ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: بوم مدل کسب و کار ابزاری نامناسب برای راهبری یک استارتاپ

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/12/07, 20:36
    SARA

    بوم مدل کسب و کار ابزاری نامناسب برای راهبری یک استارتاپ



    آیا بوم مدل کسب و کار برای یک استارتاپ مناسب است ! در حال حاضر در بسیاری از رویداد های آموزشی کارآفرینی ، از بوم مدل کسب و کار جهت آموزش استفاده می شود. از آنجاییکه این رویداد ها جنبه آموزشی دارند، معرفی ابزار بوم مدل کسب و کار ، می تواند ابزار مناسبی باشد . این خیلی خوب است که شرکت کنندگان با مفاهیم اولیه کسب و کار در قالب بوم مدل کسب و کار آشنا شوند و به تکمیل آن بپردازند.من یک مجموعه ویدیویی کامل در زمینه آموزش اجزای بوم مدل کسب و کار آماده کردم که بصورت رایگان می توانید از وبسایتدکتراستارتاپ و فرانش اون رو دانلود کنید .
    واقعیت این است که شرکت کنندگان معمولا از حوزه هایی غیر از حوزه های کسب و کار در این رویداد ها شرکت می کنند و این رویداد ها می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد نگرش کسب و کار در بین شرکت کنندگان ایفا کنند. ولی در اینجا یک واقعیت وجود دارد و آن این است که آیا بوم مدل کسب و کار برای برای راهبری یک استارتاپ ابزار مفیدی است ؟ جواب من این است ، خیر ، بوم مدل کسب و کار برای راهبری یک استارتاپ اصلا ابزار مناسبی نیست !

    شاید بپرسید چرا ؟ ببینید ، بوم مدل کسب و کار بعنوان ابزاری برای تحلیل یک کسب و کار، ابزار مناسبی است ، ولی برای یک استارتاپ ، فقط یک ابزار مقدماتی است ! شما نیاز دارید که از یک ابزار دقیق تر و کاربردی که منطبق بر فرآیند واقعی کارآفرینی است استفاده کنید .شاید بپرسید نام این ابزار چیست ؟ من بوم ناب را به شما پیشنهاد می دهم ! چرا که این بوم اجزایی دارد که شما را به سمت درستی هدایت می نماید.در سفری هم که به سیلیکون ولی داشتم ، بواسطه بازدید ها و دوره هایی که دیدم ، متوجه شدم که بوم ناب تقریبا ابزار پیش فرض راهبری یک استارتاپ است.در آینده پستی مفصل در مورد دوره تخصصی که با پدید آورنده این بوم داشتم ، می نویسم. بیایید بوم مدل کسب و کار را با هم یک مرور کنیم.ببینید اگر شما بوم مدل کسب و کار ۱۰ کسب و کار را کنار هم قرار دهید ، متوجه می شوید که در بخش منابع کلیدی و فعالیت های کلیدی سرفصل های مشخصی و مشترکی وجود دارند، مثلا در همه آنها بحث نیروی انسانی ، پول ، تجهیزات و… آورده شده است و یا در بخش فعالیت های کلیدی ، استخدام نیرو ، برنامه نویسی و… از طرفی در روزهای اولیه فعالیت یک استارتاپ ما نیازی به شرکای کلیدی نداریم .


    واقعیت این است که بخش هایی از بوم مدل کسب و کار ، برای یک استارتاپ ، خیلی زود است که مورد توجه قرار گیرند. مواردی مهمتر از فعالیت های کلیدی ، منابع کلیدی و شرکای کلیدی وجود دارند که بررسی آنها برای یک استارتاپ بسیار حیاتی است.مثلا، آیا تیم استارتاپی ،اصلا مشکل درستی را تشخیص داده ! فرصت مناسبی را شناسایی کرده است ؟ اصلا آیا افراد علاقه ای دارند که در مورد حل شدن این مسئله پولی پرداخت نمایند و یا از این سرویس رایگان استفاده کنند ؟ این موارد ، مواردی هستند که در بوم مدل کسب و کار به آنها بصورت مستقیم اشاره ای نشده است. مسئله مهم دیگر این است که محصولی که قرار است طراحی شود ، و بعنوان نمونه اولیه یا یک کمینه محصول پذیرفتی به بازار عرضه شود ، باید دارای چه ویژگی هایی باشد ، چه الویتی از ویژگی ها باید در محصول در نظر گرفته شوند .آیا این ویژگی ها به درستی نیازهای کاربران را بر طرف می نمایند ؟ همانطور که میبینید در بوم مدل کسب و کار به این نکته هم اشاره ای نشده است.
    یک سئوال مهم و کلیدی که استارتاپ ها باید همواره به آن توجه داشته باشند این است که همیشه باید وضعیت خودشان را بررسی کنند و ببینید که آیا در مسیر درستی قرار گرفته اند ، آیا به اهدافشان طبق برنامه ای که تعیین کرده اند می رسند یا خیر ؟ خوب این کار را چطور می شود انجام داد ، اصلا چه چیزی مشخص می کند که ما داریم راه درستی را طی می کنیم ؟آیا در بوم مدل کسب و کار در این مورد قسمتی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ جواب سوالات زیر را هم در بوم ناب پیدا می کنید.
    • پذیرندگان آغازین محصول یا خدمت من چه کسانی هستند؟
    • در حال حاضر مشتریان چگونه نیاز و مشکل خود را مرتفع می سازند؟
    • مزیت رقابتی من چیست؟

    همانطور که میبینید ، موارد مهم بسیاری هستند که در روزهای اولیه راه اندازی یک استارتاپ باید به آنها توجه کرد، و این موارد نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست استارتاپ شما ایفا می کنند ، بوم ناب یا Lean Canvas ابزاری است که به حل این مشکل پرداخته است. این بوم برگرفته از بوم مدل کسب و کار است ، در این بوم بخشهایی از بوم مدل کسب وکار که در روزهای آغازین فعالیت یک استارتاپ از اهمیت زیادی برخوردار نیستند حذف شده اند. ( همین قسمت ها می تواند برای توسعه فعالیت های یک شرکت و یا کسب و کار بالغ و چند ساله بسیار مهم باشد. ) ، بخش هایی مثل بخش فعالیت های کلیدی ، منابع کلیدی ، شرکا و بخش ارتباط با مشتریان. و در ازای حذف این بخش ها، قسمت های مهمی به آن اضافه شده اند. درنوشته های آینده به معرفی اجزای این بوم و آموزش آن خواهم پرداخت.

    https://isfahanplus.ir/%d8%a8%d9%88%...%db%8c-%d8%b1/

مجوز های ارسال و ویرایش