ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: یافتن راه‌حل‌های عملی برای دغدغه‌های اکوسیستم استارتاپی

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/08/20, 14:56
    mahsa

    یافتن راه‌حل‌های عملی برای دغدغه‌های اکوسیستم استارتاپی


    دورهمی حامیان اولیه استارتاپ‌ها در گاراژ فرمانیه برگزار شد
    انجل‌ها نباید اصطلاحا دید خیریه‌ای داشته باشند یعنی فکر نکنند که ریسک و استارتاپ یعنی مقداری پول به استارتاپ تزریق کرد و در نهایت اگر هم شکست خورد و پول سوخت شد مهم نباشد چراکه با آگاهی به ریسک استارتاپ، این پول هزینه شده است؛ به این صورت پول غیرهوشمند به اکوسیستم آورده می‌شود و قطعا مشکلات زیادی برای استارتاپ‌ها و اکوسیستم به همراه خواهد داشت.
    گاراژ فرمانیه دورهمی کوچکی به نام «حامیان اولیه استارتاپ‌ها» برگزار کرد. در این دورهمی مدیران چند شتابدهنده‌ مانند نوین‌تک، جهش، مرکز سامسونگ، تعدادی از فرشتگان سرمایه‌گذاران از مجموعه‌هایی مانند کارایا، مدیرعامل کارن‌کراد و مشاوران سرمایه‌گذاری مانند رایان و هادی فرنود به عنوان فردی که به خوبی استارتاپ‌ها و مسائلشان را می‌شناسد حضور داشتند.
    به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، در ابتدای جلسه علی رودگر، بنیان‌گذار گاراژ فرمانیه در رابطه با چرایی برگزاری این جلسه توضیح داد: «بعد از برگشتن از آمریکا، دیدم که تمامی اسامی و واحدهای اکوسیستم استارتاپی در ایران وجود دارد؛ حتی تصمیم به آوردن چند استارتاپ و راه‌اندازی شعبه ایران برای آنها بودم که متوجه شدم تمامی این اجزا و واحدها با مفاهیم واقعی و آنچه که در دنیا وجود دارد متفاوت هستند.» او تاکید کرد که ایران سعی کرده است که همپای جهان، با تکنولوژی پیش برود ولی در بسیاری از موارد مجبور به جهش از مراحلی بوده و نتایج رشد نکردن و رد کردن آنها در اکوسیستم به خوبی نمایان شده است. در این جلسه مدیرانی از تمامی مراحل رشد را گردهم آورده‌ایم تا با هم جاهای خالی اکوسیستم شناخته و پر شود.»
    در ادامه هر کدام از حضار به معرفی مجموعه خود پرداخته و نکات مهمی که در این رابطه مد نظر داشتند را بیان کرده و دغدغه‌های خود را گفتند.

    فرشتگان سرمایه‌گذار نباید با دید خیریه به استارتاپ‌ها پول تزریق کنند
    یکی از سرمایه‌گذاران انجل کارایا از سابقه مجموعه خود به این صورت گفت که تا به حال تقریبا ۱۱ استارتاپ موفق به جذب سرمایه شده و مجموعا حدود ۳٫۲۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها انجام شده است. دغدغه‌ او این بود که چرا باید استارتاپ‌ها فکر کنند تمام سرمایه‌ای که توافق شده است، حق آنهاست و در هر شرایطی باید به آنها پرداخت شود. به نظر او بهتر است پرداخت‌ها براساس یک پایش صورت بگیرد یعنی در هر مرحله kpi توافق شده را تحویل دهند و سرمایه را دریافت کنند.
    در ادامه بیان شد که انجل‌ها نباید اصطلاحا دید خیریه‌ای داشته باشند یعنی فکر نکنند که ریسک و استارتاپ یعنی مقداری پول به استارتاپ تزریق کرد و در نهایت اگر هم شکست خورد و پول سوخت شد مهم نباشد چراکه با آگاهی به ریسک استارتاپ، این پول هزینه شده است؛ به این صورت پول غیرهوشمند به اکوسیستم آورده می‌شود و قطعا مشکلات زیادی برای استارتاپ‌ها و اکوسیستم به همراه خواهد داشت.

    در نظر داشتن شرایط برد-برد در تمامی اقدامات
    مورد دیگری که مطرح شد این بود که اکوسیستم ما بسیار نابالغ است و با توجه به مقتضیات آن باید موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این اکوسیستم باید صبر کرد و همه دست به دست هم داده و کمک کنند تا اکوسیستم به رشد خود برسد. باید این دید به وجود آید که تمام اقدامات به صورت برد-برد در نظر گرفته شود تا هر دو طرف رشد کنند و در نهایت با رشد همه جانبه تمامی اجزا، اکوسیستم هم در وضعیت خوب خود قرار گیرد. تمامی عملیاتی که با دید برد-باخت انجام شده است، تا به حال با شکست مواجه شدند. در قسمت دیگری از صحبت‌ها مطرح شد که هر کدام از اجزاء اکوسیستم باید کمی از مواضع خود پایین بیایند و به این صورت به همان مسئله برد-برد بودن قراردها و دیل‌هایی که در اکوسیستم انجام می‌شوند کمک کنند.

    فعلا فقط دغدغه‌های مربوط به الان و اینجا حل شود
    در مرحله یافتن راه‌حل‌های عملی برای چالش‌ها و دغدغه‌های مطرح شده در جلسه، قرار شد دغدغه‌های مطرح شده به این صورت جداسازی شوند که آیا دغدغه مطرح شده مربوط به زمان حال و شرایط پیش‌ آمده در کشور است یا دغدغه‌ای است که احتمالا در چند سال آینده به صورت جدی مسئله‌ساز می‌شود؛ فعلا در رابطه با دغدغه‌های کنونی که به واسطه شرایط پیش آمده باعث شده تمامی اجزا اکوسیستم تکانی خورده و درگیر شوند، بحث شود.

