خطا! ورودی را کنترل کنید
خطا! ورودی را کنترل کنید
ورود خودکار ؟
اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.
انجمن گفتگو استارتاپ و کار آفرینی
شما در حال مشاهده انجمن گفتگو استارتاپ های ایران هستید، این انجمن با هدف ایجاد بستر گفتگو پیرامون موضوعات حوزه کارآفرینی و کسب و کار های نوپا ایجاد شده است. با عضویت در این انجمن می توانید با اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور در ارتباط باشید.
این انجمن همچنین مرجع کاملی از شتاب دهنده ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، استارتاپ ها، اسامی منتور ها، سرمایه گذاران و فعالان کارآفرینی کشور را گرداوری نموده است.
ما به شما این اطمینان را می دهیم که با جستجو در این انجمن بتوانید هر موضوعی را در رابطه با استارتاپ ها پیدا کنید. کارشناسان ما نیز بطور 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
انواع گزارشهای Google Analytics در این قسمت مروری سریع بر انواع گزارشهای استاندارد گوگل آنالیتیکس که در نوار سمت چپ قابل دسترس است، خواهیم داشت. تمام گزارشات موجود در تصویر بالا در یکی از دستههای زیر قرار میگیرند.
گزارشهای بازدیدکنندگان این گزارشها همه چیز را در مورد بازدیدکنندگان وبسایت به شما میگویند. در این گزارشات میتوانید از سن و جنسیت (Demographics) و علاقهمندیهای عمومی (interests)، ملیت (Geo > Location) زبان (Geo > Language)، نرخ مشاهدهی وبسایت توسط مخاطب (Behavior) و تکنولوژیهای مورد استفادهی مخاطبان برای مشاهدهی وبسایت (Technology and Mobile)، آگاه شوید.
گزارشهای اکتسابی این گزارشها نشان میدهند که بازدیدکنندگان از چه طریقی به وبسایت شما هدایت میشوند (تمام ترافیکها به وبسایت شما). شما میتوانید ترافیکها را براساس دستهبندیهای اصلی (All Traffic > Channels) و منابع اختصاصی (All Traffic > Source/Medium) مشاهده کنید. شما میتوانید همه چیز را در مورد ترافیکهایی هدایت شده از شبکههای اجتماعی بدانید (Social). شما همچنین میتوانید با اتصال گوگل آنالیتیکس به AdWords (سیستم تبلیغاتی گوگل) از کمپینهای PPC (تبلیغات کلیکی) آگاه شوید و یا با استفاده از Google Webmaster/ Search console ترافیکهایی را که ازطریق موتورهای جستجو وارد سایت شما میشوند، شناسایی کنید(بهینهسازی موتور جستجو).
گزارشهای رفتاری این مورد شما را در جهت شناسایی محتوای وبسایت کمک میکند. صفحات اصلی وبسایت ازطریق (Site Content > All Pages)، صفحات ورودی اصلی یعنی صفحاتی که کاربران از آن صفحه وارد وبسایت میشوند، ازطریق (Site Content > Landing Pages) و صفحات اصلی خروجی ازطریق (Site Content > Exit Pages) قابل مشاهده هستند. اگر Site Search را فعال کرده باشید، برای مشاهدهی عبارتهای جستجو شده به مسیر (Site Search > Search Terms) و برای مشاهدهی صفحاتی که جستجو در آنها صورتگرفته به مسیر (Site Search > Pages) مراجعه کنید. همچنین میتوانید سرعت بارگذاری وبسایت را ازطریق (Site Speed) و پیشنهادهای گوگل برای افزایش سرعت وبسایت خود را ازطریق (Site Speed > Speed Suggestions) ملاحظه کنید.
تبدیلها Conversions اگر Goals را در گوگل آنالیتیکس تنظیم کردهاید، میتوانید تعداد تبدیل صفحات انجام شده در وبسایت خود را از طریق (Goals > Overview) و URLهایی که تبدیل روی آنها انجام شده را از طریق (Goals > Goal URLs ) مشاهده کنید. همچنین میتوانید مسیر طی شده توسط مخاطب تا رسیدن به تبدیل را از طریق (Goals > Revers Goal Path) ببینید. اکثر جداول موجود در گزارشهای استاندارد گوگل آنالیتیکس، دادههای خاصی را به تبدیلها (Conversions) اضافه میکنند. برای مثال جهت مشاهدهی تعداد تبدیلهای انجام شده برای کاربران کالیفرنیا به گزارش Audience > Geo > Location مراجعه کنید. برای مشاهدهی تعداد تبدیلهای انجام شده توسط کاربران هدایت شده از فیسبوک به گزارش Acquisitions > All Traffic > Source/Medium report مراجعه کنید. برای مشاهدهی تعداد تبدیلهای انجام شده توسط کاربرانی که در صفحات خاصی وارد وبسایت شدهاند، به گزارش Behavior > Site Content > Landing Pages مراجعه کنید. اگر بیش از یک هدف تعریف کردهاید، میتوانید با کمک پنجرهی کشویی موجود در بالای دادهها، هدف موردنظرتان را برای نمایش انتخاب کنید یا اینکه تمام اهداف را جهت نمایش انتخاب کنید.
