ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: استلار چیست

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/11/07, 20:04
    SARA

    استلار چیست

    زمانی که هر فردی بتواند به خدمات و ابزارهای مالی دسترسی داشته باشد و مطمئن باشد که این خدمات به نفع اوست، خود می تواند کیفیت زندگی اش را بالا ببرد، اما در حال حاضر سیستم های مالی بسیار هزینه بر و پیچیده هستند.
    همانطور که اینترنت به هر کسی اجازه می داد تا ایمیل ارسال کند و یا بلاگ بسازد، پلتفرم ساده استلار نیز به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی و بدون پرداخت کارمزدهای بالا بتوانند پولی را بفرستند، بگیرند و یا ذخیره کنند. طبق گفته سایتِ این پروژه هدف آن ها گسترش دسترسی های مالی و افزایش دانش مردم به صورت جهانی است.
    Stellar یا استلار پروتکلی برای جابجایی پول است که به صورت متن باز و بطور رایگان در اختیار عموم مردم قرار گرفته و توسط شرکت استارتاپ Stripe در San Francisco پشتیبانی می شود. این پروتکل در سال 2014 توسط Jed McCaleb و Joyce Kim پایه گذاری شد. همانند بیت کوین، استلار یک دفترکل وسیع آنلاین دارد که برای این منظور طراحی شده تا بدون نیاز به دولت یا بانکی متمرکز بتوان تمام تراکنش ها و جابجایی های مالی در این شبکه را ثبت و تایید کرد.
    استلار در اصل بر پایه پروتکل توافق جمعی Ripple بوده. بعد از ایجاد چندین تغییر در کدهای اصلی توافق جمعی، شبکه استلار از آن فورک می شود.
    هر کس در این شبکه می تواند یک سرور باشد. سرورها در این شبکه با استفاده از نرم افزار مربوط به این پلتفرم و استفاده از اینترنت با سایر سرورهای موجود در شبکه استلار ارتباط برقرار می کنند.
    این پلتفرم همچنین دارای ارزی محلی به نام XLM است که سکه ای ست با مدل Proof-of-Stake یا PoS با ذخیره ی کلیِ 100میلیارد XML و تورم 1درصدی سالانه.
    درباره Lumens یا XLM

    Lumens که بصورت مخفف XLM نوشته می شود دیجی ارز محلی شبکه پرداخت استلار است. در ابتدای پیدایش این پروژه در سال 2014، چیزی برابر با 100میلیارد lumens ساخته شد. البته در ابتدا این ارز محلی stellar نام داشت اما در سال 2015 با به روز شدن شبکه، نام این دیجی ارز نیز از stellar به lumens تغییر پیدا کرد.
    Lumensها می توانند نقش مهمی را در جلوگیری از اسپم بازی کنند. هر تراکنش در شبکه استلار با کارمزدی کوچک (حدود 0.00001 lumens) همراه است. این کارمزدها جلوی حمله های DoS را که می تواند با تولید تعداد بسیار زیادی تراکنش همراه باشد را می گیرد. همچنین هر حسابی باید حداقل 20 عدد lumens موجودی داشته باشد. Lumensها در تبدیل ارزها به یکدیگر نیز کمک می کنند. در ادامه که در رابطه با چگونگی عملکرد شبکه صحبت کنیم با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.
    جهت به وجود آمدن ثبات بیشتر، بنیان گذاران غیر انتفاعی و همچنین Strip به صورت داوطلبانه تصمیم گرفتند تا lumensهای ابتدایی دریافت شده را تا حداقل 5سال نفروشند. هرچند ممکن است Strip هرکدام از lumensهای خود را به مزایده بگذارد و با دریافت کننده توافق کند که آن ها را تا 5سال نفروشد، از این طریق سود حاصله می تواند به بنیاد بازگردد.
    Lumens دیجی ارزی است که تراکنش های استلار را ممکن می سازد اما دیجی ارزی “پشت صحنه” است. با اینکه از lumens برای تراکنش ها استفاده می شود اما استلار به خریداران امکان ایجاد تراکنش هایی مطابق با خواسته خود (مثل دلار یا بیت کوین) را نیز می دهد.
    کارمزدها

