در این مقاله به این پرسش های پاسخ خواهیم داد که :

  • نرخ جذب کاربران چیست؟
  • در کانال های بازاریابی مختلف، از چه معیارهایی باید برای ارزیابی میزان جذب کاربران استفاده کنیم؟
  • برای یافتن راههای بهبود جذب کاربران، از کجا باید شروع کرد؟


آیا بازاریابی دیجیتالی من واقعا کار میکند؟ شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که هیچوقت این سوال را از خودشان نپرسیدند اما برای تعداد زیادی از افراد این سوال قطعا آشنا بنظر میرسد.
برای یافتن پاسخ این سوال، باید عملکرد بازاریابی دیجیتالتان را در هر نقطه از مراحل مسیر حرکت مشتریان زیر نظر بگیرید، جذب کاربر، رفتار کاربران و نتایج رفتار آن ها. در این مقاله صرفا به بررسی اولین قدم میپردازیم، یعنی جذب کاربران.
اکویزیشن (Acquisition) یا جذب کاربران یک اصطلاح به معنی یافتن مشتریان جدید بوده اما در باطن چیزی بیشتر از این واژه ی ساده است. وقتی که از این اصطلاح برای سنجش موفقیت بازاریابی دیجیتالی استفاده می کنیم باید تعریف و نگاه درستی به آن داشته باشیم.
طبق معمول با یک مثال قضیه را شفاف تر میکنیم :
کدام یک از عبارات زیر صحیح نیستند؟

  1. اکویزیشن یک هدف است.
  2. این عبارت تنها به معنی جذب افراد به سایت شماست و اهمیتی ندارد که این افراد چه کسانی هستند و چه کاری انجام میدهند.
  3. این عبارت شامل هر فعالیتی ست که شما انجام میدهید تا کاربران مرتبطی را به کانال های بازاریابیتان هدایت کنید.

اکویزیشن (Acquisition) چیست؟

اکویزیشن به معنی جذب هرچه بیشتری ترافیک به سایت شماست اما امروزه با حجم وسیع اطلاعاتی که در دسترس است شما می توانید روی کیفیت این جذب نیز به اندازه کمیت آن تمرکز داشته باشید.
برای سنجش بازاریابی دیجیتالی ای که انجام میدهید، شما باید جذب کاربران را هم از کانال هایی که متعلق به شماست و هم از کانال های عمومی که آنها را به کار گرفته اید زیر نظر داشته باشید. منظور از کانال هایی که متعلق به شماست کانال های مانند وبسایت شماست. کانال های بازاریابی عمومی نیز مکان هایی هستند که شما می توانید محتوای مربوط به خودتان را در آنها مدیریت کرده و این محتوا جزیی از یک شبکه اجتماعی رسانه ای بزرگ است، مثل آپارات، اینستاگرام یا غیره.
ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکز و ادوب آنالیتیکز به شما در سنجش کیفیت ترافیکی که در کانال های عمومی مختلف بکارگرفته اید یا مالک آن هستید کمک می کند. اما پیش از این لازم است بدانید که کدام معیار برای کدام کانال بازاریابی مهمتر است.
برای درک بهتر این موضوع به سوال زیر پاسخ دهید :
مشخص کنید که هر کدام از این معیار ها به کدام یک از کانال های عمومی یا اختصاصی شما مرتبط است ؟

  • دسترسی یا impression در پست های شبکه های اجتماعی شما.
  • بازنشر محتوای توییتر شما.
  • کلیک روی تبلیغاتی که به سایت شما هدایت می کنند.
  • فروش به کاربرانی قدیمی که از طریق تبلیغات شما با شما آشنا شده بودند.
  • نرخ بالای کلیک روی محتوای شبکه های اجتماعی.

حالا نگاه نزدیکتری به این معیار ها داشته باشیم.

