بدون توجه به معنای موفقیت باید گفت که تعداد زیادی ویژگی مشترک در میان کارآفرینان موفق وجود دارد. شما می‌توانید در کنار هر یک از این ویژگی‌هایی که احساس می‌کنید از آنها بهره‌مند هستید تیک بزنید. بدین ترتیب می‌توانید وضعیت خودتان را به خوبی سبک و سنگین کنید. حتی اگر هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارید، نباید ناراحت شوید. بسیاری از این ویژگی‌ها را می‌توانید با تمرین و نهادینه کردن نگرش درست در خود بیاموزید، به خصوص اگر از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک اهدافی را تعیین نمایید، می‌توانید به راحتی و گام به گام به آن دست یابید.

بایدهای کسب‌و‌کار خانگی


دستیابی به موفقیت در هر فعالیتی نیازمند یک سری “بایدها” است. برای رانندگی قانونمند در شهر و جاده، راننده باید گواهینامه داشته باشد؛ برای کسب برتری در ورزش، شخص ورزشکار باید خوب تمرین کند؛ برای داشتن یک دوران بازنشستگی آسوده، شخص باید از مبانی سرمایه‌گذاری به خوبی اطلاع داشته و فعالانه برای دوران بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری نماید. اگر هدف شما موفقیت در کسب‌و‌کار است، فرمول آن با موارد ذکر شده در بالا، تفاوت چندانی ندارد. برای این کار هم بایدهایی وجود دارد که باید کاملا برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت شوند. بایدهای زیادی برای کسب‌و‌کار وجود دارد اما این مقاله شامل مطالبی است که به نظر من مهم‌ترین بایدهای ضروری برای شروع به کار و رشد یک کسب‌و‌کار خانگی سودآور است.

۱. به کاری که از آن لذت می‌برید مشغول شوید



چیزی که شما در قالب رضایتمندی شخصی، سودآوری، ثبات و لذت از کسب‌و‌کار به دست می‌آورید، برآیند چیزی است که در کار خود وارد می‌کنید. بنابراین اگر از کار خود لذت نمی‌برید، باید این انتظار را داشت که این عدم رضایت بر موفقیت شما انعکاس پیدا کند. به عبارت دیگر، عدم رضایت به احتمال فراوان باعث عدم موفقیت شما خواهدشد.





۲. کارتان را جدی بگیرید



شما نمی‌توانید انتظار اثربخشی و موفقیت در کسب‌و‌کارتان را داشته باشید مگر اینکه به راستی به کسب‌و‌کار خود، محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنید باور داشته باشید. بیشتر کسب‌و‌کارهای خانگی در جدی گرفتن کسب‌و‌کار خود ناموفق هستند و به آسانی از مسیر اصلی خود منحرف می‌شوند، دیگر انگیزه‌ای ندارند و شرایط برای آنها سخت می‌شود. از طرف دیگر، صاحبان این دسته از کسب‌و‌کارها معمولا طعمه‌ی نظرات افراد منفی‌بافی می‌شوند که اصلا آنها را جدی نمی‌گیرند چون آنها در یک دفتر اداری، فروشگاه یا کارخانه کار نمی‌کنند. اما این نظرات بدبینانه که هر روز بر سر صاحبان کسب‌وکار خانگی می‌بارند، زمانی بر آنها بی‌تاثیر خواهدبود که بدانند در سال‌های اخیر تعداد افرادی که در خانه کار می‌کنند و درآمد سالیانه‌ی بسیار خوبی دارند رشد فزاینده‌ای داشته است.