    همانطور که گفته شد تراکنش ها در شبکه استلار کارمزد بسیار کمی در حدود 0.00001 از XLM دارند. در حال حاضر هر lumens می تواند هزینه کارمزد 100هزار تراکنش را بپردازد.
    هیچ کس از این کارمزدهای دریافتی سودی نمی برد، بلکه با توجه به تورم 1درصدی سالانه این ارز، دفترکل این کارمزدها را نگهداری می کند و در روند تورم آن ها را دوباره وارد سیستم می کند.
    طبق سایت coinmarketcap در حال حاضر قیمت هر lumens برابر با 0.003857 دلار است.
    بخشیدن slumenها

    5درصد از lumensهای اصلی برای حمایت از Stellar.org کنار گذاشته شده است که سازمانی ست غیر انتفاعی که در توسعه این شبکه کمک می کند. 95درصد دیگر از lumensهای تولید شده در زمان شروع شبکه استلار به افراد دیگر بخشیده می شود.
    Stellar.org برنامه ای برای بخشیدن lumensها چیده تا مطمئن باشد آن ها در بین گروه های مختلف توزیع شده است. 50درصد به افراد منفردی که lumens می خواهند، 25درصد به غیرانتفاعی ها و 20درصد به دارندگان بیت کوین تعلق می گیرد.
    حال سوال اینجاست که استلار چرا باید سکه های خود را ببخشد؟ Stellar.org سعی در ارائه خدمات مالی با کمترین هزینه را به مردم دارد. بخشیدن lumensها بصورت رایگان حکم دعوت کردن جوامع مختلف به طراحی سرویس هایی ست که به آن نیاز دارند. در دسترس بودن و استفاده مداوم از lumenها در شبکه باعث کارایی بیشتر شبکه نیز می شود.
    و سوال دیگر این است که با وجود رایگان بودن این سکه ها، چرا باید برای خرید آن پول پرداخت کرد؟ چند جواب می تواند برای این سوال وجود داشته باشد. به عنوان یک واسط یا مجری (که در ادامه به طور کامل به توضیح آن خواهیم پرداخت) برای پرداخت کارمزد تراکنش ها نیاز به lumens دارید. به عنوان عضوی از این جامعه یا حمایت کننده ای از این جامعه شاید بخواهید با خرید lumens برای کمک به گسترش و بهبود این سیستم کمک کنید و در آخر اینکه در آینده بعد از آنکه تمام این سکه ها بخشیده شد (که چیزی حدود ده سال طول می کشد) همه برای جابجایی و تبدیل پول به lumens احتیاج خواهند داشت.
    چگونگی عملکرد شبکه استلار

    اینترنت از سرورهایی ساخته شده که اطلاعات ما، سایت ها و برنامه های مختلف را شامل می شود. همانند اینترنت، استلار شبکه ای از سرورهای غیرمتمرکز در مکان های مختلف است که باعث به وجود امدن و کارایی دفترکل توزیع شده (distributed ledger) می شود. این دفترکل تمامی تراکنش های داخل سیستم را ثبت و نگهداری می کند و روی هر سرور استلار یک کپی از دفترکل جهانی وجود دارد.
    هر کسی در این شبکه می تواند یک سرور راه اندازی کند و مسلما با وجود سرورهای بیشتر، شبکه نیز قدرتمندتر خواهد شد. سرورها برای تایید تراکنش ها و همگام سازی دفترکل هر 2الی3ثانیه یکبار با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؛ به این مکانیزم توافق جمعی یا اجماع کل گفته می شود.
    دفترکل پول کاربر را به عنوان اعتبار ثبت می کند. این اعتبار می تواند در شبکه بین افراد فرستاده و گرفته شود. استلار یک صرافی غیرمتمرکز دارد، در نتیجه کاربر می تواند با استفاده از اعتبارات دلاری خود برای فرد مورد نظرش اعتبارات یورویی ارسال کند. شبکه به صورت خودکار تبدیل دلار به یورو را با پایین ترین نرخ تبدیل انجام خواهد داد.
    شبکه غیرمتمرکز

