چهار استراتژی جذب مشتریان راغب برای استارت‌آپ‌های نوپا



فروش، موفقیت یا شکست کسب‌وکار شما را رقم می‌زند. مهم نیست درآمد کسب‌وکار شما هشت‌رقمی باشد، یا استارت‌آپ کوچک شما برای چند فروش اولیه، خود را به آب‌وآتش بزند، چرا که درهرصورت، جذب مشتریان راغب یکی از کارهایی است که هرروز باید روی آن تمرکز کنید. نادیده گرفتن این کار مهم نه‌تنها عاقلانه نیست، بلکه یکپارچگی کسب‌وکار شما را به خطر می‌اندازد و به‌تدریج باعث فرسایش آن می‌شود.
اگرچه وقتی صحبت از جذب مشتریان راغب می‌شود، شرکت‌های موفق و باسابقه گزینه‌های بیشتری پیش رو دارند، اما برای استارت‌آپ کوچک شما نیز گزینه‌هایی وجود دارد. خلاق و صبور باشید. در این مقاله تعدادی از برترین تکنیک‌ها را در این زمینه به شما معرفی می‌کنیم:

تا آنجا که می‌توانید از ارجاعات استفاده کنید
ارجاعات مشتریان فعلی و قبلی، همواره بهترین منبع برای جذب طبیعی مشتریان راغب است. چرا که مردم به آن‌هایی که می‌شناسند اعتماد می‌کنند. وقتی کسی به آن‌ها می‌گوید محصول یا خدمتی را امتحان کنند، بسیار موثرتر از زمانی است که آگهی آن را در رادیو می‌شنوند تا در تلویزیون می‌بینند.
جالب این است که حتی لازم نیست این ارجاعات آشکار باشند. گاهی فقط کافی است کسی ببیند که فرد دیگری از محصولی استفاده می‌کند، آن‌وقت است که بلافاصله نسبت به خرید آن احساس راحتی می‌کند. برای مثال، بازار انرژی خورشیدی را در نظر بگیرید. می‌دانید یکی از بهترین شاخص‌های پیش‌بینی کننده نصب یا عدم نصب پنل‌های خورشیدی روی بام خانه‌ها توسط افراد چیست؟ پاسخ این سوال ربطی به درآمد، محله زندگی، سن، نژاد یا وضعیت سیاسی ندارد. فقط به این بستگی دارد که همسایه‌ها پنل خورشیدی نصب کنند یا نه؟
SPOTIO که یک اپلیکیشن پیگیری فروش خانه به خانه است، این‌گونه توضیح می‌دهد که «ارجاعات روش بسیار خوبی برای جذب مشتریان راغب به‌اصطلاح «گرم» هستند. ارجاعات باعث می‌شوند نمایندگان فروش، وقتی برای اولین بار با مشتری بالقوه‌ای صحبت می‌کنند، راحت‌تر و طبیعی‌تر برخورد نمایند، ضمن آنکه هزینه حفظ مشتری یا CAC و هزینه جذب هر مشتری راغب را نیز کاهش می‌دهند. با پایین آوردن این دو هزینه می‌توانید سودآوری خود را افزایش دهید.»

نام خود را به پلتفرم‌های خوش‌نام وصل کنید
ازآنجاکه شما بازیکن نوپایی در صنعت خود هستید و سهم برند شما بسیار پایین است، باید با وصل کردن نام خودتان به برندهای باسابقه‌تر، از «اثر هاله‌ای» استفاده کنید. یک‌راه برای این کار، استفاده از بازارهای مختلف دیجیتال است.
بسته به محصولی که می‌فروشید، ممکن است در پلتفرم‌هایی مثل Amazon ، Etsy ، eBay ، یا حتی Walmart موفق شوید. زمانی که جایگاه خود را در یکی از این پلتفرم‌ها تثبیت کردید، بلافاصله اعتبار به دست می‌آورید و دیده می‌شوید. با این کار، نه‌تنها ممکن است بتوانید محصولات خود را پیش‌فروش کنید، بلکه مشتریان راغب به سمت شما جذب‌شده و این در درازمدت به نفع شما خواهد بود.

