در هفته ای که گذشت دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.


شنبه ۲۴ بهمن
• تولید نارنج تراریخته مقاوم به بیماری در کشور
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان موفق به تولید نارنج تراریخته حامل ژن پروتئین پوششی ویروس تریستیزای مرکبات (CTV) شدند.
• بهره‌گیری از نانوذرات در شناسایی آلاینده‌های سمی موجود در مواد غذایی توسط محققان ایرانی
با تلاش محققان دانشگاه شهید بهشتی تهران، طراحی روشی آزمایشگاهی با استفاده از نانوذرات در شناسایی آلاینده‌های فلزی موجود در مواد غذایی با موفقیت صورت گرفت. افزایش سرعت آماده‌سازی نمونه‌ها و کاهش هزینه و آلودگی کمتر از ویژگی‌های برتر این روش است. این روش در تصفیه‌ آب و فاضلاب، بهداشت حرفه‌ای و همچنین در صنایع غذایی کاربرد دارد.

یکشنبه ٢٥ بهمن
• دانش تولید دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن به عنوان یک دستگاه تنفسی بومی شد
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دستگاه تنفسی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه، آمبولانس‌ها و اورژانس برای کمک به بیمارانی که قادر به تنفس طبیعی نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجری طرح ملی فناوری طراحی، تولید و ساخت دستگاه ونتیلاتور با مکانیزم توربوفن، احمد بهفرمقدم، درخصوص تولید این دستگاه، گفت: گروه احیا درمان پیشرفته با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکیه بر فعالیت چندین ساله متخصیصن خود در بخش تحقیق و توسعه تمام بخش‌های این دستگاه که قابل ساخت در کشور است را طراحی کرد.
• شناسایی مکانیسم‌ مولکولی نحوه افزایش نوعی لیپوپروتئین‌ در سلول‌های کبدی مقاوم به انسولیندکتر ستار گرگانی فیروزجایی، متخصص بیوشیمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی یک طرح پژوهشی موفق به شناسایی یکی از مکانیسم‌های مولکولی نحوه افزایش VLDL در سلول‌های کبدی مقاوم به انسولین شد.
• تولید نانوکامپوزیت پایدار و مقاوم به حرارت برای صنایع هوافضا در کشور
به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز طی انجام یک طرح تحقیقاتی موفق شدند با افزودن نانوصفحات گرافن اصلاح‌شده به نوعی رزین پلیمری، یک نانوکامپوزیت آزمایشگاهی مقاوم به حرارت تولید کنند که علاوه بر مقاومت حرارتی از پایداری ساختاری بالایی نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردار است و می‌تواند در صنایع هوافضا مورد استفاده قرار گیرد.
• تولید واکسن نوترکیب ضد تب‌برفکی توسط محققان ایرانی
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تولید آزمایشگاهی واکسن‌های نوترکیب آنفلوآنزا، برونشیت و نیوکاسل موفق شدند در فاز آزمایشگاهی با طراحی یک ژن کاندید، واکسن نوترکیب برای بیماری دامی «تب برفکی» عرضه کنند. دکتر مجید مقبلی، مجری طرح گفت: این مطالعات در زمینه واکسن‌های نوترکیب دام و طیور است که در این زمینه سه پروژه اجرایی شده است.
• ساخت چاپگر بریل ملی بصیر در اصفهان
محمد مستاجران عضو گروه طراحی چاپگر بریل ملی بصیر گفت: این چاپگر دارای قابلیت‌هایی فراتر از دستگاه‌های برند اروپایی است و از این نمونه چندین دستگاه ساخته شده و در حال بازاریابی برای کل ایران هستیم تا بعد از آن، وارد خط صادرات شویم (ایسنا).