۳. برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید



برنامه‌ریزی برای تمام جوانب کسب‌و‌کار خانگی نه تنها یک الزام است بلکه عادتی را به وجود می‌آورد که هر صاحب کسب‌وکار خانگی باید آن را توسعه داده، اجرا کرده و آن را تحت نظارت قرار دهد. برنامه‌ریزی برای کسب‌و‌کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا شما باید برای این کار تمام جوانب کسب‌و‌کار را تحلیل کنید، تحقیق نمایید و داده‌ها را گردآوری کنید تا بر اساس حقایق به دست آمده به نتیجه‌گیری بپردازید. علاوه بر این، برنامه‌ی کسب‌و‌کار کارکرد دیگری نیز دارد که سبب می‌شود شما اهدافتان و نحوه‌ی دستیابی به آنها را به روی کاغذ بیاورید. بدین ترتیب می‌توانید از این برنامه برای ترسیم یک نقشه‌ی راه یا به عنوان یک معیار برای سنجش میزان موفقیت برنامه یا بخشی از برنامه استفاده کنید.


۴. هوشمندانه پول خرج کنید



مایه‌ی حیات هر کسب‌و‌کاری گردش نقدی آن است. شما از پول برای خرید کالا، دریافت خدمات، تبلیغات و بازاریابی، تعمیر و تعویض ابزارها و تجهیزات و کسب سود استفاده می‌کنید تا بتوانید به حیات کاری خود ادامه دهید. بنابراین، همه‌ی صاحبان کسب‌و‌کار خانگی باید مدیران مالی هوشمندی باشند که حفظ جریان نقدی و پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها را تضمین نمایند. در زمینه‌ی مدیریت هوشمندانه‌ی پول دو وجه وجود دارد:

  1. پولی که به ازای عرضه‌ی محصولات و خدماتتان دریافت می‌کنید (درآمد).
  2. پولی که برای تامین کالا، پرداخت دستمزد و سایر موارد لازم به منظور حفظ فعالیت کسب‌و‌کار صرف می‌نمایید (مخارج).


۵. فروش را هدف اصلی قرار دهید



کارآفرین کسب‌و‌کار خانگی باید همیشه به یاد داشته باشد که بازاریابی و فعالیت‌های تبلیغاتی علی رغم هزینه، دقت و هدف گذاری مناسب، تا زمانی که به یک نکته‌ي مهم یعنی درخواست فروش بی‌توجهی نماید، کاملا بی‌ارزش خواهدبود. این حرف به آن معنا نیست که یک فروشنده‌ی خوب، یک بازاریاب باهوش یا یک متخصص روابط عمومی اصلا دارایی‌های فوق‌العاده‌ای برای کسب‌و‌کار شما نیستند. اما اگر شما فعالانه از مشتری نخواهید که محصول شما را بخرد، همه‌ی این مهارت‌ها بیهوده خواهندبود.

۶. به یاد داشته باشید که همه چیز به مشتری ختم می‌شود



موفقیت در کسب‌و‌کار خانگی تنها در گرو قیمتی که شما در قبال ارائه‌ی محصولات و خدمات خود دریافت می‌کنید نیست. همچنین کسب‌و‌کار خانگی به رقابت و از سر راه برداشتن رقبا محدود نمی‌شود. سرنوشت کسب‌و‌کار خانگی فقط و فقط در دستان مشتریان قرار دارد. مشتریان تنها افرادی هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند کسب‌و‌کار شما رونق پیدا کند یا نابود شود. هر کاری که در کسب‌و‌کار خود انجام می‌دهید از جمله خط‌مشی، خدمات پس از فروش، روش‌های پرداخت، ساعات کار، کمپین‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی و وبسایت باید بر محور مشتری قرار بگیرد. علاوه بر این، شما باید شناخت کامل از تمامی وجوه مشتریان خود داشته باشید.

