پس از نامگذاری سال ١٣٩٦ بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و تاکید برشاخص های مهم و تاثیرگذاری همچون ارتقاء توان تولید ملی، سرمایه گذاری، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار و پدیدار شدن چالش های جهانی در حوزه تامین اجتماعی، معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بعنوان بنیادی ترین رکن این سازمان در راستای مقابله با چالش های بازار کار و تغییرات گسترده آن و جامه عمل پوشاندن به سیاستهای رفاهی دولت با بهره گیری از راهبرد برنامه محوری، اقدام به تدوین ٥٢ طرح اجرایی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، از این بین، ٢٣ پروژه بر اساس اقتضائات فرا بخشی و ملی سال ١٣٩٦ یعنی شعار حمایت از تولید و اشتغال و همچنین نظرات متولیان سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و طراحی شد تا ضمن اصلاح امور، بازسازی و نوسازی فرایندها، عملیاتها، برنامه ها، نظام های مالی، آماری و بودجه ای بتواند دولت را در حل مشکلات و چالش های کشور یاری کند و پاسخگوئی مطالبات بحق کارفرمایان و بیمه شدگان سازمان را بعنوان پیشرانان و فعالان عرصه تولید کشور را فراهم سازد.
تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای به گروه های شغلی فاقد بیمه و توسعه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری (در اقتصاد غیر رسمی و فضای مجازی) از مهمترین فعالیت های حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالجاری بوده است که در این راستا اقدام به طراحی و تدوین برنامه گسترش پوشش های بیمه ای جدید برای ٩ گروه شغلی که بیشتر در فضای کسب و کار مجازی و مشاغل نوپا (استارت آپ ها) فعالیت داشته، شده که در حال حاضر، توافق و انعقاد قرارداد با ٣ گروه شغلی (سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، انجمن صنفی شرکت امداد خودرویی برون شهری کشور، اعضاء سازمان نظام کاردانی ساختمان) در مراحل نهایی بسر می برد و انتظار است، باقی مانده گروه های شغلی این طرح، تحت پوشش بیمه ای کشور قرار گیرند و در عمل بخشی از خط مشی ها و سیاستگذاری های عالیه نظام و سازمان محقق شود.
ایجاد و توسعه پرونده الکترونیک، دیگر فعالیت مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال ٩٦ است که با توجه به افزایش تعداد بیمه شدگان و شرکای اجتماعی سازمان، تنوع در ارائه خدمات، تغییر حرکت فعالیتها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات و نیز خط مشی دولت به اصلاحات ساختاری و رویه های اداری متناسب با دیدمان دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری ضرورت حرکت به سمت تامین اجتماعی الکترونیک اجتناب ناپذیر است که در این راستا، فاز اجرایی آن در ادارات کل غرب و شرق تهران بزرگاز واپسین روزهای سال گذشته کلید خورد که نتایج آن در شعب شهرستان تهران که حجم قابل توجهی از پرونده های بیمه شده را در اختیار داشته با ٨٠ درصد پیشرفت (تصویر برداری از اسناد و مدارک) همراه شده است.
با اجرای این طرح در تهران، مرحله دیگر پروژه از ابتدای سالجاری در شعب تیپ ٤،٣ و ٥ استان های مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، قم، زنجان و خراسان جنوبی آغاز بکار کرده که عملیات تصویر برداری از مستندات پرونده های بیمه شدگان در استان مرکزی با پیشرفت ١٠٠ درصدی و در استانهای سمنان و خراسان شمالی با تقریب ٥٠ درصدی و استان زنجان با پیشرفت محسوس ٢٠ درصدی همراه بوده است.
سرویس ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق USSD از مهمترین اقدامات حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که با هدف کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و ارتقای رضایتمندی آنها در سال ٩٦ محقق شد.
در این بخش، استعلام آخرین روز سابقه و ریز دستمزد بیمه شدگان، استعلام استحقاق درمان، استعلام آخرین فیش مستمری، اطلاع رسانی از طریق پیامک در خصوص دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ١٣٩٦، اطلاع رسانی قوانین و مقرارت، بخشنامه ها و آئین نامه های بیمه ای و درمانی نوبت دهی مراکز درمانی در دو استان البرز و گلستان، نظرسنجی، پرسش و پاسخ محقق شده و توسط مخاطبین سازمان تامین اجتماعی قابل بهره برداری شده است.
