انواع مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت.jpg

تصمیم برای مهاجرت یکی از مهمترین و البته سخت ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است. این تصمیم وقتی سخت تر می شود که یک خانواده بخواهند برای مهاجرت اقدام کنند. چرا که شدت تغییرات ناگهانی زندگی می تواند منجر به مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت شود. در این مقاله سعی داریم تا به انواع مشکلاتی که افراد یک خانواده می توانند پس از مهاجرت با آن مواجه شوند و راهکارهای رفع آن اشاره کنیم.

انواع مشکلات سلامت روان بعد از مهاجرت
مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت گاهی می تواند منجر متلاشی شدن یا آسیب های روحی و روانی جبران ناپذیری شود. از همین رو شناخت این آسیب ها و مشکلات می تواند در مسیر حل آن کمک کننده باشد. برای این منظور می توان از کمک مشاوره ایرانیان خارج از کشور که در حوزه روانشناسی و روان درمانی فعالیت دارند، بسیار کمک کننده است.
برای شناخت انواع مشکلاتی که سلامت روان خانواده را پس از مهاجرت تحت تاثیر قرار می دهد باید عواملی که می تواند آن را ایجاد کند توجه کرد. به طور مثال مهاجرت ممکن است بر شخصیت، وضع تحصیلات، توانمندی مالی، روابط اجتماعی و گاهی ارتباطات خانوادگی نیز تاثیرگذار باشد. بسته به میزان تغییرات انواع مشکلات زیر می تواند برای سلامت خانواده ها ایجاد شود:
استرس و اضطراب
افسردگی
بروز اختلافات و مشکلات خانوادگی
نکته مهمی که افراد باید پیش از اقدام به مهاجرت به آن توجه کنند، پیگیری درمان مشکلات روحی مانند افسردگی است. برای این منظور می توان با حضور در جلسات مشاوره فردی برای درمان اقدام کرد. بی توجهی به افسردگی با توجه به حجم تغییرات در سبک زندگی و نیز مشکلاتی که در مسیر مهاجرت برای فرد ایجاد می شود، افسردگی فرد تشدید خواهد شد و متعاقب آن مشکلات دیگری نیز می تواند کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

انواع مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت
علت ایجاد مشکل در بین زوج ها بعد از مهاجرت.jpg
علاوه بر بحران های روحی و روانی، مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت می تواند به اشکال دیگر نیز کیفیت زندگی خانواده ها را تحت تاثیر قرار دهد. از مهمترین مشکلات خانواده ها پس از مهاجرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پیدا کردن شغل مناسب
تامین هزینه های زندگی
تامین مسکن
پیگیری مسائل مربوط به تحصیل فرزندان
سازگاری با تغییرات فرهنگی
هر کدام از این مشکلات می تواند در کوتاه مدت شاکله زندگی خانواده ها را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا منجر به جدایی آن ها شود. براساس آمار 30 درصد زندگی خانوادگی افراد پس از مهاجرت کمتر از 4 سال به طلاق و جدایی ختم می شود.
از همین رو یکی از توصیه های جدی برای کسانی که قصد مهاجرت دارند استفاده از مشاوره های روانشناسی است تا بتوانند با مشکلات کمتری بحران های پس از مهاجرت را پشت سر بگذارند. بسیاری از روانشناسان و مشاوران ایرانی در کشورهای مختلف به صورت حضوری پذیرای مراجعان هستند از همین رو می توانید در هر کشوری که اقامت دارید با سرچ اسامی روانشناسان به طور مثال روانشناس ایرانی در سوئد می توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. در غیر این صورت می توانید از مشاوره های تخصصی روانشناسان مقیم ایران که به صورت تخصصی مشاوره های روانشناسی ویژه مهاجرت به افراد میدهند استفاده کنید. دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران یکی از مشاوران مقیم ایران است که ارائه خدمات مشاوره های حضوری و آنلاین را برای مهاجران ایرانی در نظر گرفته است. شما می توانید برای رزرو وقت مشاوره از طریق شماره تماس 09121433438 اقدام کنید.