ایمیلها و میانبرها ممکن است به همهی گزارشات موجود در گوگل آنالیتیکس نیاز نداشته باشید؛ بنابراین بهتر است که یکبار همهی آنها را بهدقت بررسی کنید و از محتوای آنها مطلع شوید. از بین تمام این گزارشات مواردی هستند که شما تمایل دارید همیشه از محتوای آن آگاه باشید، در این صورت میتوانید از لینک Shortcut موجود در بالای گزارش استفاده کنید و به منظور دسترسی سریع آن گزارش را به لیست Shortcuts در نوار سمت چپ اضافه کنید. یا اینکه از گزینهی Email استفاده کنید تا گزارشات منتخب در فواصل زمانی تعیین شده برای شما یا سایر اعضای تیم از طریق پست الکترونیک ارسال شوند. با مراجعه منظم به منوی Admin، ستون View و کلیک بر Scheduled Email مطمئن شوید که فقط همکاران شما به دادههای وبسایت دسترسی دارند.
پاسخ برخی سؤالات رایج در مورد گوگل آنالیتیکس درادامه به برخی از سؤالاتی که ممکن است در رابطه با گوگل آنالیتیکس برای شما پیش بیاید، پاسخ میدهیم. چگونه دادههای مستخرج از گوگل آنالیتیکس را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟ برای اشترکگذاری دادهها نباید اطلاعات حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را در اختیار دیگران قرار دهید. به این منظور در منوی Admin و در هر یک از ستونهای Account و Property (وبسایت) و View روی گزینهی User Management کلیک کنید. در این قسمت قادر خواهید بود تا ایمیل افرادی که مایل هستید از دادههای وبسایت مطلع شوند و همچنین سطح دسترسی و اختیارات آنها را تعیین کنید.
تعداد وبسایتهای من زیاد است و بررسی هر روزهی گزارشات گوگل آنالیتیکسِ تکتک وبسایتها خستهکننده است. چه باید کرد؟ وارد صفحهی Home در گوگل آنالیتیکس شوید. در این صفحه لیست تمام وبسایتها و مروری بر متریکهای اصلی مثل جلسات، زمان متوسط جلسات، نرخ پرش، و نرخ تبدیل وجود دارد.
گوگل آنالیتک بیشتر از ۹۰ کلیدواژهی اصلی را به صورت Not provided نشان میدهد. برای دسترسی به این اطلاعات چه باید کرد؟ گوگل با این روش سعی در حفظ حریم شخصی کاربران موتورهای جستجو دارد و کلیدواژههایی را که کاربر با جستجوی آنها، به وبسایت شما هدایت می شود، نمایش نمیدهد. ابزارهایی مثل google webmaster tools (رایگان)، Authority lab’s now provided reports (پولی) و Hittail (پولی)، میتوانند در نمایش برخی از این کلیدواژهها به شما کمک کنند. هرچند که این کلیدواژهها به همراه دادههای گوگل آنالیتیکس نمایش داده نمیشوند، اما به شما این سرنخ را میدهند که کاربران عموما با جستجوی کدام کلیدواژهها به وبسایت شما هدایت شدهاند.
چگونه باید از Custom Report ،Dashboards و Segments استفاده کنم؟ اگر مطالب مقدماتی فوق را به خوبی یاد گرفتهاید و آمادهی یادگیری سطح بالاتری از گوگل آنالیتیکس هستید، Custom Reports ،Dashboards و Segments در سطح بعدی قرار دارند. Custom Reports یا گزارشات سفارشیسازی شده (در منوی Customization در بالای صفحه) به شما کمک میکند تا گزارشهایی بسازید که مشابه گزارشهای استاندارد گوگل آنالیتیکس هستند و متریکهای موجود در این گزارشات توسط خود شما تعیین میشوند. Dashboards این امکان را برای شما فراهم میآورد که دادههای گوگل آنالیتیکس را به فرمت داشبورد ملاحظه کنید و درقسمت بالایی نوار ابزار موجود درسمت چپ، به آنها دسترسی داشته باشید. با استفاده ازSegments میتوانید تمام دادههای گوگل آنالیتیکس را براساس دستهبندیهای مورد نظرتان مشاهده کنید، مثل تمام دادههای گوگل آنالیتیکس برای بازدیدکنندگانی که از کشور آمریکا هستند. از این گزینه میتوانید برای مقایسهی دادههایی با دستههای مختلف نیز کمک بگیرید به عنوان مثال مقایسهی ترافیک کشور آمریکا با بریتانیا، ترافیک جستجو با ترافیک ناشی از شبکههای اجتماعی، ترافیک موبایل با ترافیک سیستمهای رومیزی و … . امکان استفاده از گزینهی Segments در تمام گزارشات وجود دارد. نکتهی مثبت درمورد سه امکان بالا این است که نیازی ندارید تا از صفر به ایجاد آنها بپردازید؛ چرا که نسخههای از پیش تهیه شدهی Dashboards ،Segments و Custom Reports در Google Solutions Gallery موجود است. در Google Solutions Gallery گزارشات سفارشیسازی شده، داشبورد و دستهبندیهای فراوانی وجود دارد که شما میتوانید با توجه به نیازهای خود آنها را تغییر دهید. برای ویرایش Custom Reports از گزینهی Edit در بالای صفحه استفاده کنید. برای ویرایش داشبوردها از گزینهی Add widgets یا customize Dashboards در بالای صفحه استفاده کنید. برای ویرایش Segments روی کلید Actions در مقابل آن سگمنت کلیک و Edit را انتخاب کنید. یا اینکه بعد افزودن سگمنت به گزارش خود در منوی کشویی موجود در قسمت بالا و سمت راست، گزینهی Edit را انتخاب کنید. به مرور زمان و با تمرین بیشتر، درک بهتری از نحوهی کار امکانات موجود در گوگل آنالیتیکس بدست خواهید آورد و سناریوهای حرفهایتری را روی دادههای وبسایت، پیاده خواهید کرد.
مشاهده قوانین انجمن