دوشنبه ٢٦ بهمن
• طراحی نانوذراتی که رگ‌ها را پاک‌سازی می‌کنند
امید فرخزاد و همکارانش نانوذراتی طراحی کردند که می‌تواند پلاکت‌های رسوب کرده در رگ‌ها را از دیواره رگ بزداید. با این کار تصلب شرایین بهبود یافته و خطر سکته در بیماران کاهش می‌یابد. در این پژوهش محققان نانوداروهایی را طراحی کردند که می‌تواند ترکیبات ضدالتهاب را در محل مورد نظر رهاسازی کند. آنها این داروها را در محلی که پلاکت‌های جمع شده‌اند رهاسازی کردند(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
• استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان‌پریشی انجام شد
زبان‌شناس، روان‌شناس و عصب‌شناس ایرانی‌ از استاندارد و بومی‌سازی مجموعه آزمون زبان پریشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی خبر داد. رضا نیلی پور مجری طرح "طراحی، روایی واعتبار مجموعه آزمون های وب برای زبان فارسی برای سنجش شاخص های CQ ، AQ,LQ, در بیماران دارای ضایعه مغزی" درباره این طرح که در مراحل نهایی است، بیان کرد: طبق آمار سکته مغزی دومین بیماری شایع است که بسیاری از این بیماران پس از این عارضه دچار اختلالات ارتباطی می‌شوند و نیاز به ارزیابی و توانبخشی دارند(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).
• کنترل هوشمند تجهیزات الکترونیکی با سیستم کنترل از راه دور
سیستم کنترل از طریق موبایل یکی از سری دستگاه‌های کنترل از راه دور است که با استفاده از آن می‌توان بدون در نظر گرفتن فاصله به ‌وسیله ارسال پیامک هر وسیله برقی را کنترل کرد. شهرام علیزاده مدیرعامل شرکت نوآوران مدبر صنعت با اشاره به اینکه از پرکاربردترین عملکردهای این دستگاه سامانه‌های در بازکن اتوماتیک منازل و همچنین در بازکن های برقی است افزود: با وجود این دستگاه دیگر نیاز به خرید تعداد زیادی ریموت کنترل در مجتمع‌های ساختمانی نبوده و تنها کافی است مدیر ساختمان شماره‌های موبایل ساکنین مجتمع را برای دستگاه تعریف کند و ساکنین از طریق این شماره‎ها از هر کجای ایران با این دستگاه تماس بگیرند تا به طور خودکار دستگاه کار ریموت کنترل را انجام داده و درب را برای کاربر باز کند.
• تولید آبزیان در قفس؛ پروژه‌ای اساسی در اقتصاد مقاومتی
مصطفی شریف روحانی دبیر کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان گفت: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان به عنوان نخستین کانون بخش کشاورزی با ادغام دو کانون آبزی پروری و فرآوری آبزیان در دور جدید فعالیت خود را آغاز کرده است.
• تصویربرداری جریان خون با نانورادیوداروبه گزارش ایرنا، محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همکاری مشترکی با پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی مشهد، نمونه های آزمایشگاهی نانورادیودارویی را طراحی کردند که تصویربرداری از جریان خون انسان را امکان پذیر می کند. دکتر محمودرضا جعفری از محققان این طرح پژوهشی با بیان اینکه این ترکیبات برای تصویربرداری از جریان خون بیمار در پزشکی هسته ای کاربرد دارند، افزود: از مزیت های این رادیوداروهای نانوساختار، می توان به ایمنی و ماندگاری بالا در بدن، در مقایسه با سایر روش های ممکن اشاره کرد.
• ساخت شبیه ساز ژیروسکوپی آموزش خلبانان و چتربازان در کشور
طی مراسمی از پله اتصال کشتی به اسکله در هوای توفانی سفارش شرکت ملی پایانه های نفتی خارک و سیمیلاتور آموزشی ژیروسکوپی مخصوص آموزش خلبانان، چتر بازان و تکاوران و دستگاه جابجایی افراد در کشتی و سکوهای نفتی MAN BASKET رونمایی شد. ناخدا روزبه نخستین در مراسم رونمایی از سه اختراع جدید خود گفت: این وسایل تاکنون توسط شرکت کشتی‌رانی و سکوهای نفتی از کشورهای اروپایی به ویژه نروژ خریداری می شد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی این نیاز داخلی بومی‌سازی شده است (ایسنا)