علت ایجاد مشکل در بین زوج ها بعد از مهاجرت
شاید برای شما سوال باشد که علت اصلی مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت چیست؟ پاسخ به این سوال را می توان در موارد زیر برشمرد:
فشار مشکلات اقتصادی برای تامین هزینه های مسکن، معیشت و زندگی
پیدا کردن شغل مناسب
رسیدگی به امور حقوقی و تحصیلی فرزندان
سازگاری با شرایط جدید فرهنگی
برقراری روابط اجتماعی و ایجاد روابط جدید
رسیدگی به شرایط روحی و روانی فرزندان
عدم همزبانی و تسلط به زبان کشور مقصد
تا زمانی که فرد بتواند برای هر یک از این مسائل به وضعیت ثبات برسد این مشکل می تواند برای خانواده ها دردسر ایجاد کند و زندگی را از روال عادی آن تا حد زیادی خارج کند.

راه حل جلوگیری از مشکلات سلامت روان بعد از مهاجرت
راه حل جلوگیری از مشکلات سلامت روان بعد از مهاجرت.jpg
حالا که با انواع مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت نوبت به پیدا کردن راه حل های مناسب برای جلوگیری از بروز مشکلات سلامت روان می رسد. روانشناسان معتقدند روش های زیر می تواند تا حد زیادی به سلامت روان خانواده ها در دوران س از مهاجرت کمک کند.
ارتباط با گروه های اجتماعی همزبان و هم فرهنگ: افراد می توانند دوستان هم زبان را از کشور خود پیدا کنند و در تشکلات و اجتماعات آنها حاضر شوند. این ارتباطات می تواند حال آن ها را تا حد زیادی خوب کند. البته که پیدا کردن دوست و همراه شاید کار سختی باشد اما غیرممکن نیست.
استفاده از مشاوره های روان درمانی همزبان و هم فرهنگ تا رسیدن به ثبات در کشور مقصد: مشاوران ایرانی که ارائه خدمات روانشناسی به هموطنان خود ارائه می کنند به دلیل همزبانی و آشنایی با فرهنگ آن ها می توانند راهکارهایی را به آن ها ارائه کنند که انجام آن سخت نیست. مراجعان آن ها نیز می توانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و به بیان مشکلات و مسائل خود بپردازند.
تلاش برای برقراری ارتباط با محیط جدید: یادگیری زبان و نیز تلاش برای شناخت محیط جدید تا حد زیادی می تواند استرس و اضطراب فرد را کاهش دهد. علاوه بر اینکه شرایط سازگاری با محیط را برای او فراهم می کند. اینکه فرد بتواند از پس امور روزمره خود و نیازهای خانواده بر بیاید اعتماد به نفس زیادی به او می دهد که پس از مدتی سازگاری در او ایجاد می شود.
شناخت فرهنگ و روحیات مردم کشور مقصد: هر چه بیشتر درباره کشوری که به آن مهاجرت کرده اید و مردم آن بیشتر بخوانید و اطلاعات کسب کنید حال شما بهتر می شود. شناخت محیط فرد را سازگارتر می کند.

روش های حل مشکلات خانوادگی بعد از مهاجرت
در صورتی که بخواهید به دنبال حل مشکلات خانوادگی خود پس از دوران مهاجرت باشید بهترین روش استفاده از خدمات مشاوره های خانواده است. همه اعضای خانواده پس از مهاجرت به تناسب روحیات مشکلات روحی و روانی این تصمیم بزرگ را متحمل می شوند. که این مشکلات می تواند برای آنها بحران ساز و یا تا حدودی قابل هضم باشد.
در صورتی که می خواهید مشکلات خانوادگی خود را پس از مهاجرت حل کنید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
حرف زدن درباره مسائل و مشکلات: همه بار مسئولیت و فشارهای روانی نباید روی یک نفر باشد. برای این منظور اعضای خانواده می توانند درباره دغدغه ها و مشکلات خود صحبت کنند تا تحمل شرایط جدید قابل هضم تر باشد.
استفاده از مشاوره های روان درمانی: اعضای خانواده تا زمانی که بتوانند به ثبات و سازگاری با شرایط جدید برسند کمی زمان نیاز دارند. مشاوره های روان درمانی و راهکارهای روانشناس متخصص می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. به ویژه اگر این مشاور همزبان و هم فرهنگ باشد. در این صورت افراد خانواده می توانند با مشکلات به شیوه بهتری کنار بیاید و برای حل آن تلاش کنند.