کانال های اختصاصی جذب مخاطب

برای کانال هایی که مالک آنها هستید توجه به این پارامترها با اهمیت تر است :
کلیک ها و همکاری های کاربران.
کلیک ها به این معنا هستند که چه تعداد از کاربران به تبلیغات آنلاین شما علاقمند شده اند و به وبسایت شما مراجعه کرده اند. این معیار به شما نشان میدهد که آیا تبلیغات شما در جذب کاربران به سایت موفق است یا نه.
همکاری کاربران هم به این معناست که اگر چه تبلیغات شما به طور آنی منجر به خرید از شما نشوند اما باعث شوند که کاربران شما در آینده از شما خرید داشته باشند.
برای مثال، فرض کنید شخصی تبلیغات شما را مشاهده می کند اما بدون اینکه از شما خریدی داشته باشد سایت شما را ترک می کند. یک هفته بعد ، محصولات شما همچنان در ذهن این شخص باقی مانده و باعث می شود که در تصمیم دوباره به خرید، از شما خرید کند. این اتفاق به این معنیست که تبلیغات اصلی شما در انجام یک فروش همکاری داشته است.
به یاد داشته باشید که سایت شما باید به اندازه کافی متقاعدکننده و جذاب باشد تا در ذهن مخاطبان باقی مانده و یک خرید هرچند با تاخیر را رقم بزند. به همین خاطر معیار همکاری، بهتر از کلیک ها میتواند به شما نشان دهد که جذب مخاطبان شما و کانال های بازاریابی شما به اندازه کافی جذاب بوده یا نه.
ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکز و کیسمتریک برای زیرنظر گرفتن درصد همکاری ها می توانند مفید باشند.

کانال های عمومی در جذب مخاطبان جدید

در گام بعد به سراغ کانال های عمومی بکارگرفته شده می رویم. برای این کانال ها ، شما باید میزان دسترسی یا impressions ، پسندیده شدن پست ها و میزان بازنشر آنها را بررسی کنید.
دسترسی یا impressions به شما نشان میدهد که محتوای شما توسط چه تعداد مخاطب دیده شده است. برای مثال، اگر شخصی تبلیغ یا پست شما را در یک کانال غیراختصاصی مثل اینستاگرام ببیند یک مورد ایمپرشن برای شما ثبت می شود.
Click-Through یا نرخ کلیک یا پسندیده شدن محتوا یک گام جلوتر رفته و نشان می دهد که چه تعدادی از بینندگان محتوای شمابه آن علاقمند شده روی آن کلیک کردند، پسندیدند یا به نحوی با آن درگیر شده اند.
بازنشر نیز باز هم یک قدم رو به جلو است و نشان میدهد که کاربران محتوای شما را جذاب، سرگرم کننده و یا مرتبط با شبکه اجتماعیشان دیده اند و آن را مجددا در کانال خودشان یا برای دوستانشان بازنشر کرده اند.
وقتی که تمامی این معیارها را زیر نظر گرفتید، به راه هایی فکر کنید که وبسایت شما یا شبکه های اجتماعی شما می توانند در جذب مخاطبان به شما کمک کنند.

بعنوان تمرین :
به سرگرمی هایی که مشتریان شما مرتبط با محصولات شما انجام می دهند فکر کنید. این نکته به راحتی میتواند جرقه ای برای ایده های ناب جذب مخاطب از کانال های اختصاصی یا عمومی باشد.
نام محصول شما چیست؟
محصول شما به کاربرانتان کمک می کند تا چه کاری انجام دهند؟
یکی از موقعیت هایی که مخاطبان شما از محصولتان در آن استفاده می کنند را نام ببرید؟

علایق یا فعالیت های مرتبط با محصول شما چه چیزهایی هستند؟

……….. به افراد در ……………. کمک می کند. افراد از این محصول هنگامی که در حال…………… هستند استفاده می کنند. فعالیت های بازاریابی من می تواند بین …………….. و ……………… همکاری ایجاد کند. این مساله به تبدیل شدن کانال های من به مقصد کاربران، افزایش وفاداری مشتریان و افزایش چشمگیر نرخ جذب کاربران کمک کند.
کانال های جذب مخاطبان – زرافه