داستان موفقیت واتس آپ بزرگترین پیام رسان جهان

پیام رسان واتس اپ در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط «یان کوم» مهندس سابق یاهو و با همکاری «برایان اکتون» آغاز به کار کرد. داستان واتس اپ یکی از بهترین نمونه های موفقیت ایده های نوآورانه در فناوری است؛ چرا که از یک اپلیکیشن پر ایراد به پرمخاطب ترین پیام رسان دنیا تبدیل شد و روند برقراری ارتباطات بین مردم را متحول کرد.
نفوذ واتس اپ در میان کاربران به اندازه ای بود که به عقیده نشریه فوربز، پیام رسان واتس اپ عامل اصلی ضرر ۳۸۶ میلیارد دلاری صنعت مخابرات بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ بوده است.
موفقیت واتس اپ پس از تأسیس تا جایی پیش رفت که فیسبوک در سال ۲۰۱۴ این پیام رسان را به قیمت هنگفت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد و ثروت شخصی یان کوم را به ۷٫۵ میلیارد دلار رساند. آقای کوم در همان سال رتبه ۶۲ فهرست ثروتمندترین های آمریکا در مجله فوربز را از آن خود کرد.

مؤسس واتس اپ در طول مسیر موفقیت با شکست های بسیاری رو به رو شد و کمپانی های بزرگی از همکاری با او سر باز زدند؛ اما یان کوم از هدفش مأیوس نشد و توانست در نهایت ایده خود را به ثمر برساند.
یان کوم؛ بنیانگذار واتس اپ

یان کوم در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۱۹۷۶ در کیف اوکراین به دنیا آمد. خانواده کوم در منطقه روستایی زندگی می کردند و از امکانات اولیه ای مانند برق و آب گرم محروم بودند. به همین جهت و برای بهبود اوضاع، یان در سال ۱۹۹۲ به همراه مادر و مادربزرگش به آمریکا مهاجرت کرد و در منطقه مانتین ویو کالیفرنیا ساکن سد.
خانواده کوم از طریق برنامه های حمایت اجتماعی صاحب خانه کوچکی شدند؛ اما پدر یان که قرار بود پس از مدتی به آنها بپیوندد، در کشور اوکراین باقی ماند. یان کوم ۱۶ ساله از همان ابتدای ورود به آمریکا علاقه خود به رایانه را دنبال کرد و با تهیه دفترچه های راهنما از کتاب فروشی محل زندگی اش، به مطالعه درباره شبکه های کامپیوتری پرداخت.

ادامه در :
داستان موفقیت واتس آپ بزرگترین پیام رسان جهان