۷. به یک خودتبلیغ‌گر تبدیل شوید (مواظب باشید نفرت‌انگیز نشوید)



یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌ها درباره‌ی موفقیت شخصی یا موفقیت در کسب‌و‌کار این است که در نهایت کسب‌و‌کار، توانایی‌های شخصی، محصولات و خدماتی به چشم می‌آیند و مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند که مشتریان برای خرید محصولات شما درِ خانه‌تان را از جا بکَنَند. اما اگر کسی نداند که شما چه کسی هستید، چه می‌فروشید و چرا باید از شما خرید کرد، این اتفاق نخواهد افتاد.
خود‌تبلیغی یکی از سودمندترین و متاسفانه کم‌استفاده‌ترین ابزارهای بازاریابی است که بخش اعظمی از صاحبان کسب‌و‌کارهای خانگی در اختیار دارند.

۸. تصویری مثبت از کسب‌و‌کار خود به نمایش بگذارید



این فرصت برای شما وجود دارد که تاثیری به‌یاد‌ماندنی و مثبت بر افرادی بگذارید که قصد دارید با آنها کار کنید. صاحبان کسب‌و‌کار خانگی‌ باید همیشه نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا حرفه‌ای‌ترین تصویر ممکن را از کسب‌و‌کار خود به نمایش بگذارند. بیشتر صاحبان کسب‌و‌کار دارای دفتر کار زیبا یا فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های شیک نیستند تا از این طریق بتوانند مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهند. در عوض، آنها هنگام خلق یک تصویر حرفه‌ای برای کسب‌و‌کارشان باید بر تخیل، خلاقیت و توجه به کوچک‌ترین جزئیات متکی باشند.

۹. مشتریان خود را بشناسید



یکی از بزرگ‌ترین ویژگی و مورد توجه‌ترین مزیت رقابتی که کارآفرینان خانگی نسبت به رقبای بزرگ‌تر خود دارند این است که آنها می‌توانند به صورت کاملا شخصی به مشتریان خود توجه و رسیدگی کنند. مشتریان از این تکنولوژی‌های جدید منزجرکننده که به شما خبر می‌دهند اطلاعات شما در جایی در کامپیوتر ثبت شده و باید بازیابی شود یا به شما می‌گویند که برای تماس با فلان دپارتمان فلان عدد را وارد کنید که در نهایت روی پیغام‌گیر صوتی هستند و علی رغم گذاشتن پیام، هیچ پاسخی دریافت نخواهند کرد خسته و عصبانی هستند.
شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار خانگی شخصا می‌توانید پاسخ تماس‌های تلفنی را بدهید، با مشتریان آشنا شوید، به امور شخصی آنها رسیدگی کنید و با این کار مشتری را برای دفعات بعد هم به سمت خود معطوف نمایید. در چنین شرایطی، علاوه بر کسب مشتریان جدید، نظر مشتریان فعلی بیشتر به شما جلب می‌شود، عملکرد بهتری در دراز مدت از خود برجای می‌گذارید و این توجه فردی شما در این دنیای مدرن فناوری‌های جدید، بیشتر مورد تقدیر قرار گرفته و به خاطر سپرده می‌شود.

۱۰. با استفاده از فناوری‌های جدید به کسب فرصت رقابتی برابر بپردازید



شما همواره باید از افتادن در دام دنیای فناوری‌های جدید اجتناب کنید اما از طرف دیگر باید از نحوه‌ی کسب مزیت از طریق استفاده از آنها به خوبی آگاهی داشته باشید. یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز اینترنت این است که یک یا دو نفر که به کسب‌و‌کار در یک زیرزمین مشغول هستند می‌توانند از طریق یک وبسایت فوق‌العاده، صاحب یک شرکت ۵۰ میلیون دلاری باشند و هیچ کسی تفاوت آن را احساس نکند. اطمینان حاصل کنید که منطبق با نیازهای خود با دنیای فناوری‌های جدید آشنایی دارید. بهترین فناوری آن است که به شما یاری می‌رساند نه اینکه فقط برای اطرافیانتان چشمگیر باشد.

