مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی پی ریزی نظامات بیمه ای و رفاهی را از مهمترین دستاورد بشری در قرن بیستم دانست و گفت: با ایجاد امنیت اجتماعی، انگیزه تولید برای نیروهای مولد بوجود آمده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ، دکتر سید تقی نوربخش در همایش بررسی و تحلیل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور که با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مدیران بیمه ای و درمانی تامین اجتماعی سراسر کشور در شیراز برگزار شد؛ هدف از برگزاری این همایش را بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور و بازنگری آنچه در ١٥ سال گذشته در این حوزه اتفاق افتاده است ، ذکرکرد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: قانون مشاغل سخت و زیان آور در راستای صیانت از نیروی کار و رفع مشکلات و آلایندگیهای محیط کار و ارتقاء سلامت نیروی کار تصویب شده است و اکنون باید ببینیم که در چه شرایطی هستیم.
وی تاکید کرد: سطح ایمنی محیط کار و نظارتهای مربوطه باید به سطحی برسد که شاهد کاهش حوادث ناشی از کار و آلایندگی های محیطی باشیم تا نیروی کار در معرض آلودگی و بیماریهای ناشی از کار قرار نگیرند.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه قانون گذار با تصویب قانون سخت و زیان آور اهدافی مهمی داشته است خاطر نشان کرد: از جمله اینکه افراد زیر ١٨ سال در مشاغل سخت و زیان آور مشغول نباشد و بانوان نیز نباید در مشاغل سخت و زیان آور شاغل باشند، در حالی که با عدم اجرای قانون در این حوزه مواجه هستیم.
دکتر نوربخش تصریح کرد: در نتیجه عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور تعداد بازنشستگان تأمین اجتماعی از ١ میلیون نفر به ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر رسید که ٥٠٠ هزارنفر آن مربوط به مشاغل سخت و زیان آور است و تا سال ٩٢ حدود ٢٠ درصد مستمری های پرداختی سازمان تامین اجتماعی مربوط به این مشاغل بوده است.
وی اضافه کرد: بر اساس تحلیل اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ایسا) ، امنیت نیروی کار مهمترین عامل توسعه پایدار است. در رابطه با ساعت کار نیز قانون گذار برای صیانت از نیروی کار تصویب کرده است که ساعت کار در این گونه مشاغل نباید بیشتر از ٦ ساعت در روز باشد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان این نکته که در این دوره ما به دنبال اجرای صحیح قانون مشاغل سخت و زیان آور هستیم ، گفت : سطح ایمنی محیط کار باید به گونه ای باشد که حوادث ناشی از کار و مشکلات و آلایندگی ها در این حوزه کاهش یابد.
وی افزود: تعامل پیوسته بین حوزه های کار و تأمین اجتماعی همیشه مورد تأکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در دولت دکتر روحانی و وزارت دکتر ربیعی می توانم شهادت دهم که هیچ گاه ارتباط بین این دو حوزه به مستحکمی زمان فعلی نبوده است و ارتباط بین مدیران تأمین اجتماعی و ادارات کار نیز بر همین اساس است.
دکتر نوربخش تصریح کرد: نتیجه این همکاریها همین سمینار مشترک است که نحوه و فرآیند کارها مورد بررسی قرارگرفته است ؛ اتفاقی که در طول فعالیت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بی نظیر است .

گزارش تصویری همایش مدیران سازمان تامین اجتماعی



http://www.tamin.ir/News/Item/34919/2/34919.html