ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/12/13, 11:57
    Admin

    استارتاپ ویکند - رویداد شتاب - دانشگاه صنایع غذایی عالیفرد - شب یلدا

    رویدادی است که در آن به افراد این امکان داده می شود تا در محیطی دوستانه به بیان ایده‌های نوآورانه خود بپردازند و ضمن کسب مهارت‌های ایده پردازی و ارایه ایده، ایده‌های خود را در بوته نقد برای بهبود آنها و مبنا قرارگرفتن برای راه اندازی یک کسب و کار نوپای موفق قرار دهند. این رویداد به تبدیل ایده‌­های شرکت کنندگان و آمادگی آنان برای رویارویی با سرمایه گذاران جهت تبدیل به محصول کمک می‌نماید.
    ایده تاب چه اهدافی را دنبال میکند؟
    - ترویج فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی
    - تقویت توان ارائه ایده‌های خوب و شکستن سد محافظه کاری در خلاقیت
    - توسعه نقش دانشگاه علمی کاربردی به عنوان حامی دانشجویان خلاق و فناور کشور
    - ایجاد فرصت شکل گیری کسب و کارهای نوپای قابل اجرا
    - تبدیل ایده به ثروت از طریق راه اندازی یک استارت آپ
    استارت آپ چیست؟

    استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. استارت آپ که در فارسی از آن با عنوان شرکت نوپا یاد می کنند در واقع به شرکت هایی گفته می شود که تاریخچه چندانی ندارند. این شرکت ها تازه ایجاد شده اند و در فاز توسعه و تحقیق برای بازاریابی قرار دارند. به نوعی می توان گفت که استارت آپ ها ایده هایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفش نیز در حد فرض است.دو تعریف ساده از استارت آپ را استیو بلنک و اریک ریس ارائه داده اند:از نظر آقای بلنک استارت آپ سازمانی است که شکل گرفته است تا در جستجوی مدل کسب‌وکاری قابل تکرار و مقیاس‌پذیر باشد. در تعریف اریک ریس از استارت آپ هم آمده است: استارت آپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار شرکت های نوپا می توانند در هر فرمتی پدید آیند، ولی اغلب به شرکت هایی گفته می شود که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت می کنند.
    معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد. شرکت‌های نوپا گزینه‌های مختلفی برای پیدا کردن سرمایه مورد نیاز خود دارند. شرکت‌ها یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. وظیفه مهم در راه اندازی یک کسب و کار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم کسب و کار است. اگر ارزش یک شرکت بر اساس تکنولوژی آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.توجه داشته باشید که شرکت‌های نوپا ساخته شده‌اند تا با شرایط عدم قطعیت خیلی زیاد مواجهه شوند. راه‌اندازی کسب‌ وکاری جدید که دقیقاً مشابه (کپی برداری) کسب‌وکار دیگری است، از جمله در مدل کسب ‌وکار، قیمت‌گذاری، مشتریان هدف و محصول -گرچه ممکن است از نظر اقتصادی سرمایه‌گذاری جذابی باشد- ولی شرکت نوپا نیست چرا که موفقیت این کسب‌وکار تنها در اجرا است (مدل کردن هرچه بهتر و دقیق‌تر کسب‌وکار اولیه).
    موضوع ایده تاب شامل:

    موضوعاتی که در ایده تاپ قابل ارائه می باشد به شرح زیر است

    1-نان و فراورده های غلاتشامل محصولات مثل کیک ها ، بیسکویت ها ، پاستاها( لازانیا، انواع ماکارانی ها) و نان های فرآوری شده با موادمغذی2-پاستیلانواع پاستیل،پف پفی3- صنایع شیرینی و شکلات (صنایع قندی):
    انواع (کارامل، کاکائو، شیری و .....)، محصولات بدون قند (رژیمی ودیابتی)، قندهای مصنوعی، انواع مرباها
    4- آب میوه و نوشیدنی ها ( گازدار و بدون گاز):
    شامل نوشیدنی‌های خانگی، رژیمی، نوشیدنی‌های پروبیوتیک دار، چای با طعم ها و فرمول‌های جدید و آبمیوه
    5- صنایع کمپوت و کنسرو:
    صنایع کنسروی (انواع موادغذایی و سبزیجات، میوه ها) و همچنین فرآورده‌های نوین این محصولات
    6- صنایع لبنی:
    فرآوری دوغ های طعم دار، ماست های ساده و میوه ای ، خامه و کشک
    7- صنایع روغن و دانه های روغنی:
    استخراج و فرآوری دانه های روغنی (اعم از ذرت، کلزا، زیتون و هسته انگور)
    8- صنایع بسته بندی:
    صنایع محصولات متفاوت با روش‌های نوین ( پلی اتیلن، پوشش ها و فیلم های خوراکی نانو مواد) کاغذی، پلاستیکی و شیشه ای
    9- مواد اولیه و افزودنی:
    فرمولاسیون‌های نوین جهت بهبود و خواص،بافت و طعم و مزه و کیفیت مواد غذایی، افزودنی های مجاز خوراکی
    10-ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات موادغذایی:
    انواع تجهیزات مربوط به کلیه تکنولولوژی‌های صنعت غذا و بسته بندی آنها
    11- فناوری اطلاعات12- انواع دسرها)سرد و گرم):
    شامل انواع پودینگ ها، دسرهای فوری، ژله و ترکیب ژله ها با مواد غذایی (ژله بستنی)، ژله شکلاتی و نحوه فرآوری آنها
    چگونگی ارائه طرح در 60 ثانیه:

    در اولین ایده تاب، اولین کاری که انجام می گیردارائه ایده ها در عرض یک دقیقه است. شما یک دقیقه زمان دارید تا ایده خود را برای شرکت کنندگان مطرح کنید و رای آنها راجلب کنید. این اولین قدم برای معرفی شما و ایده تان است، پس باید مراقب این یک دقیقه باشید و از آن به خوبی استفاده کنید.تقسیم بندی زمان را چگونه انجام دهیم ؟

    بهتر است ارائه یک دقیقه ای خود را بصورت زیر تقسیم بندی زمانی کنید و قبلا آن را تمرین کرده باشید. هرچند انجام این کار الزامی نیست ولی طبق تجربه ارائه های یک دقیقه ای کسانی که این اطلاعات را در این زمان منتقل کرده اند از شانس بیشتری برخوردار هستند.10 ثانیه: خود را معرفی کنید و نام ایده ی خود را بگویید. 25 ثانیه: از نظر فنی محصول خود را معرفی کنید. 25 ثانیه: از نظر تجاری محصول خود را معرفی کنید. چند نکته مهم که می تواند شما را در ارائه بهتر یاری کند:

    • یک نام به ایده خود اختصاص دهید تا در زمان رای دادن در یاد رای دهندگان مانده باشید.
    • قابل فهم صحبت کنید و تا جای ممکن به جای شمردن لیست وار مسائل یک داستان کوتاه تعریف کنید، یا از قبل تحقیق کنید و اطلاعات دقیقی مانند آمار منطقی ارائه دهید.
    • سعی کنید ایده ی زیاد پیچیده ای نداشته باشید، هر چند همه در ارائه هر نوع ایده ای آزاد هستند ولی در نظر بگیرید که باید بتوانید در طول 3 روز ایده تاب ایده تان را به یک جایی برسانید.
    • ارائه تان بیشتر از ۶۰ ثانیه طول نکشد.

    بوم مدل کسب و کار

    بوم مدل کسب و کار Business model canvas ابزاری است که از بخش‌های نه گانه تشکیل و مدل کسب و کار را با زبان تصویر و در عین حال بسیار قدرتمند توصیف می کند. این ابزار یک ابزار بصری و مدیریتی است محلی برای ایده پردازی در مورد کسب و کار و بررسی عناصر مهم آن می باشد.بوم مدل کسب و کار یک زبان مشترک است که عناصر یک مدل کسب و کار را به تصویر می کشد و افراد مختلف از تیم های مختلف می توانند فرضیات خود را بر روی قسمت های مختلف این بوم بنویسید در مورد آن نظر بدهند و در نهایت آنها را اعتبار سنجی نمایید.این بوم ۹ جز دارد که عبارتند از:1- بخش یا بخش‌های مشتریان، 2- ارزش پیشنهادی، 3- کانال یا کانال‌های توزیع، 4 -ارتباط با مشتریان، 5- جریان درآمد، 6- فعالیت های اصلی، 7- منابع اصلی، 8- شرکای تجاری/کلیدی و 9- ساختارهزینه‌ها. نمایی از این بوم در تصویر آورده شده است.نکته مهم این است که استفاده از آن در مراحل ایده پردازی مناسب است ولی برای راه اندازی استارتاپ ها به شدت توصیه می‌شود که در کنار این ابزار، از ابزار بوم ناب نیز استفاده گردد.-1 بخش/بخشهای مشتریان:

    مشتریان می توانند بر اساس خواسته ها و ویژگی های منحصر بفردشان بسته به نیاز و هدف شما بخش بندی شوند. چند نمونه از بخش های مشتریان:بازار انبوه، گوشه بازار، بخش بندی شده، متنوع وبازار چند وجهی.2- ارزش پیشنهادی:

    همانطورکه می دانید، ارزش پیشنهادی شما به هرمشتری، فاکتوری است که باید شما را از سایر خدمات دهندگان مشابه (رقبای کاری شما)، متمایز سازد. پس شما باید بدانید که به هر بخش از مشتریان چه خدمات محصولاتی را ارائه می کنید. ازجمله راهکارهای برتری بخشیدن به شما شامل: تازگی، عملگرد، سفارشی سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوشنامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی آسان، راحتی و آسایش می شوند.
    -3 کانال توزیع:

    راهی است برای رساندن ارزش های پیشنهادی شرکت به مشتریان که می تواند کانال های خود یا شرکای تجاری و یا ترکیب یا از هر دو باشد.
    4- ارتباط با مشتریان:

    درعصر حاضر یکی از مهم ترین لازمه های موفقیت شرکت، ارتباط گرفتن و حفظ آن مشتریان است. در اینجا انواعی از ارتباط با مشتریان را مثال می زنیم: کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویس‌های خودکار، جوامع کاربردیوخلق مشترک(بامشتری).
    5- جریان درآمد:

    چگونگی دریافت درآمد شرکت، از هر بخش از مشتریان را گویند. جریان درآمد ازراه‌های: فروش دارایی، حق استفاده ،حق اشتراک/عضویت ،اجاره/قرض ،حق استفاده ازمجوز/امتیاز ،حق کارگزاری و تبلیغات ایجاد می شود.
    6- منابع اصلی:

    دارایی های شرکت، که برای خلق ارزش مشتری ضروری هستند و خود شامل: -منابع انسانی ،منابع مالی ،منابع فیزیکی و منابع معنوی می باشد.
    7- فعالیت های اصلی:

    مجموعه ی مهمترین فعالیت های یک شرکت برای اجرای ارزش های پیشنهادی تعریف شده است.
    -8 شرکای کلیدی:

    ضروری است که شرکت ها،برای کاهش خطر ریسک وهمچنین بهبود عملیات،با برخی دیگرمشارکت هایت جاری صورت دهند. که روش های آن از جمله: همکاری استراتژیک با شرکت های رقیب و غیر رقیب ،سرمایه گذاری های مشترک ،روابط خریدار، فراهم کننده و پیمان/ اتحاد های استراتژیک می باشد.
    -9 ساختار هزینه ها:

    پیاده کردن مدل های مختلف کسب وکارهزینه هایی دربردارند که معمول باید چیزی بین هزینه محوری و ارزش محوری باشند. ساختار هزینه ها دارای خصیصه هایی همچون: هزینه­ های ثابت ، هزینه های متغیر،اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) ،اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) هستند.
    نوآوری ‌های چندگانه:

    نوآوری‌ های ایجاد شده توسط چندین کانون و تاثیر بسیاری که بر چندین جزء سازنده مدل کسب وکار دارند. به عنوان مثال: هیلتی، تولیدکننده جهانی ابزارهای حرفه‌ای ساخت، بجای فروش محصولات به اجاره مجموعه ابزار ها به مشتریان پرداخت. این یک تحول عظیم در ارزش پیشنهادی هیلتی بود. اما از سوی دیگر جریان‌ های درآمدی این شرکت نیز به جای درآمد های حاصل از فروش نهایی محصول به درآمد های حاصل از خدمات مکرر تغییر یافت.از نظر چسبرو منافع اقتصادی بنگاه از محل فناوری هایش، بیش از آن که بستگی به ویژگی­های خود فناوری داشته باشد، مربوط به گزینش مدل کسب و کار مناسب است .بر این اساس در نظر گرفتن مدل کسب و کار مناسب برای ساخت یک ایده جدید بسیار مورد توجه است و اهمیت به این نکته را ضروری می‌کند. بر اساس نظر چسبرو و ریچارد روزن بوم مدل کسب و کار شامل این کارکرد ها می باشد:1-گزارش صحیح و دقیق گزاره ارزش، یعنی ارزش به وجود آمده که با محصولات و خدمات ایجاد شده بر اساس یک فناوری برای کاربران در نظرگرفته شده است؛2- شناسایی یک بخش بازار؛ یعنی کاربرانی که فناوری برای آنها سودآور است و هدفی که فناوری برای آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛3- معرفی ساختار زنجیره ارزش بنگاه، که برای ایجاد و پخش محصولات ضروری است و پشتیبانی از جایگاه بنگاه در این زنجیره با استفاده از تعیین دارایی های مکمل لازم.4- تعیین روش های ایجاد درآمد برای بنگاه و پیش ‌بینی ساختار هزینه و حاشیه سود هدف برای ایجاد محصول،با توجه به گزاره ارزش و ساختار زنجیره ارزش در نظرگرفته شده؛5- پیوند تامین کنندگان و مشتریان با توصیف جایگاه بنگاه در شبکه ارزشی؛ شامل شناسایی رقبا و بنگاه های مکمل بالقوه؛6- بنگاه نوآور با تدوین راهبرد رقابتی مزیتی در برابر رقبا به دست می آورد وآن را نگه می­دارد. و اما در پایان:یک "ایده کسب و کار" جدید، به معنای خلق ناگهانی یک مدل کسب وکار خلاقانه ‌ی بدیع و جدید نیست. شروع کار شما با تقلید از مدل ‌های کسب وکار موجود و سعی درنوآوری درآنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار است. برای اینکار امکان ایده‌ پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع،ارزش،مشتری و منابع مالی با استفاده از بوم مدل کسب وکارکه ابزار قدرتمندی است فراهم می شود...

مجوز های ارسال و ویرایش