۱۱. یک تیم کاری درجه یک بسازید



هیچ کسی نمی‌تواند به تنهایی یک کسب‌وکار موفق راه بیاندازد. این کار نیازمند تیمی است که به اندازه‌ی شما به کسب‌و‌کار و موفقیت آن متعهد باشد. تیم کاری شما ممکن است شامل اعضای خانواده، دوستان، تامین‌کنندگان، متحدان تجاری، کارمندان، پیمانکاران، شرکای تجاری و صنعتی، دولت محلی و مجامع مختلف باشند. مطمئنا مهم‌ترین اعضای این تیم، مشتریان شما خواهند بود. هرکسی یا همه‌ی اعضای تیم ممکن است نظری درباره‌ی نحوه‌ی فعالیت کسب‌و‌کار شما داشته باشند و در آینده‌ی آن سهیم باشند.

۱۲. خود را به عنوان یک کارشناس مطرح نمایید



وقتی با مشکلی رو به رو می‌شوید، آیا تنها به دنبال توصیه‌‌ی کسی هستید یا می‌خواهید کارشناسی در آن زمینه کنار خود داشته باشید تا به شما در حل آن مشکل کمک کند؟ پاسخ آن مشخص است، شما در پی صحیح‌ترین اطلاعات و بهترین مساعدت هستید. پس طبیعی است که به دنبال یک کارشناس برای حل مشکل خود بگردید. وقتی مخزن آب گرم خانه‌ی‌ شما آب می‌دهد به یک لوله‌کش زنگ می‌زنید، وقتی می‌خواهید خانه‌ی خود را بفروشید، نزد یک مشاور املاک می‌روید یا وقتی دندان‌درد دارید، به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. پس طبیعتا هرچه شما بیشتر در کسب‌و‌کار خود ماهر و خبره شوید، افراد بیشتری به خاطر مهارت شما در پی شما خواهند آمد و درنتیجه فرصت‌های بیشتری برای فروش محصول یا ارائه ی خدمات ایجاد می‌شود. در نتیجه، شناخته شدن به عنوان یک کارشناس روشی دیگر برای پیشرفت در کسب‌و‌کار جدید است منتها در جهت معکوس. یعنی به جای یافتن افراد جدید و باصلاحیت برای فروش محصول، این دیگران هستند که به خاطر تخصصتان به شما مراجعه می‌کنند.

۱۳. مزیت رقابتی ایجاد کنید



کسب‌و‌کار خانگی باید یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد داشته باشد. این تنها روش دقیق و مفصل برای پرسیدن این سوال است: «چرا مشتریان برای تجارت یا خرید محصولات و خدمات به جای رقبا به شما روی می‌آورند؟» به عبارت دیگر، چه جنبه یا جنبه‌هایی کسب‌و‌کار شما را از رقیبتان متمایز می‌کند؟ خدمات بهتر، گارانتی طولانی‌تر، انتخاب بهتر، مدت زمان خدمات‌رسانی بیشتر، گزینه‌های پرداختی انعطاف‌پذیرتر، شرایط داد‌و‌ستد و بازگشت سرمایه‌ی بهتر یا ترکیبی از این‌ها؟

۱۴. روی خود سرمایه‌گذاری کنید



کارآفرینان برتر کتاب‌ها، مجلات، گزارش‌ها، خبرنامه‌ها، وبسایت ها و نشریات صنعت را در زمینه کسب‌و‌کار و بازاریابی مطالعه می‌کنند با علم بر اینکه این منابع شناخت آنها را از کارکرد و مهارت‌های بازاریابی و کسب‌و‌کار ارتقا می‌دهد. آنها به باشگاه‌ها و اتحادیه‌های کسب‌وکار خود ملحق می‌شوند و به شبکه‌ی تاجران ماهر می‌پیوندند تا رازهای موفقت را بیاموزند و بتواند اهداف خود را تبیین نمایند. کارآفرینان برتر در سیمنارها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کسب‌و‌کار و بازاریابی شرکت می‌کنند با اینکه به بعضی از مباحث مربوط به این رویدادها تسلط کامل دارند. آنها به این دلیل به چنین فعالیت‌های می‌پردازند که می‌دانند آموزش، یک فرایند مستمر است. معمولا راه‌هایی برای انجام کار بهتر در زمان و تلاش کمتر وجود دارد. خلاصه اینکه، کارآفرینان برتر هرگز از سرمایه‌گذاری بر روی قوی‌ترین، موثرترین و بهترین ابزارهای کسب‌و‌کار و بازاریابی که در اختیار دارند دست نمی‌کشند.
۱۵. در دسترس باشید



