابع قرض الحسنه، کانون زنجیره قرض الحسنه در بخش صنعت جهت تزریق منابع مالی ارزان قیمت قرض الحسنه به شکل زنجیره ای در هر بخش از صنایع و افزایش تولید و سود واحدهای تولیدی، کانون توسعه بازار جهت ایجاد و توسعه زیرساختی بازار فروش محصولات تولیدی سایر کانون های انجمن در داخل و خارج از کشور. همچنین تعریف و حمایت از طرح های با تاثیر اجتماعی در مقیاس استانی و کشوری مانند طرح ترویج موتورسیکلت ها و دوچرخه های برقی با همکاری شهرداری اصفهان و طرح فروش فرش دستباف با همکاری اتحادیه های فرش دستباف شهری و روستایی ویا تعریف پروژه های شهروند سرمایه گذار با امکان مشارکت و سوددهی برای ضعیف ترین بخش های جامعه که همه ی این طرح ها با ابزار مالی قرض الحسنه تعریف شده اند تا هدف نهایی انجمن که ترویج و توسعه عملی قرض الحسنه در مراودات روزمره اجتماعی است را محقق سازند. بخشی از این طرح ها در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستند مثل طرح فروش اقساطی فرش دستباف یا موتورها و دوچرخه های برقی و بخشی در حال اجرا به صورت آزمایشی مانند حمایت از طرح های کارآفرینی که برخی از طرح های مورد حمایت به مرحله اجرا هم رسیده اند و بخشی از طرح ها هم در دست بررسی و تدوین می باشند.


در این راستا همچنین با محوریت انجمن، خیرین نامی اصفهان هم گرد هم جمع شدند و یک خیریه نوین جهت حمایت از طرح های مطروحه در انجمن را تحت عنوان “موسسه حامیان کسب وکار اجتماعی ایرانیان” شکل دادند. این موسسه وظیفه حمایت و تامین بخشی از تسهیلات مورد نیاز طرح های کارآفرینی(Entrepreneurship)، کارآفرینی اجتماعی(Social Entrepreneurship)، کسب و کار اجتماعی (Social Business) و اشتغال زایی را در قالب کمیته های تخصصی فوق الذکر، عهده دار شده است. شرح اهداف و خدمات، طرح های مورد حمایت و همچنین اعضای هیات امناء در وب سایت موسسه به آدرس حامیان – # ایران را با کسب وکار حلال بسازیم. به تفضیل آمده است. لذا این موسسه همزمان چندین هدف توسعه و ترویج عملی قرض الحسنه، اشتغال زایی پایدار براساس حمایت از کارآفرینی وهمچنین ترویج و فرهنگ سازی در مورد مسئولیت های اجتماعی اقشار مختلف جامعه را در قالب حمایت از طرح های باتاثیر اجتماعی بالا (social impact) محقق می سازد. بهتراست برای روشن شدن مفاهیم کارآفرینی اجتماعی و کسب وکار اجتماعی این مفاهیم تشریح شوند:

کسب و کار اجتماعی(Social Business): طبق نظر “محمد یونس” کسب و کاری اجتماعی است که سه خصوصیت ذیل را داشته باشد:
  • بنگاهی اقتصادی است و کاملا خودگردان است. به این معنی که درآمدهای بنگاه، بزرگتر یا مساوی هزینه های اداره آن است و لذا به کمک های خیریه و یا داوطلبانه وابسته نیست.
  • به یک دغدغه و هدف اجتماعی مهم می پردازد مانند فقر، اشتغال اقشار محروم و حاشیه ای، محیط زیست، اعتیاد، کارآفرینی روستایی، کودکان کار و … . لذا هدف اصلی راه اندازی این کسب وکار، مطلقا یک هدف اجتماعی است.
  • سودی بین سهام داران یا مالکان آن، تقسیم نمی شود و تمامی درآمدها، صرف مخارج کسب و کار، نگهداری بنگاه و توسعه موفقیت های اجتماعی آن می گردد. لذا سهام داران و سرمایه گذاران این بنگاه، تقاضای برداشت سود از آن ندارند.

از ویژگی های کسب و کار اجتماعی اینست که خطر افول یک کسب و کار اجتماعی نسبت به سایر کسب و کارها کمتر است، چراکه آینده کسب وکار اجتماعی با هزینه­ ی سهامش گره نخورده است. همچنین سرمایهگذاران کسب وکار اجتماعی در پی کسب سود نیستند و به همین دلیل آنها در انتظار نتایج، صبر بیشتری خواهند داشت و احتمال کمتری وجود دارد که مالکیت (سهام) خویش را بواسطه چند روز یا چند هفته عملکرد ناامیدکننده ­یِ کسب و کار، محدود کنند. محمد یونس معنقداست «یک دلار خیریه‌، فقط یک عمر دارد، در حالیکه یک دلار کسب وکار اجتماعی، می تواند بارها و بارها سرمایه گذاری شود».


https://isfahanplus.ir/%d9%85%d8%b9%...%d9%88-%da%a9/