شرکت فورد، پتنت جدیدی به ثبت رسانیده است که در آن از نوعی سیستم ارتباطی و معامله بین خودروهای موجود در جاده، برای کاهش ترافیک استفاده می‌شود. این خودروساز آمریکایی مدعی است راهکارهای نوین کاهش ترافیک، می‌تواند بر روی ارتباطات و تبادلات بین خودروها، برای هماهنگ نمودن سرعت وسایط نقلیه و به‌طور خاص، «روانشناسی رانندگان بر مبنای ترجیحات زمانی سفر»، متمرکز شود.
بنا بر گزارش وب‌سایت «CoinDesk»، پتنت مذکور نوعی سیستم مدیریتی ترکیبی «CMMP» معرفی می‌نماید که می‌تواند رفتار رانندگان را از طریق خودشان و یا دیگر وسایط نقلیه، نظارت، ضبط و ارزیابی نماید. این سیستم در شرایط خاص برای وسایط نقلیه که آن‌ها را اصطلاحاً «خودروهای مصرفی» می‌نامد، فرصتی فراهم نموده تا در مسیرها و خطوط دارای ترافیک کمتر و با سرعت بیشتری تردد نمایند. در مقابل، وسایط نقلیه دیگر، تحت عنوان «خودروهای تجاری»، در خطوط دارای ترافیک و با سرعت نسبتاً کمتری حرکت خواهند کرد و از این طریق امکان عبور سریع‌تر خودروهای مصرفی را مهیا می‌کند. نوعی سیستم رمزنگاری پیشرفته، برای ارتباط بین رانندگان و خودروهای مختلف نیز پیش‌بینی‌شده است. در واقع، سیستم «CMMP» نوعی سیستم تبادل و معامله بین خودروهای مصرفی و تجاری است، تا در صورت تأیید و دریافت مجوز، خودروی مصرفی بتواند از خطوط ترافیکی مرتبط با خودروی تجاری عبور کرده و سریع‌تر حرکت نماید. برای پرداخت‌های مرتبط با سیستم یادشده نیز از نوعی اعتبار تحت عنوان «On The Road Credit» استفاده می‌شود. با توجه به توضیحات پتنت، زمان اختصاص داده شده به هر درخواست خودروی مصرفی، بر مبنای تعداد رمز «CMMP» انتخابی در زمان خاص محاسبه می‌شود. برای مثال تصور نمایید که یک راننده خودروی مصرفی با توجه به تأخیر در قرار ملاقات خود، خواستار عبور از تمامی خودروهای تجاری برای مدت ۱۰ دقیقه در یک جاده یا بزرگراه خاص باشد که شامل ۶۰ رمز «CMMP» با نرخ ۱۰ ثانیه دسترسی ترجیحی برای هر یک از آن‌ها باشد. گفتنی است، این خودروساز آمریکایی، تا کنون استفاده از فناوری بلاک‌چین را در دستور کار خود قرار نداده است، با این حال، درخواست‌های شغلی این شرکت در سال گذشته میلادی، نشان از آن دارد که به دنبال توسعه برخی مهارت‌های و قابلیت‌های مرتبط با این فناوری نیز هستند.

کانون پتنت ایران | اخبار | استفاده از نوعی سیستم معامله جاده‌ای برای کاهش ترافیک