تکمیل و بهبود سامانه متمرکز بررسی و اطلاع رسانی سوابق تامین اجتماعی (کارکرد و دستمزد) و تجمیع، تنقیح،روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها از دیگر اقدامات معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که در سال جاری اجرا شده است.
همچنین آزمون اعطای مجوز جهت ایجاد دفاتر ٩٦ کارگزاری‌ رسمی جدید در ١٤ استان کشور مهرماه سال ٩٦ برگزار شد و فرآیند اعطای مجوز، وفق زمان پیش بینی شده در حال انجام است و مقرر است فرایند انتخاب قانونی مسئولین کارگزاری جدید تا پایان سال مشخص و به اتمام رسد.
از فعالیت های مهم حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالجاری می توان به تکمیل طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی اشاره کرد.
همچنین، در زمینه اجرای ماده ٣٧ قانون تأمین اجتماعی و نحوه صدور یا تجدید گواهینامه ‏/ پروانه کسب مبنی بر نداشتن بدهی معوقه بابت حق بیمه و متفرعات آن به هنگام انتقال عین یا منافع مؤسسات و کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی، فرآیند و پروسه موجود برای تسهیل و تسریع مراحل بررسی پرونده مطالباتی و صدور گواهینامه، مورد بازنگری و مهندسی مجدد قرارگرفته و در سال جدید با مکانیزه نمودن این فرآیند در حوزه مربوط با صدور یا تمدید کارت بازرگانی ، استعلام بدهی قطعی فعالان حوزه بازرگانی و اعلام وضعیت از سازمان، در کسری از زمان از طرق وب سرویس مرتبط با اتاق بازرگانی بصورت پایلوت در استان خراسان رضوی صورت پذیرفت و پس از کسب نتایج شفاف و قابل رضایت از اجرای طرح، تعمیم برنامه مذکور به کل کشور از آذرماه سالجاری آغاز شد.
بطور قطع انجام این برنامه ضمن افزایش میزان رضایت مخاطبان سازمانی و کاهش زمان صدور کارت به کمترین و بهینه ترین زمان ممکن منجر به حذف مکاتبه کاغذی بین اتاق بازرگانی و سازمان تامین اجتماعی نیز خواهدشد.
کاهش زمان پاسخگوئی هیاتهای تشخیص مطالبات ازدیگر فعالیت های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که در نتیجه تعامل منطقی و سازنده با شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی موجب شد که بهره گیری از مکانیزم آموزش و نظارت مناسب بر کارکنان واحدهای اجرایی و نیز با رویکرد اصلاح فرایندهای کاری، دوره زمانی رسیدگی به پرونده ها ی شرکای اجتماعی سازمان از حدود ٢ سال به کمتر از یک ماه تنزل یابد.
گفتنی است، طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی (SSN) در کل کشور تکمیل شد.
نهایی شدن طرح شناسایی ورفع همپوشانی‌های بیمه‌ای کشور از طریق اختصاص شماره تامین اجتماعی به مخاطبان و ارائه خدمات بر اساس SSN برای افراد تحت پوشش با قابلیت مهم تعبیه ماتریس همپوشانی های بیمه ای به صورت پارامتریک و آغاز بستر سازی جهت شکل گیری سیستم جامع متمرکز بیمه ایCore Insurance که شناسایی ارتباط اطلاعات بیمه‌ای گذشته مخاطبین و شکل‌گیری حساب انفرادی توسط شعب تأمین اجتماعی را محقق خواهد ساخت.
راه اندازی سامانه تعهدات کوتاه مدت، ایجاد تعامل با مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور در راستای تبیین سازوکارهای تأمین اجتماعی و همگام با اقتصاد مقاومتی و پاسخ به چالش انتظارات عمومی، پیاده سازی و بهره برداری ازاپلیکیشن تلفن همراه (Mobile Application) جهت ارائه خدمات غیرحضوری از طریق تلفن همراه، راه اندازی سامانه استعلام رابطه بیمه پردازی، راه اندازی سامانه استحقاق درمان و ایجاد تسهیلات در مناطق زلزله زده جهت نامنویسی و صدور دفترچه درمان از دیگر فعالیت های معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالجاری بوده است.


http://www.tamin.ir/News/Item/54701/2/54701.html