    همانطور که در بالا به آن اشاره شد شبکه استلار به صورت غیرمتمرکز کار می کند. این یعنی شبکه استلار از نودهایی تشکیل شده که بدون نیاز به یکدیگر می توانند کار کنند و اطلاعات به جای آنکه در یک سرور خاص و به صورت مرکزی نگهداری شود، در بین تمام این نودهای حاضر در شبکه پخش شده است. هرچه تعداد نودهای حاضر در شبکه بیشتر باشد قدرت شبکه نیز بیشتر خواهد شد، چرا که در آن صورت در صورت از کار افتادن برخی از این نودها (یا سرورها) هنوز نودهایی وجود دارند و شبکه می تواند با موفقیت به کار خود ادامه دهد.
    دفترکل

    هر سروری که در حال اجرای نرم افزار Stellar باشد یک کپی از تمام تراکنش های انجام گرفته در شبکه را خواهد داشت. این سرورها باعث ایجاد شبکه غیرمتمرکز استلار می شوند و به دفترکل امکان توزیع شدن در سراسر دنیا را می دهند. این سرورها دفترکل را با مکانیزمی به نام اجماع کل یا توافق جمعی اعتباردهی می کنند.
    توافق جمعی (اجماع کل)

    فرض کنید می خواهید از طریق این شبکه برای کسی 5دلار بفرستید. سرورهای این شبکه روندی را شروع می کنند که طی آن ثابت شود که شما واقعا مالک آن 5دلار هستید. اکثریت این سرورها باید این موضوع را تایید کنند و سپس تراکنش شده معتبر اعلام خواهد شد. روند رسیدن نودها به توافق بطور کلی در شبکه استلار هر 2الی3ثانیه یکبار انجام می گیرد.
    واسط، اعتماد و اعتبار

    مجریان یا افراد واسط اشخاصی هستند که مردم به آن ها جهت نگهداری سپرده خود و صدور اعتبار در شبکه استلار برای آن سپرده ها اعتماد دارند. آنها بعنوان پلی بین ارزهای مختلف و شبکه استلار عمل می کنند. تمام تراکنش های پولی در شبکه استلار (به غیر از دیجی ارز محلیِ آن یعنی lumens ) به صورت اعتبار تعیین شده توسط این مجریان صورت می پذیرد.
    مجریان دو وظیفه ساده دارند: آن ها سپرده شما را می گیرند و اعتباری متناظر با آن را به آدرس حساب شما در دفترکل استلار اضافه می کنند. آن ها با مشاهده اعتبارتان، اجازه برداشت پول را به شما می دهند.
    صرافی غیرمتمرکز

    دفترکل استلار می تواند درخواست های کاربران مبنی بر خرید یا فروش ارزها را نگهداری کند. این درخواست ها برای تبدیل نوعی از اعتبار به نوع دیگری از آن، با نرخ تبدیل از قبل مشخص شده است. با این کار، دفترکل به یک بازار جهانی برای درخواست ها تبدیل می شود.
    تمام این درخواست ها چیزی را تشکیل می دهند که به آن دفترسفارشات (orderbook) گفته می شود. برای هر نوعی از “ارز/صادرکننده” یک دفترسفارش وجود دارد. برای مثال اگر منتظر تبدیل “یورو/بانک ایکس” به “بیتکوین/bitsmap” هستید می توانید به همان دفترسفارش خاص درون دفترکل مراجعه کنید تا ببینید چه کسانی آن را می خرند و می فروشند.
    تراکنش های چند-ارزی

