در این مقاله به سؤالات زیر جواب خواهیم داد:

  • قبل از استخدام نیروی جدید باید به چه نکاتی توجه کنم؟
  • چطور بفهمم که به نیروی تمام وقت یا نیمه وقت نیاز دارم؟
  • دستورالعمل های استخدام و جذب نیروی خوب کدام ها هستند؟


فرض کنید همایون کسب و کاری 1 نفره داشته و همه کاره ی تعمیر و نگهداری استخر است. با گرم تر شدن هوا مردم کم کم می خواهند استخرهای خود را راه بیندازند. تقاضا برای متخصصین تعمیر استخر سر به فلک کشیده و تلفن همراه همایون هر دقیقه زنگ می خورد. او آنقدر سرش شلوغ است که مجبور می شود به بعضی از مشتری ها جواب منفی بدهد. همایون دست تنهاست و برای انجام امور می خواهد یک نفر نیروی جدید استخدام کند؛ پسر همایون مدرسه می رود و قرار است از سال آینده به پدر ملحق شود اما همایون همین الان به نیرو احتیاج دارد نه سال آینده.
پسر همایون دوستش احمد را معرفی می کند؛ او علاقه ای به کار استخر نداشته اما واقعاً نیازمند به پول است. همایون عجله دارد و سریعاً احمد را استخدام می کند. به نظر شما همایون تصمیم درستی گرفته است؟ به نظر ما او باید نکات زیر را در نظر می گرفت:

  • به خاطر ماهیت فصلی کسب و کارش در چند ماه آینده و تغییر فصل تعداد مشتریانش کم خواهد شد.
  • بعد از تمام شدن فصل مدرسه همایون قرار است پسرش را استخدام کند و جا فقط برای 1 نفر وجود دارد.
  • احمد هیچ علاقه ای به کار تعمیر استخر نداشته و فرد مناسبی برای این کار نیست.

همایون قبل از استخدام باید مشخص می کرد که آیا نیرو را به صورت تمام وقت می خواست یا نیمه وقت؟ آیا استخدام احمد برای همایون سودآوری مالی بلند مدت خواهد داشت یا نه؟ و در آخر آیا احمد فرد مناسبی برای کار تعمیر استخر است یا نه؟

برنامه ریزی و تفکر قبل از استخدام نیرو

مهم نیست کسب و کار شما چقدر بزرگ است می توانید با استخدام نیروی جدید مزیت های بسیاری برای خود بوجود بیاورید: مثلاً فروش خود را افزایش داده و کسب و کار خود را گسترش دهید. البته پروسه استخدام می تواند به کاری چالش برانگیز تبدیل شود، چون باید از بین تعداد زیادی متقاضی فقط یک نفر را استخدام کنید. باید با صرف زمان و انرژی فرد مناسبی را پیدا کنید که مهارت داشته و برای کسب و کار شما زحمت می کشد.
علاوه بر چالش پیدا کردن فرد صحیح برای موقعیت شغلی باید ببینید که آیا سرمایه و فضای لازم برای اضافه کردن کارمند جدید به شرکت را دارید یا نه؟ تمامی موارد گفته شده یعنی باید قبل از اینکه نیروی جدید را جذب کنید در مورد آن فکر کرده و برنامه ریزی کنید.
قبل از هر چیز ببینید به چه کارمندی نیاز دارید. یک لیست از تمام کارهایی که برای کسب و کار خود می کنید را درست کنید. کارهایی که بیشترین وقت را به آنها اختصاص می دهید و آنهایی که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند و همچنین آنهایی که به دلیل نداشتن زمان یا تخصص لازم نمی توانید انجام دهید را لیست کنید. بعد یک لیست دیگر ایجاد کرده و در آن بنویسید که استخدام نیروی جدید چه کمک هایی به کسب و کار شما خواهد کرد؛ آیا با استخدام نیروی جدید می توانید بر روی بخش های دیگر شرکت تمرکز کنید؟ آیا نیروی جدید بهتر از شما می تواند کار کند؟ آیا تخصص هایی دارد که شما ندارید؟
بعد از آنکه مشخص کردید چه کارمندی را قرار است استخدام کنید، با حساب سرانگشتی ببینید که آیا استخدام نیروی جدید برایتان سودآوری مالی خواهد داشت یا نه؟ اگر بعد از حساب و کتاب متوجه شدید که استخدام نیروی جدید برای شما سودآوری ندارد، یعنی هنوز برای استخدام آماده نیستید.
بخش دیگری که باید به دقت به آن توجه کنید این است که آیا به کارمند تمام وقت، فری لنسر یا پروژه ای نیاز دارید؟
کارمندان فری لنسر یا پروژه ای فقط برای مدت زمان محدودی می توانند کار کنند و بر اساس آن مدت زمان از شما پول می گیرند. به کارگیری آنها برای کسب و کارهای کوچکی که توانایی استخدام نیروی تمام وقت ندارند خوب است. مثلاً فرض کنید به تبلیغات اینترنتی نیاز دارید اما نمی خواهید طراح تمام وقت استخدام کنید؛ می توانید به مدت یک هفته یک نیروی فری لنسر استخدام کنید تا کار طراحی را برای شما انجام دهد.
البته فراموش نکنید کار کردن با کارمندان پروژه ای و فری لنسرها در بعضی اوقات چالش برانگیز می شود. اگر بخواهید به طور مداوم از آنها استفاده کنید باید پول زیادی هم پرداخت کنید. از آنجا که آنها نیروی تمام وقت نیستند ممکن است وقت کافی برای انجام دادن همه کارهای شما را نداشته باشند. اگر نیرویی می خواهید که به بخشی از فرهنگ تیمی شما تبدیل شود و به گسترش کسب و کار شما کمک کند آنوقت باید به فکر استخدام نیروی تمام وقت باشید.