سه‌شنبه ۲۷ بهمن
• موفقیت جهاد دانشگاهی در تولید واکسن بومی ماهیان سردابی
واکسن بومی ماهیان سردابی ساخت محققان جهاد دانشگاهی تهران، رونمایی شد. واکسن بومی ماهیان سردابی به روش تزریقی می تواند بیماریهای استراپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوریس را از بین ببرد (ایسنا)
• در دانشگاه آزاد نراق طراحی شد؛ سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام
سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق طراحی شد. مسؤولان استان مرکزی و شهرستان دلیجان از تست کارگاهی سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام که با همت پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق اختراع و طراحی شده است، بازدید کردند(ایسنا)
• تولید نخستین محلول نانویی ضد عفونی کننده تلفن همراه در کشور
محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نخستین محلول پاک کننده گیاهی بدون الکل ویژه ضد عفونی کردن صفحه نمایش و بدنه تلفن همراه شدند. مهرتاش هدایتی منش، کارشناس شیمی و مدیر عامل شرکت دانش بنیان کیمیا شیمی سهند گفت: شوینده گیاهی تولیدی که اولین پاک کننده گیاهی فاقد الکل با فناوری نانو است به دلیل خواص آنتی باکتریالی قوی که به تایید آزمایشگاه انستیتو پاستور رسیده قادر است ضمن پاک کردن سطوح مختلف فلزی، پلاستیکی، شیشه‌ای، چرمی و .. میکروارگانیسم‌های موجود در آنها را نیز نابود کند(ایسنا)
• ساخت ابرخازن‌هایی با ظرفیت بالا در ذخیره سازی انرژی توسط محققان کشور
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به ساخت ابرخازن‌هایی با استفاده از نانوساختارها شده‌اند که دارای ظرفیت و انرژی قابل مقایسه با نمونه‌های تجاری مشابه اما پایداری مناسبتر است(ایسنا)
• امکان مدیریت وضعیت بیماران و معلولان از راه دور فراهم می‌شود
امکان مدیریت وضعیت و موقعیت بیماران و معلولان از راه دور، برای اولین بار در کشور با اجرای طرح سامانه ناوبری و موقعیت یابی فضاپایه، فراهم می‌شود. این سامانه با بهره‌گیری از امکانات سه سامانه برتر موقعیت‌یابی موجود در جهان (سامانه چینی بیدو، روسی گلوناس و آمریکایی جی.پی.اس) در نظر دارد قابلیت‌های فنی بهتری با هزینه بسیار کمتر ارایه کند(مهر)

چهارشنبه ۲۸ بهمن
• افتتاح نخستین واحد فناورانه تولید «زالوی طبی» در استان گلستان
این واحد در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افتتاح شد. حلیمی، مدیرعامل شرکت تولید کننده زالوی طبی گفت: هم اکنون در تمام کشورهای اروپایی تولید طبیعی و زیستی زالو منقرض شده است و در ایران نیز در بهترین حالت پنج سال دیگر منقرض خواهد شد و دیگر امکان صید زالو از مناطق طبیعی وجود نخواهد داشت(ایسنا)
• تجاری‌سازی دو نوع قارچ دارویی جدید به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
دکتر حمیدرضا پوریان‌فر، مدیر گروه پژوهشی زیست‌فناوری قارچ‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، کشت و تجاری‌سازی دو نوع قارچ دارویی جدید «ارینجی و انوکی» را مهم‌ترین فعالیت شاخص این گروه در سال جاری برشمرد(ایسنا)
• افزایش بازدهی تصفیه‌ پساب‌های صنعتی با دستاورد محققان کشور
محقق دانشگاه زنجان با انجام یک طرح آزمایشگاهی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شد که قادر است به کمک نانوذرات حساس به نور خورشید، پساب‌های صنایعی از قبیل داروسازی، چرم‌سازی و نساجی را با بازدهی بالایی تصفیه کند(ایسنا)
• دستاورد محققان «رویان» جهاد دانشگاهی در ژن‌درمانی تالاسمی
محققان پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی در زمینه ژن‌درمانی بیماری تالاسمی روشی جدید برای انتقال ژن سالم بتا گلوبولین ابداع کردند. نتایج این آزمایش که در مجله معتبر Gene Therapy به چاپ رسیده است، نشان داد ژن سالم در سلول‌های مورد آزمایش به درستی جایگزین ژن معیوب شده و بیان بتاگلوبولین سالم ماه‌ها توسط سلول ژن درمانی شده ادامه پیدا کرد(ایسنا)
• رئیس انجمن ژنتیک ایران خبر داد:؛ سبقت ایران از آمریکا در فروش یک محصول دارویی دانش بنیان
محمود تولایی گفت : سال گذشته ایران در عرصه ۵ محصول دارویی دانش بنیان ۶۰۰ میلیون دلار فروش داشته است(مهر)


