در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ می دهیم:

  • چرا باید برای تعطیلات و رویدادهای خاص سال بازاریابی خود را تغییر دهم؟
  • چگونه لحظات صحیح را برای کسب و کار و مخاطبین هدفم تشخیص دهم؟
  • چطور این نوع بازاریابی را انجام دهم؟


قبل از هر چیز از شما می خواهیم تا در مورد سالی که گذشت فکر کنید. در آن 365 روز از سال گذشته چه اتفاقاتی رخ دادند؟ واضح است که اتفاقات بسیاری رخ دادند، حتی اگر سال آرامی را هم پشت سر گذاشته باشید باز هم تعطیلات رسمی زندگی روزمره مردم را دچار تغییر کرده اند. ممکن است بپرسید علت تأکید ما بر این مسأله چیست؟ علت این است که در ایام به خصوصی از سال رفتار مردم – خصوصاً عادت های خرید کردنشان – تغییر می کند. سؤال این است: به غیر از تعطیلات آخر سال (مقاله چند نکته مهم برای افزایش فروش آخر سال را مطالعه کنید) چه روزهای دیگری بیشترین اثر را بر رفتار مردم می گذارند؟
ایام زیر بر رفتار مردم تأثیر می گذارند:

  • تغییر فصول
  • بازگشایی مدارس
  • رویدادهای ورزشی
  • مراسم های جایزه دهی
  • قسمت آخر سریال تلویزیونی محبوب

هر کدام از موارد بالا بر رفتار مشتری تأثیر می گذارند. در واقع هر روزی که برای مشتری با روز قبل فرق داشته باشد ممکن است برای مشتری خاص و الهام بخش باشد. بنابراین باید بدانیم کدام روزها بیشترین اهمیت را نزد مشتریان ما دارند و با توجه به آن روزها بازاریابی خود را هدفمند کنیم. خبر خوب این است که لازم نیست برای تمام رویدادهای سال کمپین های جداگانه ای راه اندازی کنیم.

بازاریابی هدفمند با توجه به هویت برند

باید به دنبال روزها و لحظه هایی باشیم که قالب ها و احساسات آنها به هویت برند ما نزدیک هستند. مثلاً برای یک باشگاه ورزشی می توان برای روز جهانی تناسب اندام بازاریابی کرد اما نباید این کار را در روز جهانی غذا خوردن انجام داد. انجام چنین بازاریابی های هدفمند شده ای باعث افزایش فروش، افزایش آگاهی عمومی و اعتبار برند نزد مشتریان خواهد شد. برای پیدا کردن روزهایی که بیشترین ارتباط را با برند ما دارند، باید لیستی از تمام رویدادهای سال تهیه کنیم.
برای شروع به تعطیلات رسمی سال توجه کنید. برای این کار به تقویم مراجعه کرده و تمام تعطیلات رسمی را علامت بزنید. وقتی این کار را انجام دادید می توانید به طور دقیق تر به بررسی بپردازید. ببینید در کدام مواقع از سال میزان فروش یا درگیری مشتریان افزایش یافته یا کاهش می یابد. ببینید آیا این کاهش یا افزایش با رویداد خاصی از سال مقارن است یا نه؟
ببینید مخاطبین هدف به چه چیزهایی علاقه دارند. به کمک ابزار Google Trends ببینید مخاطبین شما بیشتر چه عباراتی را سرچ می کنند. سپس ببینید جست و جوها در چه ایامی از سال بیشتر انجام شده اند. حتی می توانید به کمک نظرسنجی از علایق، روزهایی که به مسافرت می روند یا ایامی که برای آنها مهم هستند و همچنین الگوی خرید کردن آنها اطلاعات کسب کنید.
به لیستی که از رویدادهای مهم سال تهیه کرده بودید مراجعه کرده و به قالب ها و پیام های هر کدام از رویدادها توجه کنید. ببینید کدامیک از آنها به هویت برند شما شبیه هستند. به عنوان مثال قالب تعطیلات نوروز نو شدن است و خرید لباس ارتباط زیادی با این قالب دارد. یک فروشگاه اینترنتی پوشاک، می تواند در این ایام بازاریابی هدفمند و خوبی انجام دهد.
ببینید در کدام روزهای سال مردم به طور خودکار به سمت برند شما می آیند یا به عبارت دیگر در کدام ایام بیشترین استفاده از محصولات شما صورت می گیرد. مثلاً برندی که لباس شنا می فروشد در ایام تابستان بیشترین طرفدار و مشتری را خواهد داشت. ممکن است برند شما به برخی از رویدادهای فرهنگی یا ورزشی ربط داشته باشد اما در نگاه اول اینطور به نظر نیاید. مثلاً شرکتی که آب معدنی تولید می کند می تواند با این پیام که مردم باید در حین کنسرت ها یا تماشای مسابقه فوتبال حتماً باید آب بنوشند تا پر انرژی تر فعالیت کنند خود را تبلیغ کند.
باید توجه داشت که تمام ایام سال برای بازاریابی مناسب نیستند، مثلاً ایام وفات اینگونه اند. به طور کلی از روزهایی که حساسیت زا، ناراحت کننده یا بحث برانگیز بوده و سبب می شوند تا وجهه برند شما خدشه دار شود دوری کنید. وقتی لیست رویدادها را غربال کرده و روزهایی که مرتبط با برند شما هستند را پیدا کردید، آنها را روی تقویم علامت بزنید. با این کار می توانید برنامه ریزی کرده و برای آن روزها آماده شوید.
برای هر روز یک یا چند هدف کسب و کاری مشخص کنید. مثلاً ممکن است بخواهید در یک روز فروش را افزایش دهید، در روز دیگر آگاهی عمومی را بیشتر کنید، میزان درگیری مشتریان با برند را زیاد کرده یا مشتریان بالقوه را زیاد کنید. بعد با درست کردن یک پلن بازاریابی برای رسیدن به هر کدام از این اهداف برنامه ریزی کنید. مشخص کنید چه متریال هایی را برای بازاریابی خود می خواهید تولید کنید و زمان آن را هم تعیین کنید. فراموش نکنید که عده زیادی از مردم قبل از فرارسیدن یک رویداد، در مورد محصولات و تخفیفات آن تحقیق می کنند.
در مورد فروش یا ترویج یکی از محصولات خود در آن ایام فکر کنید. مثلاً مردم قبل از ایام نوروز آجیل می خرند، بنابراین روزهای قبل از عید نوروز فروش این محصول خاص افزایش زیادی پیدا می کند. برای ایجاد بازاریابی هدفمند نباید خارج از چهارچوب بازاریابی فعلی خود عمل کنید، بنابراین مطمئن شوید که این بازاریابی در راستای دیگر بازاریابی های معمول شماست.

