گروهی از محققان آمريکايي و استراليايي با استفاده از اوره و همزنی مخصوص، موفق شده اند تخم مرغ آب پز را دوباره به تخم مرغ خام تبديل کنند ! و اما اين شيوه در کاهش چشمگير هزينه‌هاي توليد در صنايع از جمله صنعت پنير و نيز در درمان بيماري‌هاي مختلف و تحقيقات سرطان نقش مهمي خواهد داشت.


پروتئين در حقیقت رشته‌اي اسيد آمينه است. براي اينکه پروتئين کارکرد خاص خود را پيدا کند و فعال باشد، رشته اسيد آمينه بايد بشکلي خاص و سه بعدي تا بخورد. پروتئين ممکن است به خوبی تا نخورد و يا در اثر مرور زمان و بر اثر عواملي مثل مواد شيميايي يا هسته‌اي، جهش ژنتيکي يا پيري تاخوردگي نامناسب پيدا کند.
در اين حالت پروتئين غير فعال شده و کارايي خود را از دست مي دهد و حتي ممکن سمي و باعث بيماري شود و مثلا آلزايمر به علت بد تا خوردن پروتئين در بافت‌هاي عصبي ايجاد مي‌شوند.
به گفته دکتر ويس : «ما در خيلي از موارد وقت بسيار زيادي براي جدا کردن پروتئين هاي چسبناک از ديواره لوله آزمايش صرف مي کنيم و دنبال راهي بوديم که به نحوي آنها را بازيابي کنيم.»
محققان براي اين کار ابتدا با استفاده از اوره سفيده جامد و پخته تخم مرغ را تبديل به مايع می کنند، اما هنوز رشته هاي پروتئين به نحوي نامطلوب در هم پيچيده بودند.
براي رفع اين مشکل دانشمندان با يک همزن مخصوص که جريان چرخشی ايجاد مي کنند به تدريج رشته هاي پروتئين را از هم باز و به آرامي جدا کردند تا اينکه دوباره در ساختاري مناسب تا بخورند.
اين کار مثل اين است که تاي پيراهني را که بد تا شده باز کنيم، آن را اتو کنيم و چين و چروک هاي ناخواسته را از بين ببريم و بعد دوباره آن را تا کنيم.
به گفته پروفسور ويس، بازيافت پروتئين کاري گرانقيمت است و حدود چهار روز طول مي کشد چون در واقع بايد عملي مثل دياليز، البته در سطح مولکولي، انجام شود اما روش جديد در عرض چند دقيقه به نتيجه مي رسد.
البته تخم مرغ پخته اي که به روش به تخم مرغ خام تبديل مي شود ممکن است چندان اشتها برانگيز نباشد و هنوز روشن نيست آيا اصلا چنين تخم مرغي قابل خوردن باشد، با اين حال محققان مي گويند اين شيوه مي تواند تحقيقات و صنايع توليد پروتئين را متحول کند.
براي مثال صنايع دارويي براي توليد پادتن سرطان از سلول تخمدان همستر (نوعي جونده) استفاده مي‌کنند که بسيار گران تمام مي شود اما با استفاده از اين روش مي‌توان از مخمر يا باکتري اي‌کولاي استفاده کرد و پادتن ضد سرطان را بسيار ارزانتر و سريعتر توليد کرد.

تبدیل تخم مرغ آب پز به تخم مرغ خام | مرجع ابداعات و اختراعات