در دنیای کنونی و با سرعت گرفتن روند جهانی‌شدن، بنگاه‌ها رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند. این رقابت باعث شده که بنگاه‌ها در کنار روش‌هایی مثل افزایش کیفیت محصولات یا خدمات خود، همواره به دنبال یافتن بازارهای جدید برای کالاها یا خدمات خود باشند. این مسئله در بازارهای سرمایه نیز وجود دارد و بنگاه‌های مالی با هدف توسعه‌ی کسب‌وکار خود تمایل به ورود به بازار سرمایه‌ی دیگر کشورها دارند. ارایه‌ی خدمات مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری، ارایه‌ی خدمات تحلیل‌گری و واسطه‌گری مالی، مهم‌ترین فعالیت‌هایی هستند که بنگاه‌های مالی تمایل دارند در آن زمینه‌ها در بازار سرمایه‌ی کشورهای خارجی فعالیت کنند. ورود واسطه‌های مالی خارجی دارای مزایای بسیاری برای کشورهای میزبان است. از جمله این که، معمولاً واسطه‌های مالی که به دنبال حضور در کشورهای خارجی هستند، شرکت‌هایی با پشتوانه‌ی مالی و فناوری قوی بوده و با حضور خود در کشورهای میزبان به روند انتقال فناوری سرعت می‌بخشند. از طرفی حضور واسطه‌های مالی خارجیِ قدرتمند منجر به افزایش رقابت میان بنگاه‌های مالی داخلی و در نتیجه افزایش کیفیت ارایه خدمات و حتی بهبود در راهبری شرکتی آن‌ها خواهد شد. از دید کلان اقتصادی نیز حضور واسطه‌های مالی خارجی با تسهیل امکان سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران خارجی، علاوه بر افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه و امکان تأمین مالی برای شرکت‌های داخلی، سبب بهبود حساب سرمایه و در نتیجه افزایش رشد اقتصادی می‌شود. ازاین‌رو شرکت‌های بورس و سازمان‌های نظارتی بازار سرمایه، برای تسهیل ورود این واسطه‌های مالی و قانونمند کردن فعالیت آن‌ها در کشورهای میزبان و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران داخلی، چارچوب‌های قانونی را فراهم کرده‌اند تا به‌وسیله‌ی آن‌ها بتوانند سلامت فعالیت‌های مذکور را تضمین کرده و زمینه‌ی حضور بهترین واسطه‌های مالی خارجی را فراهم کنند.

نگارنده: دکترمهران محمدی , کامران سلمانی

new.tse.ir/pages/Files/Peyvast/pf_42026.pdf

بورس اوراق بهادار تهران - بررسی چگونگی حضور نهادهای مالی بین‌المللی در بازار سرمایه ایران