دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با همکاری کانون پتنت ایران در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه مورخ ششم الی نهم دی‎ماه سه کارگاه‎ آموزشی با عنوان آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع برای پژوهشگران شرکت کننده در کنگره بین‎المللی، دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار نمود.
در این کارگاه‎ها موضوعاتی نظیر آشنایی با انواع مصادیق حقوق مالکیت فکری، تعریف پتنت و شرایط ثبت اختراع، اصول وچارچوب نگارش حرفه‎ای پتنت، جستجوی پتنت و معرفی بانک‎های اطلاعاتی، تجاری‎سازی اختراعات و حمایت‎های مالی کانون پتنت ایران و به طور کلی ثبت، جستجو، نگارش و تحلیل پتنت مورد بحث وبررسی قرار گرفت.
قابل ذکر است که کارگاه اول به صورت یک روزه از ساعت ۸ الی ۱۶ دوشنبه مورخ ششم دی‎ماه جهت شرکت‎کنندگان در کنگره بین‎المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.
کارگاه دوم به صورت دوره دو روزه، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه مورخ هفتم و هشتم دی‎ماه از ساعت ۸ الی ۱۶ برگزار گردید. مخاطبان اصلی این دوره دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بودند که ثبت داخلی و بین‎المللی دستاوردهای خود را امری ضروری دانسته و به همین دلیل مشتاقانه در این کارگاه شرکت نمودند.
کارگاه سوم نیز روز پنجشنبه مورخ نهم دی‎ماه از ساعت ۸ الی ۱۶ جهت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.
در این دوره‎ها لزوم ثبت پتنت، تفاوت و ارتباط بین ثبت داخلی و ثبت بین‎المللی و ثبت پتنت PCT معرفی گردید. موضوعات مطرح شده در این کارگاه‎ها همراه با مثال‎های متعدد از موارد واقعی ثبت شده بود، که همین مسئله توجه بیش از پیش شرکت‎کنندگان در این کارگاه‎ها را به خود جلب نموده بود. همچنین امکان استفاده از اینترنت برای شرکت‎کنندگان و جستجو در پایگاهای ثبت اختراع و آشنایی با این پایگاه‎ها همزمان با تدریس مدرس دوره (دکتر علم خواه) برای حضار بسیار جذاب بود. در نهایت مراحل و فرایندهای ارزیابی و داوری جهت ثبت پتنت نیز معرفی گردید و محققان علاقه‎مند، با فرایندهای ثبت موقت و دائمی آشنا شدند.
در نهایت دکتر علم خواه به خدمات تخصصی و حمایت‎های کانون پتنت ایران در این زمینه اشاره نمودند.
ارزیابی صورت گرفته توسط حاضرین که شامل دانشجویان و اساتید بودند، حاکی از این درخواست بود که لزوم برگزاری دوره‎های ثبت اختراع و مالکیت فکری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، اساتید و معاونان پژوهشی دانشگاه‎ها امروری ضروری بوده که البته بایستی در بازه‎های زمانی طولانی‎تر برگزار گردد، چراکه این دوره‎ها برای تولید علم و تبدیل آن به فناوری بسیار ضروری است.


کانون پتنت ایران | اخبار | گزارش برگزاری کارگاه "مالکیت فکری و ثبت اختراع" در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد