در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا به قالب محتوا (Content Theme) نیازمندم؟
  • چگونه قالب خود را ایجاد کنم؟
  • چه تعداد قالب مورد نیاز من است؟


بازاریابی محتوا روش بسیار خوبی برای جذب مشتریان جدید و شکل دهی تفکر مردم از کسب و کار است. اما باید مطمئن شوید تمام محتواهای به اشتراک گذاشته شده اعم از پست های وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، تصاویر و غیره در راستای ارزش های کسب و کارتان هستند.
خبر خوب: مشتریان فعلی و احتمالی تان با گذاشتن مطالب مورد علاقه شان در شبکه های اجتماعی خود، در حال ایده دهی قالب محتوایی هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعاتی را از بین آنها انتخاب کنید که همسو با اهداف کسب و کارشما هستند. به عنوان مثال تصور کنید باشگاهی به نام “ورزش و آشپزی” وجود دارد که مردم در کنار آشپزی، چربی های اضافه خود را هم می سوزانند. شعار تبلیغاتی باشگاه این است: “ما معتقدیم شاغلین عزیز باید بتوانند هم سالم غذا خورده و هم تندرست باشند.” بگذارید ببینیم مشتریان این باشگاه در شبکه های اجتماعی چه مطالبی پست کرده اند.
یکی از مشتریان پست زیر را در شبکه اجتماعی خود گذاشته است و پست او چندین بار لایک شده است:
“من عاشق این سایتم! …. غذاهاش حرف نداره خیلیم سالمه! مناسب ورزش کاراست. استانداردهای سلامتی تو همه غذاهاشون رعایت میشه.”
همانطور که می بینید این پست با ارزش های باشگاه همسو است چون هم در مورد غذای سالم و هم در مورد ورزش است. مسئول تولید محتوای این باشگاه باید از پست هایی این چنینی برای الگوبرداری قالب محتوای خود استفاده کند.

قالب محتوا؛ رابطی بین کسب و کار و علاقه مشتری

قالب های محتوایی قدرتمند پست های شما را طوری جهت می دهند که پل ارتباطی بین اهداف کمپانی و علایق مشتریان باشد. برای شروع باید 3 تا 5 قالب درست کنید. فرض کنید اینها گاردریل خیابان هستند و شما در نقش راننده اتومبیل باید بین آنها حرکت کنید. قالب هایی که ساختید باید از همدیگر تفاوت داشته باشند تا باهم هم پوشانی نداشته باشند. همچنین باید خاص بوده تا دیدگاه کسب و کار را نمایش دهند و در عین حال جذاب هم باشند.
اجازه دهید تا با ذکر یک مثال نشان دهیم که چگونه دو کمپانی Sweetgreen و Trunk Club علایق مشتری را با ارزش های کسب و کار تلفیق کرده و قالب های محتوایی قدرتمند ایجاد کردند. Sweetgreen یک رستوران خانگی بوده و تمرکز آن پخت غذا با تازه ترین مواد اولیه ارگانیک و پایدار می باشد. شعار تبلیغاتی آنها اینگونه است: “فلسفه وجودی ما ترکیب عشق و هدف بوده تا تجربیات شیرینی رقم بخورند.”
مشتریان او نیز در شبکه های اجتماعی خود در مورد موضوعاتی مانند موزیک، غذای سالم و تندرستی مطلب پست می کنند. این رستوران با الهام گرفتن از علایق مشتریان خود، قالب های محتوایی متناسبی ایجاد کرد. مثلاً ترکیب موزیک با غذا، استفاده از مواد اولیه تازه و موضوعات ورزشی. این گاردریل ها به آنها در تولید محتوای جذاب و درگیرکننده کمک کردند. آنها عکس هایی از ترکیب موزیک با غذا در شبکه های اجتماعی پست کردند، در مورد فواید علمی و جالب گوش دادن به موزیک پست گذاشتند و کنسرت موسیقی را اسپانسر کردند.
برای نشان دادن استفاده از مواد اولیه تازه، از نحوه همکاری خود با کشاورزان عکس و پست های اینفوگرافیک ارسال کردند. و برای مبحث ورزش کارت اعتباری برای رستوران خود ساختند که دارندگان آن می توانستند باشگاه های ورزشی نزدیک خود را پیدا کنند. آنها همچنین در مورد ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم در شبکه های اجتماعی مطالبی ارسال کردند.

