در این جلسه صرفا بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد از سمت هر یک از طرفین پیشنهاداتی مطرح گردد تا بررسی شود و چنانچه ظرف یک هفته این اختلاف بین اعضا برطرف نگردد، مجدد کمیسیون تشکیل و نظر خود را بر اساس قانون اعلام دارد.
به دنبال حذف اپلیکیشن شیپور از مارکت کافه بازار و شکایت این وب‌سایت به اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، اولین جلسه کمیسیون حل اختلاف اتحادیه با حضور وکیل‌زاده دبیر اتحادیه، مدن‌پور رئیس کمیسیون حل اختلاف و طرفین شکایت تشکیل شد.

کافه‌بازار کاربرانش را مجبور به تایید قوانین مصوبه‌اش می‌کند
دبیر هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در بیان علت شکایت شیپور از کافه بازار گفت: «ظاهرا کافه بازار در قوانین خود تمام کاربران مارکت خود را مجبور به تائید قوانین مصوبه‌اش می‌کند که براساس یکی از بندهای این قوانین کلیه توسعه‌دهندگان اپ‌ها، چنانچه هر درآمد درون اپلیکیشنی داشته باشند، موظفند، از طریق درگاه کافه بازار این پرداختی‌ها را انجام داده و ۳۰ درصد آن را به عنوان کارمزد به کافه بازار پرداخت نمایند. شیپور نیز معتقد بود که عملیاتی مانند آگهی‌های این سایت عملیات درون اپلیکیشنی نیست و نباید این کارمزد را پرداخت نماید. از طرف دیگه شپیور اعلام کرد به دلیل اینکه کافه بازار خود مالک سایت دیوار که رقیب شیپور است از این طریق می‌تواند به کلیه اطلاعات شیپور دست پیدا کند و این اطلاعات را در رقابت خود مورد استفاده قرار دهد.»

هیچ‌کدام از فعالان نباید مستقیما قیمت‌گذاری کنند
فرشاد وکیل‌زاده در پاسخ به اینکه آیا کافه بازار اجازه حذف یک اپلیکیشن به صرف اینکه از درگاه کافه بازار استفاده نمی‌کند را دارد یا خیر؟ گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم، اما اینکه کافه بازار روی خدمات خود کارمزد ۳۰ درصدی وضع کند، موضوعی است که به اتحادیه مرتبط بوده و هیچکدام از فعالان این حوزه نباید مسقیما و بدون تائید اتحادیه قیمت‌گذاری انجام دهند، البته این موضوع صرفا در مواردی خواهد بود که شخص حقیقی یا حقوقی قصد قیمت‌گذاری خارج از چارچوب را داشته باشد، در غیر اینصورت دیدگاه اتحادیه تسهیل شرایط فعالان این حوزه و مهیا کردن زیرساخت برای رقابت با یکدیگر و ارائه خدمات با بهترین کیفیت و حداقل قیمت‌ها می‌باشد.»

اتحادیه باید نرخ‌گذاری خدمات را تایید کند
دبیر هیئت مدیره اتحادیه در پاسخ به این سوال که آیا کافه بازار بر اساس انحصاری که ایجاد کرده نرخ‌گذاری‌ها را انجام می‌دهد، افزود: «اینکه کافه بازار در مارکت اندرویدی کشور دارای انحصار هست را شاید با توجه به سهم بازاری که خود این مجموعه ارائه می‌کند، تائید نمود و طبق قوانین مرتبط با اصل ۴۴ قانون اساسی بندهای مختلفی وجود دارد که بنگاه دارای انحصار را از اعمال شرایط خود به بازار منع می‌کند، از جمله اینکه بنگاه انحصاری اجازه ندارد در قراردادهای خود شرایط غیرمنصفانه بگذارد یا اینکه قیمت خدمات خود را به شکل نامتعارفی تعیین نماید. اما این موارد یا شائبه اینکه کافه بازار به دلیل دارا بودن اپلیکیشن دیوار که رقیب شپیور هست قصد فشار بر این وب سایت را دارد، از مواردی است که در شورای رقابت قابل طرح است و ما در اتحادیه قصد نداریم وارد حوزه کاری شورای رقابت شویم. اما در مورد نرخ‌گذاری خدمات، فارغ از اینکه این مجموعه انحصاری است یا خیر، اتحادیه می‌بایست نرخ‌گذاری خدمات را تائید کند و تا امروز هیچگونه تائیدی در اتحادیه برای این نرخ گذاری در کافه بازار ایجاد نشده است و اعضای کمیسیون و اینجانب با تحمیل این نرخ‌گذاری موافق نیستیم، هر چند این نرخ‌گذاری در نهایت باید در هیئت مدیره مطرح و در آنجا مصوب گردد.»

رای نهایی کمیسیون حل اختلاف
وکیل‌زاده درباره رای نهایی کمیسیون حل اختلاف اتحادیه به این شکایت گفت: «در این جلسه صرفا بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد از سمت هر یک از طرفین پیشنهاداتی مطرح گردد تا بررسی شود و چنانچه ظرف یک هفته این اختلاف بین اعضا برطرف نگردد، مجدد کمیسیون تشکیل و نظر خود را بر اساس قانون اعلام دارد.»





شنبه‌پرس | اختلاف شیپور و کافه بازار، اولین پرونده‌ کمیسیون حل اختلاف اتحادیه - شنبه‌پرس