پنج شنبه 29 بهمن

• مجوز انجام فاز اول آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان پروستات
یک شرکت دارویی که روی ساخت نانوداروی ضدسرطان پروستات کار می‌کند موفق به دریافت مجوز انجام تست بالینی این دارو شده است. این مجوز مسیر تجاری‌سازی این نانودارو را هموار می‌کند. نانوبیوتکس (NanoBiotex) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانودارو است که در حال حاضر یک محصول در مرحله آزمون بالینی دارد. این نانودارو موسوم به NBTXR3 که برای درمان سرطان پروستات طراحی شده، تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را داراست(ایسنا).
• پرینتر ۳ بعدی در پارک علم و فناوری استان سمنان ساخته شدبه گزارش خبرگزاری مهر، شرکت «دانش پراتیک» از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور شاهرود این پارک، موفق به ساخت پرینتر سه بعدی سریع به روش «اف دی ام» شد.کاربرد این پرینتر در صنایع پزشکی، ساخت مدل مرجع برای انواع روش‌های ریخته‌گری، صنایع نیازمند به تکرارپذیری و بهینه‌سازی و بازاریابی است که با توجه به زمان کوتاه نمونه‌سازی در این پرینتر، کارخانه‌ها و کارگاه‌های ریخته‌گری سنتی، دقیق و قالب‌سازی برای ساخت قالب اولیه از این پرینتر استفاده می‌کنند.
• لامپ‌هایی که ویتامین D۳ تولید می‌کند
محققان ایرانی موفق به طراحی لامپ هایی شدند که می تواند علاوه بر روشنایی، ویتامین D۳کلسیم نیز تولید کند این لامپهای پرتوزا برای جلوگیری از پوکی استخوان در کهنسالی مفید هستند(مهر).

جمعه ۳۰ بهمن
• تخت آرامش ساخته شد/ امکان جذب آلودگی صوتی
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان در پارک علم و فناوری هرمزگان موفق به طراحی و ساخت تخت یا اتاقک های آرامشی شدند که قابل حمل بوده و مانع از ورود آلودگی صوتی به انسان می شود. محمد علی میرزایی، مجری طرح «تخت آرامش» و مدیر عامل یک واحد فناور در پارک علم و فناوری استان هرمزگان است.
• توسط پژوهشکده بیوتکنولوژی؛ ۲۵ هزار اصله پسته از طریق کشت بافت تولید می‌شود
قرارداد ۲۵ هزار اصله پایه پسته UCB۱ تکثیر شده از طریق کشت بافت بین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مجتمع تولید نهال زینت گل کرمان منعقد شد(مهر).
• نانومواد در کوتاه ترین زمان سنتز می شودمحققان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی توانستند با امواج فراصوت در کوتاه ترین زمان نانومواد را سنتز کنند.

کانون پتنت ایران | اخبار | هفت روز نوآوری در ایران