ژاپن کشوری است بسیار پیشرفته و امروزی ولی با حفظ ارزش ها و سنت های گذشته؛

مردم ژاپن ضمن خلق تکنولوژی های جدید و بکارگیری آنها در عرصه فعالیتهای مختلف و زیرساخت ها، همزمان سنت های اصیل خود را در تمامی زمینه ها و در تمام دوران زندگی نگه داشته اند. به جرات می توان گفت در هیچ جای دنیا شاهد چنین تعاملی نخواهیم بود

مردم در ایام جشن ها و نیز روزهای تعطیل و حتی مرخصی با پوشیدن لباس های سنتی رنگی و بسیار زیبا به خیابان می آیند و فضاهای اجتماعی شهر را شادتر می کنند. لذا در آن فضا می توان حتی از نحوه لباس پوشیدن افراد به فعالیت آن روز آنان پی برد

در زمینه ادبیات و فرهنگ به این نکته می توان اشاره کرد که ترکیب یک قطعه شعر با قدمت هزار ساله و یک قطعه موسیقی با قدمت یکصد ساله سرود ملی این کشور را خلق کرده است.

و از آنجا که جمعیت ژاپن زیاد است، روز به روز مسکن های تک واحدی جای خود را به ساختمان های بلند مرتبه می دهند ولی حتی در واحد های مسکونی بلند مرتبه سنت های معماری ژاپن جایگاه خود را حفظ کرده اند. برای مثال در تمام واحد های مسکونی فضای کفش کن در بدو ورود در داخل آپارتمان طراحی گردیده که از آن به بعد به فضاهای پاک مسکن خواهی رسید، همچنین کفسازی چوبی راهروها و پوشش یکی از اطاق ها با تتمی tatami گویای استمرار معماری سنتی ژاپنی در واحدهای بلند مرتبه امروزی می باشد.

هنرهای نمایشی، هنرهای زیبا، صنایع دستی، گل آرایی، مراسم چای و هنر تا کردن کاغذ همگی با پشتوانه بسیار قوی گذشته تا امروز پیام های هویت و فرهنگ ژاپنی را یادآور می شوند.

🎙محمد مهدی محمودی