شرکت تسلا که در زمینه طراحی و توسعه نسل جدید خودروهای الکتریکی فعالیت می نماید، دستگاه جدیدی اختراع نموده است که می تواند در زمانی بسیار کوتاه باطری خودرو را تعویض نماید. بنا بر گزارش های منتشر شده در این زمینه، پتنت جدید که در تاریخ سی ام می سال جاری میلادی به ثبت رسیده است، نوعی مکانیزم تعویض باطری جدید را تشریح می نماید که می تواند در کمتر از پانزده دقیقه باطری خودرو را با یک نمونه جدید تعویض نماید. سیستم مذکور که نوعی ماشین مکانیکی بالابر محسوب می شود، قابلیت استفاده در مدل های «X» و «S» شرکت تسلا و نیز نسل جدید کامیون های نیمه الکتریکی تولیدی این شرکت را خواهد داشت.





یکی از استراتژی های کلیدی شرکت تسلا، طراحی سیستم هایی جدید برای خودروهای الکتریکی است که حتی الامکان از توقف آن ها در جاده جلوگیری نماید. به اعتقاد کارشناسان، پتنت جدید فارغ از این که در آینده نزدیک از آن استفاده شود یا نه، نشان می دهد این شرکت در حال بررسی راه های جایگزین شارژ باطری در طول مسیر حرکت خودرو بوده و به همین دلیل سرمایه گذاری چندانی بر روی توسعه ایستگاه های «Super Charger» خودروهای الکتریکی نخواهد داشت.
لازم به ذکر است، پیش از این الون ماسک «Elon Musk» مدیر عامل تسلا خبر از برنامه جدید این شرکت برای توسعه سیستم تعویض باطری داده بود، که می تواند از وسایل نقلیه تجاری تولیدی نیز پشتیبانی نماید. وی در جولای سال 2016 میلادی در مصاحبه خود با وبسایت رسمی شرکت تسلا افزود: «ما در حال توسعه یک اکوسیستم انرژی پایدار شامل کامیون های نیمه الکتریکی، وانت و نیز وسائط نقلیه با تراکم مسافر بالا نظیر اتوبوس هستیم که توسط سیستم های ترکیبی خورشیدی و باطری الکتریکی کار می کنند. با توجه به کارکردهای کامیون های نیمه الکتریکی، پیش بینی می شود تقاضا برای خرید این خودروها بسیار بالا باشد».

منبع : کانون پتنت ایران | اخبار | تعویض باطری خودرو الکتریکی به جای شارژ آن