ما در عصری زندگی می‌کنیم که همگی انتظار داریم ناهار فست‌فود ما در عرض چند دقیقه مهیا شود، لباس‌هایمان در همان روز برای تحویل از خشک‌شویی آماده باشد، پول درخواستی ما در دستگاه خودپرداز وجود داشته باشد و پیتزایمان تا ۳۰ دقیقه‌ی دیگر به دستمان برسد وگرنه باید رایگان حساب شود. در نتیجه‌ی چنین الگوهایی که روز به روز در حال گسترش هستند، شما باید بدون توجه به کسب‌و‌کار خانگی که راه انداخته‌اید، شرایط را برای افراد تا حد امکان ساده کنید.
شما باید همیشه از این حقیقت آگاهی داشته باشید که مشتریان سخت کار و تلاش می‌کنند تا پولی را که بابت زحماتشان دریافت کرده اند، به شما بدهند. حالا نوبت شماست. ساده کردن کار برای مشتریان یعنی اینکه شما باید در دسترس باشید و درباره‌ی محصولات و خدمات خود کاملا مطلع باشید. شما باید بتوانید کالای موردنیاز مشتری را به موقع فراهم آورید.

۱۶. برای خود حسنِ شهرت به جای بگذارید



بی هیچ چون و چرایی شهرتِ خوب یکی از ملموس‌ترین و قابل عرضه‌ترین دارایی یک صاحب کسب‌و‌کار است. کسب حسنِ شهرت کار ساده‌ای نیست؛ شهرت چیزی است که می‌توانید با ارج نهادن به وعده‌ها به دست آورید. اگر قول می‌دهید که کالایی را تا پیش از چهارشنبه به دست مشتری برسانید، دیگر هیچ بهانه‌ای نباید داشته باشید. اگر قرار است چیزی را تعمیر کنید، باید تمام تلاش خود را برای تعمیر هر چه بهتر به کار ببنید. ثبات در چیزی که عرضه می‌کنید، عامل کلیدی دیگر است. اگر نمی‌توانید در حد قابل قبولی به عرضه خدمات یا محصولات به مشتری بپردازید، آنها دلیلی برای اعتماد به شما نمی‌بینند و بدون وجود اعتماد، شما شهرت خوبی نخواهید داشت.


۱۷. مزیت‌ها را عرضه کنید



جارزدن ویژگی‌های محصول، کارِ کارآفرینان بی‌تجربه و تازه‌کار است. عرضه مزیت‌های محصولات و خدمات چیزی است که فروشندگان حرفه‌ای در تمام دنیا بر آن تمرکز دارند تا بدین طریق هیجان خرید ایجاد کنند و بیشتر و بیشتر به مشتریان بفروشند. تبلیغ، ارائه‌ی محصول، تبلیغات چاپی، بسته‌بندی محصول، وبسایت، خبرنامه، حضور در نمایشگاه‌های تجاری و تابلوهای تبلیغاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. همیشه با هر مدیومی که برای برقراری ارتباط با مخاطب هدف استفاده می‌کنید باید به عرضه‌ی مزیت‌های محصولات و خدمات خود بپردازید.

۱۸. حضور فعال داشته باشید


همیشه در مجامعی که از کسب‌وکار شما حمایت می‌کنند حضور فعال داشته باشید. این کار را می‌توانید به چند طریق انجام دهید: مثلا فعالیت برای کمک به خیریه‌های محلی یا مراکز عرضه‌ی غذای رایگان یا فعالیت در زمینه‌ی سیاست‌های محلی. شما می‌توانید به اتحادیه‌ها و باشگاه‌هایی ملحق شوید که بر برنامه‌ها و سیاست‌هایی متمرکز هستند که برای بهبود مجامع محلی طراحی شده‌اند. در حقیقت افراد علاقه مند هستند با کسانی که می‌شناسند، دوست دارند، به آنها احترام می‌گذارند و به عنوان یکی از اعضای مجامع محلی به آنها کمک می‌کنند کار کنند.
۱۹. جلب توجه کنید



صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند زمان، پول و انرژی خود را در فعالیت‌های تبلیغاتی طولانی مدت با هدف ایجاد آگاهی تلف کنند. اگر چنین کاری انجام دهید، به احتمال فراوان پیش از رسیدن به اهداف‌تان ورشکسته خواهید شد. هر فعالیت تبلیغاتی که انجام می‌دهید باید پول‌تان را به جیب شما بازگرداند تا بتوانید توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید.

۲۰. بر هنر مذاکره تسلط پیدا کنید



بی‌شک توانایی مذاکره‌ی اثربخش مهارتی است که هر صاحب کسب‌وکار خانگی باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا تسلط کامل را کسب نماید. این ویژگی از نظر اهمیت در خصوص بایدهای کسب‌وکار خانگی در رتبه‌ی دوم و بعد از عرضه‌ی مزیت قرار دارد. در کسب‌وکار، مهارت‌ مذاکره هر روز به کار شما خواهد آمد. همیشه به یاد داشته باشید که تسلط بر هنر مذاکره یعنی اینکه مهارت‌های شما آنقدر خوب ارتقاء یافته‌اند که می‌توانید همیشه یک وضعیت برد-برد درست را فراهم آورید. تدارک چنین وضعیتی یعنی تمام افراد درگیر در فرایند مذاکره احساس می‌‌کنند که برنده شده‌اند و همین بنیان برقراری یک رابطه‌ی کاری درازمدت و سودآور را بنا می‌‌کند.

۲۱. محیط کار خود را با هدف موفقیت طراحی کنید



محیط کاری خود را به گونه‌ای طراحی کنید که متضمن حداکثر عملکرد شخصی و بهره‌وری باشد و در صورت لزوم حرفه‌ای‌گری را به مشتریان حاضر در آن محیط به نمایش بگذارد. تا حد امکان، از تبدیل کردن گوشه‌ی اتاق یا اتاق‌خواب خود به دفتر کار اجتناب کنید. در شرایط ایده‌آل، شما یک اتاق جدا لازم دارید تا فعالیت‌های کاری خود را حداقل در ساعات کاری، از امور مربوط به خانواده جدا کنید. یک خلوتگاه، اتاق اضافه، زیرزمین یا پارکینگی که تغییر کاربری داده شده همگی گزینه‌های مناسبی برای دفتر کار خانگی شما هستند. اگر چنین شرایطی برای شما وجود ندارد، باید به روشی مثلا پارتیشن‌بندی کاربری اتاقتان را عوض کنید یا فعالیت‌های کسب‌و‌کار خود را به ساعاتی از روز موکول کنید که کسی در خانه نباشد.