نکاتی کاربردی برای استخدام کارمند جدید

وقتی تصمیم گرفتید تا کارمند جدیدی استخدام کنید، با صرف زمان برای آن کار یک توضیح قوی بنویسید. در توضیح شغل حتماً عنوان شغلی، شرح وظایف و خلاصه ای از شرکت و فرهنگ کاری خود را بنویسید. فکر کردن در مورد چگونگی پیدا کردن کارجویان بسیار مهم است.
اول از همه توضیحات شغل را در فایلی که بتوان به راحتی آن را در اینترنت به اشتراک گذاشت ( مثلاً پست وبلاگ یا گوگل داک) قرار داده و ترجیحاً آنرا به صورت فایل قابل دانلود قرار ندهید. بعد ببینید که چطور قرار است تا متقاضیان کار را استخدام کنید؛ آیا می خواهید از شبکه همکاران خود پرس و جو کرده یا از آژانس های کاریابی، سایت های کاریابی یا رویدادها استفاده کنید؟
می توانید از سایت های دیوار یا جاب اینجا استفاده کنید. رویدادها، کنفرانس ها و ملاقات ها هم مکان های بسیار خوبی برای ملاقات حضوری با کارجویان یا اطلاع رسانی برای استخدام هستند. حتی می توانید آگهی استخدام را در بورد دانشگاه ها بزنید، نیازمندی همشهری را فراموش نکنید که محل خیلی خوبی برای آگهی کردن است.
در نهایت توضیحات شغلی را در شبکه های اجتماعی پست کنید؛ با این کار ممکن است متخصصینی که مدت ها با شما آشنا هستند را استخدام کنید. ابزار Google Hire به شما کمک می کند تا تمام متقاضیان کار و همچنین پروسه کار را مدیریت کرده و همچنین ارتباط با تیم نیروی انسانی و زمان بندی برای مصاحبه را آسانتر کنید. علاوه بر این می توان به کمک آن بازخورد دریافت نمود و اطلاعات تمام رزومه ها را در آن ذخیره کرد.
قبل از آنکه کسی را برای مصاحبه دعوت کنید در مورد نوع مصاحبه ای که قرار است ترتیب دهید فکر کنید. ممکن است بخواهید از مصاحبه های ساختاریافته استفاده کرده و سؤالات یکسانی را از تمام متقاضیان کار بپرسید و آنها را بر اساس ضوابط یکسان قضاوت کنید. مطمئن شوید تمام اعضای تیم شما با مصاحبه ساختاریافته و نحوه کارکرد آن آشنا هستند. بعد پروسه ای ترتیب دهید تا همه مصاحبه کنندگان را گرد هم آورده و در مورد استخدام تصمیم گیری گروهی کنید. با این کار از قضاوت های شخصی پرهیز کرده و از اینکه فردی را استخدام می کنید که کل اعضای تیم او را می پسندند اطمینان حاصل می کنید.

آیا زمان استخدام نیروی جدید فرا رسیده است؟

آیا فکر می کنید باید نیروی جدیدی استخدام کنید؟ اگر شرایط زیر را دارید باید به فکر استخدام کارمند جدید باشید:

  • در پایان هر روز کاری خود را بین کارهای انباشته شده زیادی می بینید.
  • کارهایی وجود دارند که تخصص کافی برای انجام دادن آنها را ندارید.
  • می دانید که قرار است کارمند جدید چه کاری برای شما انجام دهد.
  • به جای نیروی فصلی یا پروژه ای، به نیرویی نیاز دارید که به صورت تمام وقت به شما کمک کند.
  • می دانید که نیروی جدید به سودآوری یا ثبات کسب و کار شما کمک خواهد کرد.
  • فرهنگ کاری مشخص شده ای دارید یا اینکه می دانید قرار است فرهنگ کاری شرکت شما در آینده چگونه باشد.


عالی است! برای استخدام نیروی جدید آماده هستید؛ در قدم بعدی باید یک توضیح شغلی قدرتمند بنویسید.


نکاتی برای استخدام مناسب کسب و کارهای کوچک و بزرگ – زرافه