آقای آذری جهرمی لطفا به استارت آپ ها وام ندهید!

وزیر ارتباطات اعلام کردند در جلسه هیات دولت مقرر شد که مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در جهت توسعه کسب و کارهای نوپا (استارتاپها) اختصاص داده شود.
مساله فعلی کشور در حمایت از کارآفرینیو کسب و کارهای نوپا کمبود منابع مالی نیست. زیرا این مبلغ بسیار کمتر از بودجه صندوق نواوری و شکوفایی و بودجه سالانه ۱۵۰۰۰ میلیاردی صندوق کارآفرینی امید و نهادهای دیگر می باشد. مساله اصلی سازوکار تخصیص این منابع است. پرداخت وام به کارآفرینان راحت ترین و البته خطرناک ترین روش است. بیش از ۹۰ درصد کسب و کارهای نوآورانه در جهان شکست می خورند. اعطای وام کل ریسک شکست را به کارآفرین منتقل می کند. در نتیجه کارآفرین ریسک های بزرگ را قبول نمی کند و نوآوری اتفاق نمی افتد. نکته دیگر اینکه در مدل وام، کل پول در ابتدای کار به کارافرین پرداخت می شود. در حالی استارت اپ ها بر خلاف عموم طرح های صنعتی در ابتدا به کل پول احتیاجی ندارند و بازپرداخت وام به صورت ماهانه حتی با تنفس ۶ ماهه، اساسا با مدل رشد استارت اپ ها در تناقض است.
بهترین مدل برای این کار حمایت از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر است. به جای اینکه این بودجه را از طریق وام به استارت آپ ها بدهید، از ۵۰ شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر حمایت کنید. راه اندازی ۵۰ وی سی در کشور کسب و کارهای نوآور را متحول می کند. وی سی کارامدترین مدل تامین مالی برای حمایت از ایده های خلاقانه و با ریسک بالا می باشد. تجربه ای که در بسیاری از کشورهای پیشرو نتیجه موفقی داشته است.
محمد واعظی نژاد


https://t.me/vaezinejad/228