    استلار این امکان را به کاربران می دهد تا هر ارزی را به هرکس دیگری که با ارز متفاوتی سر و کار دارد از طریق صرافی توزیع شده درونی استلار بفرستد.
    برای مثال مریم می خواهد با استفاده از اعتبار دلاری خود برای علی یورو بفرستد. استلار بصورت خودکار درخواستی مبنی بر تبدیل دلار به یورو در صرافی توزیع شده ثبت می کند و در نهایت شبکه بهترین نرخ تبدیل را برای تراکنش پیدا می کند و تبدیل انجام می شود.
    چند راه ممکن برای انجام تراکنش هایی مانند نمونه بالا وجود دارد که به شرح زیر است.
    تبدیل از طریق درخواست:
    استلار در صرافی درونی خود به دنبال درخواست فردی که می خواهد دلار بدهد و یورو بگیرد می گردد و بصورت خودکار این تبدیل را بین دو طرف انجام می دهد.
    استفاده از lumens بعنوان ارز واسط:
    استلار به دنبال درخواست هایی در شبکه مبنی بر دریافت lumens در مقابل دلار می گردد. همزمان بدنبال درخواستی برای تبدیل lumens به یورو می گردد. شبکه این تبادلات را قدم به قدم انجام می دهد (تبدیل از دلار به lumens و سپس از lumens به یورو) و در نهایت برای علی اعتبار یورویی می فرستد.
    زنجیره ی تبدیلات:
    در صورتی که هیچ درخواست مستقیمی برای خرید و فروش و در نهایت ایجاد این تبدیل ها وجود نداشته، استلار در شبکه به دنبال درخواست هایی خواهد گشت که به صورت زنجیره ای باعث تبدیل شدن دلار به یورو بشود. برای مثال دلار به دلار استرالیایی، دلار استرالیایی به بیت کوین، بیت کوین به XML و در نهایت XML به یورو.
    کیف پول

    کیف پول استلار برنامه ای است که به کاربر اجازه دریافت و ارسال ارزهای مختلف در شبکه استلار را می دهد. کاربرانی که قبلا با بیت کوین یا دیجی ارزهای مشابه با آن کار کرده اند به خوبی کیف پول ها را می شناسند. برخی از کیف پول های پر طرفدار استلار به شرح زیر هستند:
    stellar.org: اطلاعاتی که یک حساب کاربری را مشخص می کند یک جفت کلید عمومی/خصوصی است. کاربران می توانند از طریق این قسمت از سایت stellar.org چنین کلیدی بسازند. سپس کاربران می توانند با استفاده از قسمت مشاهده حساب این سایت، وجودی خود را مشاهده کنند و شروع به کار کنند.
    Centaurus Android wallet: یک کیف پول مخصوص کاربران اندروید است. این برنامه به صورت خودکار یک حساب برای کاربر می سازد و کلید خصوصی در موبایل کاربر ذخیره می کند.
    Scotty’s Wallet: کیف پولی بر پایه مرورگر است. این کیف پول استفاده از تمام امکانات شبکه استلار را ممکن می سازد و می توان در آن چندین نوع مختلف از دارایی را ذخیره کرد.



    دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


    Images via

    برنامه ثبت نام مستقیم
    ثبت نام برای برنامه ثبت نام اولیه از طریق فیسبوک انجام می شود. از فیسبوک به عنوان متدی برای ورود اولیه استفاده می شود چرا که فیسبوک بزرگترین دیتابیس هویتی است و هدف این پروژه درگیر کردن بیشترین تعداد کاربر است و از این طریق می تواند جلوی اسپم و یا دوبار ثبت نام شدن را بگیرد.
    یکی از اهداف این پروژه افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل مالی و اقتصادی است. کسانی که در این برنامه مشارکت می کنند بعد از ثبت نام می توانند lumensهای رایگان خود را جهت فعالیت یادگیری چگونگی استفاده از ابزارهای مالی آنلاین استفاده کنند. همچنین کاربران با کامل کردن دوره های آموزشی می توانند lumensهای بیشتری را که به عنوان جایزه به آن ها داده می شود دریافت کنند.
    کاربرد در نیای واقعی
    چندین شرکت (مخصوصا در جوامع در حال توسعه) در حال استفاده از استلار به عنوان زیرساخت مالی هستند.
    به عنوان مثال Oradian که یک شرکت نرم افزاری بانکداری ابری است از شبکه استلار برای برقراری ارتباط بین موسسه های مالی کوچک در نیجریه استفاده می کند. فیلیپین، هند و آفریقا کشوریهای دیگری هستند که از این سیستم استفاده می کنند.


    https://coiniran.com/%d8%a7%d8%b3%d8...4%d8%a7%d8%b1/

مجوز های ارسال و ویرایش