داستان بسیار جذاب موفقیت Alibaba



همان طور که احتمالاً می دانید Alibaba یک مجموعه چینی است که خدمات تجاری متنوعی را از طریق بستر اینترنت ارائه می دهد. این کمپانی در سال ۱۹۹۹ توسط «جک ما» و با همکاری «پنگ لی» تأسیس شد و از سال ۲۰۰۱ به سوددهی رسید. Alibaba در سال ۲۰۰۳ وبسایت «Taobao» را برای رقابت مستقیم با eBay راه اندازی کرد و یک سال بعد سیستم پرداخت آنلاین «Alipay» را معرفی نمود.
Alibaba در سال ۲۰۱۴ به صورت عمومی سهام خود را عرضه کرد و جک ما با ثروتی که از این راه به دست آورد، تبدیل به سی و ششمین ثروتمند دنیا شد. دنیل ژانگ در حال حاضر مدیر اجرایی گروه Alibaba بوده و جک ما سهامدار اصلی و رئیس هیئت مدیره آن است.
جک ما (Jack Ma) ، مؤسس Alibaba

«ما یون» با اسم حرفه ای «جک ما» در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۴ در شهر هانگژو چین به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط و اهل موسیقی سنتی چینی بودند. جک از دوران کودکی علاقه زیادی به زبان انگلیسی نشان می داد و برای تمرین زبان، اغلب روزها فاصله ۱۱۰ کیلومتری بین خانه و هتل بین المللی هانگژو را رکاب می زد تا با توریست های خارجی صحبت کند.
جک ما نخستین بار سال ۱۹۹۴ به آمریکا سفر کرد و در آنجا با اینترنت آشنا شد

او در نقش راهنمای محلی ۹ سال گردشگران خارجی را به مناطق دیدنی اطراف هانگژو می برد و علاوه بر کسب درآمد، زبان انگلیسی خود را تقویت می کرد. جک ما در همین دوران اسم «جک» را از یک توریست خارجی (که نمی توانست نام چینی او را تلفظ کند) گرفت و به عنوان نام حرفه ای مورد استفاده قرار داد.
مؤسس علی بابا دوران دانشجویی خود را در دانشگاه هانگژو گذراند و توانست مدرک کارشناسی زبان انگلیسی را از این مرکز دریافت کند. وی سپس به عنوان مدرس زبان در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول تدریس شد و پس از انفجار صادرات محصولات چینی، یک دفتر ترجمه دایر کرد. جک ما از این طریق در سال ۱۹۹۴ برای نخستین بار به آمریکا سفر کرد و در این کشور با پدیده ای به نام اینترنت آشنا شد.


ادامه در :
داستان بسیار جذاب موفقیت Alibaba