۲۲. سازمان‌یافته و مرتب باشید



سازمان‌یافتگی به این معنا نیست که شما از چه نوع فایلی استفاده می‌کنید یا آیا کاغذهایتان را روی میز رها می‌کنید، سازمان یافتگی یعنی مدیریت کسب‌وکار. یعنی داشتن ساختاری نظام‌مند برای انجام کارها. بنابراین، شما رویه‌ای را ایجاد می‌کنید که توسط آن می‌توانید بنا بر زمان کاری روز، خواه سه ساعت برای کار پاره‌وقت یا هفت ساعت برای کار تمام‌وقت، به اهدافتان دست پیدا کنید. در واقع، شما باید سیستم‌ها و رویه‌هایی برای هر فعالیت کسب‌وکاری خود توسعه دهید. چیزهای کوچکی مثل تهیه یک لیست فعالیت در پایان هر روز یا هفته‌ی کاری، به شما کمک خواهد کرد تا ابتدا به فعالیت‌های مهم‌تر رسیدگی کنید. تهیه یک تقویم کاری، نه چند تقویم برای فعالیت‌های شخصی یا کارها، تضمین می‌کند تا کارها را طبق برنامه انجام دهید و به قرار ملاقات‌ها سر موعد مقرر برسید. وارد کردن فعالیت‌های خانوادگی و شخصی به تقویم کاری نیز اهمیت زیادی دارد تا بدین ترتیب کار و برنامه‌های شما بر طبق یک تقویم واحد صورت بگیرد.

۲۳. اوقات فراغت داشته باشید



وسوسه‌ی کار کردن در ۲۴ ساعت روز در بعضی از صاحبان کسب‌و‌کار خانگی وجود دارد. شما مدیری ندارید که به شما بگوید وقتش شده که به خانه بروید چون توان پرداخت پول اضافه‌کاری شما را ندارد. هرکسی که در خانه کار می‌کند باید یک برنامه‌ی کاری مرسوم داشته باشد که باید در آن زمان استراحت و وقت ناهار به علاوه‌ی روزهای تعطیلی و تعطیلات برنامه‌ریزی شده در نظر گرفته شود. به محض شروع کسب‌و‌کار خانگی خود، این برنامه‌ی زمان‌بندی را تهیه کنید. مطمئنا، برنامه‌ی شما باید به قدر کافی منعطف باشد. شما نباید هر ساعت روز خود را پر کنید. یک یا دو ساعت را به عنوان ساعت پشتیبان خالی بگذارید. کار مداوم و بدون تفریح به سرعت باعث خستگی و فرسودگی شما می‌شود و بدخلقی چیزی نیست که مشتری از شما انتظار داشته باشد.

۲۴. وظایف خود را محدود نگه دارید


برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار دشوار است که به همه‌کاره بودن دچار نشوند. آنها سعی می‌کنند در کسب‌و‌کارشان تا حد امکان به همه‌ی وظایف رسیدگی کنند. توانایی انجام چندین وظیفه در واقع خصوصیت مشترک کارآفرینان موفق است. هر از گاهی شما باید گامی به عقب بگذارید و نگاهی به کار خود بیاندازید تا ببینید چه چیزی به نفع کسب‌و‌کار شما و خود شما در دراز مدت خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان موفق در بیان تجربیات خود گفته اند که آنها هنگام شروع به خوبی می‌دانستند که در انجام چه وظایفی ماهر هستند و چه وظایفی را باید به دیگران واگذار کنند.


۲۵. دائما پیگیر باشید



برقراری ارتباط و پیگیری امور مشتریان بالفعل و بالقوه و متحدان تجاری باید به فکر و ذکر هر صاحب کسب‌و‌کاری تبدیل شود. پیگیری مستمر و دائم شما را قادر می‌سازد تا مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید، سودآوری بیشتری داشته باشید، ارزش بیشتری در خرید مشتریان موجود ایجاد کنید و روابط کاری قوی‌تری با تامین‌کنندگان و تیم مرکزی کسب‌و‌کار خود برقرار سازید. پیگیری در خصوص مشتریان موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کار اصلی پس از فروش به مشتریان آغاز می‌شود. فروش محصولات و خدمات کار ساده‌ای است اما حفظ مشتریان و بازگشت آنها نیازمند تلاش و کوشش هرچه بیشتر خواهد بود.




برگرفته از: entrepreneur.com


https://www.chetor.com/19623-%db%b2%...8%d9%81%d9%82/