از یک استراتژی ارگانیک برای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید
برای استارت‌آپ‌ها، رسانه‌های اجتماعی قدرتمندترین ابزاری است که در اختیاردارند. می‌توانید از این رسانه‌ها برای دیده شدن، جذب مشتریان راغب، و فروش استفاده کنید. از همه بهتر اینکه از رسانه‌های اجتماعی می‌توانید به روش‌های ارگانیک استفاده نمایید، بدان معنا که این رسانه‌ها هم هزینه بسیار پایینی دارند (در اصل رایگان هستند) و هم ریسک آن بسیار پایین است. کلید موفق شدن در استفاده از رسانه‌های اجتماعی این است که وجهه انسانی به برند خود دهید و در پلتفرم مربوطه، اعم از فیس‌بوک، اینستاگرام یا لینکدین، با کاربران رابطه برقرار کنید. بدین منظور، کارمندانی را که در استارت‌آپ کوچک خود دارید توانمند سازید و آن‌ها را تشویق کنید تا به شما کمک کنند. لارن دوگان رایتز، بازاریاب، دراین‌باره می‌گوید: «کارمندان نه‌تنها می‌توانند با ایده‌هایشان برای نوشتن بلاگ پست و توییت، و به‌روزرسانی استارت‌آپ به شما کمک کنند، بلکه می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان طرفداران شرکت خود استفاده کنید. ازآنجاکه ۷۰ درصد درک مشتری از برند به‌واسطه تجربه او از کارکنان آن برند شکل می‌گیرد، استارت‌آپ‌هایی که کارمندانشان را تشویق می‌کنند تا مشتریان را در رسانه‌های اجتماعی و عمومی درگیر کنند، می‌توانند ازنظر ایجاد خوش‌نامی برای خود، از رقبا پیشی بگیرند.»

وبلاگ نویسی به‌عنوان مهمان را امتحان کنید
بلاگ نویسی روی وب‌سایت استارت‌آپ‌تان کار فوق‌العاده‌ای است، ولی پتانسیل محدودی دارد. تنها تعداد کمی از افراد درواقع به بلاگ پست‌های شما دسترسی دارند و بنابراین شما فقط با افرادی در تماس خواهید بود که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. اگر می‌خواهید به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید، باید از بلاگ نویسی به‌عنوان مهمان استفاده کنید.
وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های دیگری را که به بازار هدف شما خدمت می‌کنند پیداکرده و به آن‌ها پیشنهاد دهید تا به‌طور منظم برای آن‌ها به‌عنوان مهمان پست بگذارید، با این شرط که در داخل پست‌ها و عناوین آن‌ها روی استارت‌آپ خودتان تاکید کنید. با این کار نه‌تنها رؤیت پذیری شما افزایش می‌یابد، بلکه ترافیک بیشتری به سمت وب‌سایت و پروفایل‌های اجتماعی شما جذب می‌شود. جذب مشتریان راغب کاری پر چالش و دشوار است و در چنین لحظه است که تمام سخت‌کوشی‌ها و تبادل‌نظرهایتان به نتیجه می‌رسند و به‌تدریج سودآوری خواهید داشت و کسب‌وکاری که ماه‌ها یا سال‌های قبل را صرف آن کرده‌اید رشد خواهد کرد
آنچه مردم به شما می‌گویند صحت دارد: چند فروش اول، همیشه سخت‌ترین فروش است. ولی خوشبختانه، بعد از چند بار فروش، و کمی موفقیت، استراتژی‌هایی که برای جذب مشتریان راغب به کار گرفته‌اید به‌تدریج توسعه خواهند یافت و باعث رشد کسب‌وکار شما خواهند شد. بنابراین آستین بالا بزنید و دست‌به‌کار شوید.

tech.co


چهار استراتژی جذب مشتریان راغب برای استارت‌آپ‌های نوپا - ictstartups.ir