داستان موفقیت UBER



انجام سفرهای درون شهری به خصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت و برای افرادی که خودروی شخصی در اختیار ندارند، معمولاً با دشواری هایی مانند شلوغی بیش از حد وسایل حمل و نقل عمومی یا عدم عبور تاکسی خالی همراه بوده و هزینه مالی و زمانی بالایی را به آنها تحمیل می کند.
مشکلاتی از این دست در همه جای دنیا وجود دارد و دقیقاً موضوعی است که نخستین بار استارتاپ اوبر، راه حلی منطقی و ارزان برای آن پیدا کرده است. ماجرای اوبر از جایی آغاز شد که تراویس کالانیک و گرت کمپ برای شرکت در یک کنفرانس به پاریس رفته بودند اما برای حضور در محل کنفرانس، مدت زیادی منتظر عبور یک تاکسی خالی ماندند.
«گرت کمپ» ایده اصلی اوبر را مطرح کرده بود
اتفاق مذکور باعث شکل گیری ایده سرویس تاکسی یاب اینترنتی شد و استارتاپ «UberCab» در سال ۲۰۰۹ توسط کالانیک و کمپ شروع به کار کرد. لازم به اشاره است که به گفته تراویس کالانیک، ایده اولیه متعلق به گرت کمپ بوده و پروتوتایپ محصول توسط کمپ، اسکار سالازار و کنراد ولان طراحی شده و تراویس نقش مشاور ارشد را بر عهده داشته است.
گفتنی است کمپانی UberCab پس از مدتی به UBER تغییر نام داد و هم اکنون خدمات خود را در بیش از ۶۰۰ شهر دنیا ارائه می دهد که این خدمات علاوه بر تاکسی اینترنتی شامل سرویس سفارش غذا نیز می شوند.
تراویس کالانیک در تاریخ ۶ آگوست ۱۹۷۶ در لس آنجلس آمریکا به دنیا آمد. پدرش دونالد کالانیک به عنوان مهندس شهرساز در شهرداری کار می کرد و مادرش نویسنده بخش تبلیغات روزنامه «Daily News» لس آنجلس بود. کالانیک در دوران جوانی علاقه بسیاری به کارآفرینی داشت و سرانجام در سال ۱۹۹۸، تحصیلات دانشگاهی در UCLA را رها کرد و به استارتاپ «!Scour» (موتور جست و جوی فیلم و موسیقی) پیوست.
کالانیک استارتاپ مذکور را به کمک تعدادی از دوستان دوره دانشجویی خود توسعه داد که اکثر آنها مأمور پایش بخش فنی بودند. در این بین تراویس نقش بازاریاب تیم را ایفا می کرد و توانست سرمایه لازم برای گسترش فعالیت تیم را تأمین کند. اما پس از مدتی Scour با مشکلات حقوقی مواجه شد و کالانیک پس از اعلام ورشکستگی مجموعه، آن را رها کرد.

ادامه در :
داستان موفقیت UBER