راهنمایی مشتریان احتمالی در شبکه های اجتماعی به کمک هشتگ

همانطور که می دانید می توانید کاربران را به کمک کاراکتر هشتگ یا # به محتوای خود راهنمایی کنید. مثلاً در مثال باشگاه ورزش و آشپزی می توان کاربران را با #ورزش_و_آشپزی به آن پست ها راهنمایی کرد. بهتر است از هشتگ هایی استفاده کنید که مخاطبین در حال استفاده از آنها هستند. معمولاً ساخت یک هشتگ جدید و موفق و خاص بسیار مشکل است.
“خرید لباس آنلاین رضا” وب سایتی است که به مردان کمک می کند تا بدون مراجعه حضوری به فروشگاه لباس بخرند. طراحان لباس متخصص این فروشگاه لباس ها را بر اساس سلایق مشتریان دستچین می کنند. مشتریان عضو فروشگاه می توانند سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرند، سپس در صورت رضایت از سفارش هزینه آن را می پردازند. در غیر اینصورت آن را پس می فرستند. هدف فروشگاه خرید لباس آنلاین رضا ایجاد یک تجربه خرید منحصر به فرد با ارائه محصولات با کیفیتی است که مناسب تمام سنین است.
مشتریان فروشگاه به موضوعاتی مثل خلاقیت، سفر و زندگی شخص خود اهمیت فراوانی قائل هستند. این فروشگاه اینترنتی با ترکیب ارزش های خود با علایق مشتریان، قالب محتوایی متناسب را ایجاد کرد: “راهنمایی تخصصی مشتریان”، “گردش و سفر”، “اهمیت به عضوهای فروشگاه و تجربیات آنها”.
برای موضوع راهنمایی تخصصی مشتریان، آنها مطالبی را در مورد “نحوه نگهداری و شستشو از لباس هایی مثل شلوار جین”، “نحوه صحیح واکس زدن و برق انداختن کفش ها” و مطالبی در مورد ریزه کاری های مد مردان در شبکه های اجتماعی خود پست کردند. برای عنوان گردش وسفر موضوعاتی از قبیل: “پوشیدن لباس متناسب با هر آب و هوا”، “چگونه بیشترین البسه را در چمدان های کوچک جا دهیم” و مطالبی در مورد اینکه “چگونه در فصول مختلف مطابق مد روز لباس بپوشیم” پست کردند.
برای موضوع اهمیت به عضوهای فروشگاه و تجربیات آنها، وبلاگی را به این کار اختصاص داده که در آن مشتریان تجربیات شخصی، علایق و خواسته های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. قبل از آنکه قالب محتوایی خود را همانند شرکت های Sweetgreen و Trunk Club بسازید، باید اول هدف کسب و کارتان را مشخص کنید. برای این کار باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • کسب و کار شما در چه صنعتی فعالیت می کند؟

مثلاً: مد

  • کالا یا خدمات شما چگونه به مشتریان کمک می کنند؟ (در 5 کلمه یا کمتر توضیح دهید)

مثلاً: خرید راحت اینترنتی


  • 2 خاصیتی که نمایانگر کسب و کار شما است را بنویسید؟ (سعی کنید شبیه اهداف دیگر رقبا نباشد)

مثلاً: سبک و کیفیت

ایده اولیه برای تعریف هدف برند اینگونه می شود:
“کسب و کار من سبک و کیفیت را با مد تلفیق می کند، در عین حال به مشتریان کمک می کند تا به راحتی از اینترنت خرید کنند.”

محتوایی را تولید کنید که هم راستا با ارزش های کسب و کار شماست – زرافه