نحوه انجام بازاریابی برای روزهای خاص سال

برای شروع به پیام رسانی بازاریابی خود تمرکز کنید، این پیام باید به گونه ای باشد که اهداف بازاریابی شما را متناسب با آن روز خاص نشان دهد. اگر هدف شما این است تا مردم را تشویق به خرید کردن کنید، پیام باید متناسب با آن روز بوده و به مردم نشان بدهد که چگونه محصول یا سرویس متناسب با آن روز به آنها کمک خواهد کرد. مثلاً مسئول یک فروشگاه اینترنتی لباس می تواند برای آغاز سال نو کفش ها را با تخفیف ویژه آخر سال بفروشد.
اگر مقصود افزایش آگاهی عمومی یا اعتبار برند است، پیام باید متناسب با حالات و قالب های آن روز باشد و برند ما را به آن ربط دهد. برای اینکار مسئول فروشگاه می تواند برند خود را مرتبط با حس جوانی و رشدی که از طریق فصل بهار بوجود می آید مرتبط کند. باید پیام ها و طراحی تمام تبلیغات از جمله تبلیغات نمایشی، تبلیغات گوگل، شبکه های اجتماعی، ویدیوها، وبلاگ ها، ایمیل ها، لندینگ پیج ها و غیره تغییر کنند.
حتماٌ سایت خود را برای موبایل بهینه کنید چراکه بیشترین میزان جست و جوی کاربران از طریق گوشی انجام می شود. جست و جو هایی که بوسیله موبایل انجام می شوند برای بازاریابی هدفمند ما بسیار مهم هستند. به کمک ابزارهایی مثل Google Trends در مورد کلماتی که بیشترین میزان در ایام خاص سال سرچ شده و همچنین بیشترین ارتباط را به محصول یا سرویس شما دارند تحقیق کنید.
سپس به کمک موتورهای جست و جو (SEM) بازاریابی کنید و سئو سایت را طوری تغییر دهید که وقتی کاربران کلمات کلیدی مرتبط را سرچ کردند وب سایت شما نمایش داده شود. همچنین مطمئن شوید که از سرورهای قدرتمندی استفاده می کنید تا وقتی کاربران در ایام تعطیل و شلوغی به وب سایت شما سر می زنند سایت سریع و بدون مشکل نمایش داده شده و اصطلاحاً کرش نمی کند.
در نهایت فراتر از آن روز خاص فکر کرده و خود را برای موفقیت های بیشتر در آینده آماده کنید. برای این کار از دکمه های فراخوانی (CTA) در بازاریابی خود استفاده کرده و مشتریان را ترقیب کنید تا بعد از اتمام رویداد هم با شما درگیر باشند. مثلاً از آنها بخواهید تا شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کرده یا در خبرنامه سایت ثبت نام کنند. در آخر میزان موفقیت بازاریابی هدفمند خود را اندازه گیری کنید و ببینید برای سال بعد باید چه مواردی را تغییر دهید.

سنجش میزان آمادگی برای انجام بازاریابی

برای انجام بازاریابی در ایام خاص سال و تعطیلات، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • شناخت هویت برند
  • تعریف مخاطبین هدف
  • ایجاد وب سایت، حساب های شبکه های اجتماعی و دیگر کانال های بازاریابی
  • اطمینان از اینکه سایت به خوبی در موبایل اجرا می شود
  • ایجاد لیستی از روزهای تعطیل که برای مخاطبین اهمیت دارند
  • تحقیق در مورد اینکه که مخاطبین ما کدام کلمات کلیدی را سرچ می کنند و پیدا کردن ترندها
  • نظرسنجی از مخاطبین هدف خود برای اطلاع از علایق و عادت های ایشان
  • توجه به سیر صعودی یا نزولی فروش در طول سال و توجه به مصادف شدن آنها با ایام خاص


زمانیکه تمامی کارهای بالا را انجام دادید لیستی از رویدادهای سال تهیه کنید و ببینید که کدامیک از آن رویدادها یا تعطیلات با هویت برند شما ارتباط دارند. اگر ارتباط داشتند آنها را به تقویم اضافه کنید و برای انجام بازاریابی برنامه ریزی کنید.

چگونه برای فصل تعطیلات و رویدادهای خاص سال بازاریابی کنیم – زرافه