    در اکوسیستم گروهی راه‌حل پیدا کنند و گروهی کار کنند
    اکوسیستم به قسمت‌های کوچکتر تقسیم شود و یک گروه، افرادی باشند که به چالش‌ها فکر کنند و برای آنها راه‌حل پیدا کنند، و گروه دیگر افرادی مانند استارتاپ‌ها باشند که بدون درگیری فکری برای پیداکردن راه‌حل چالش‌های اکوسیستم، بر کار خود متمرکز شوند. یعنی گروهی در اکوسیستم فکر کنند و گروه دیگر به صورت متمرکز مشغول به کار باشند.

    هدایت سرمایه‌های موجود به بازار امیدبخش استارتاپ‌ها
    برای حل مشکل کمبود نقدینگی به این صورت مطرح شد که تعداد سرمایه‌گذاران در اکوسیستم افزایش چشم‌گیری داشته است ولی سرمایه‌ای تزریق نمی‌شود، باید با روش‌های خاص و نتیجه‌بخش کمک شود تا سرمایه‌هایی که راکد هستند و یا در بازارهایی نا مطمئن استفاده شده‌اند، در بازاری به امید به آینده در آن زیاد است آورده شوند. به اصطلاح تخم‌مرغ‌ها در یک سبد نگذاریم بلکه در ۱۰ سبد متفاوت تقسیم کنیم.

    معرفی مشتریان و استارتاپ‌ها به یکدیگر
    کمک و الزام استارتاپ‌ها به فکر کردن و کسب درآمد واقعی به عنوان یک مسئله بسیار مهم در موفقیت اکوسیستم مطرح شد. در این مورد به این نتیجه رسیده شد که حداقل افراد حاضر در این جلسه با استارتاپ‌های مجموعه‌های یکدیگر به صورت کامل آشنا شوند و محصولاتشان را بشناسند و اگر مورد نیاز خود یا استارتاپ‌های مجموعه خودشان است آنها را با یکدیگر ارتباط دهند. و حتی اگر مشتری آن محصول یا خدمت را می‌شناسند، آنها را به یکدیگر معرفی کنند.

    ارتباط استارتاپ‌های ایرانی با استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی
    باید استارتاپ‌های ایرانی با بازار‌های بین‌المللی و خارج از کشور ارتباط پیدا کنند، همچنین آوردن و ارتباط سرمایه و استارتاپ‌های خارجی با داخلی از موارد مهم دیگر مطرح شده؛ مخصوصا در رابطه با کشورهایی مثل روسیه، چین، ارمنستان، گرجستان و عمان که می‌توان سرمایه‌ آنها را به داخل کشور آورد.
    در این میان به این فرصت اشاره شد که افزایش نرخ ارز باعث شده که مبالغ نه چندان زیادی برای خارجیان، به مقدار پول زیادی در ایران تبدیل شود، به این ترتیب سرمایه‌گذار خارجی با گذاشتن مقدار کمی سرمایه می‌تواند پول زیادی برای استارتاپ‌های ایرانی فراهم کند و به این صورت مشکلات زیادی از استارتاپ‌های ایرانی، حل می‌شود.
    یکی دیگر از نتایج آوردن سرمایه خارجی به داخل ایران این‌گونه مطرح شد: زمانی‌که سرمایه‌گذار خارجی بر یک استارتاپ یا حوزه خاص سرمایه‌گذاری می‌کند، سرمایه‌گذاران داخلی هم تشویق شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در همان زمینه خواهند کرد و این روش مشوقی خواهد شد که سرمایه‌های داخلی هم جذب این اکوسیستم شوند.

    درمیان گذاشتن اطلاعات و آمارهای موجود
    یکی از دغدغه‌ها مطرح شده، در دسترس نبودن اطلاعات و داده‌های آماری است، چرا که وجود و دسترسی به این داده‌ها می‌توان فهمید که مراکز مختلف به چه صورت کار کرده‌اند چه کارهایی انجام داده و چقدر کار کرده‌اند. در این رابطه نتیجه بر این شد که باید مدیران با یکدیگر اطلاعات در میان گذارند و نه تنها اطلاعات آماری بلکه تمام ملزومات مانند استارتاپ‌های خوب برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران خوب برای استارتاپ‌ها حتی منتور‌های خوب در حالت کلی در میان گذاشتن اطلاعات واقعی و پتانسیل‌های خوب در تمام زمینه‌ها کمک شایانی به رشد و بهره‌وری بیشتر اجزا در کنار هم خواهد کرد.

    ارائه بازخورد از انجام موارد صحبت شده در این جلسه
    در ادامه تصمیم بر این شد که استارتاپ‌های خوبی که هر یک از مدیران مجموعه‌ها می‌شناسند به مجموعه‌ رایان که مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و به گفته خود سرمایه‌گذاران بسیاری را می‌شناسند ارتباط داده شوند تا به این صورت استارتاپ‌ها مشکل کمتری در ارتباط با سرمایه‌گذاران داشته باشند. در نهایت قرار شد که از تمامی اعمال انجام شده در این زمینه در جلسات بعدی بازخورد و فیدبک ارائه شود.
    مورد دیگری که مطرح شد، بازگرداندن اعتماد دوباره به اکوسیستم استارتاپی ایران بود. که این مورد تنها یک راه‌حل دارد و آن هم بیان اتفاقات خوب و مثبت اکوسیستم است یا همان ارائه بازخوردهای تاثیرگذار بر اکوسیستم.

    شنبه‌پرس | یافتن راه‌حل‌های عملی برای دغدغه‌های اکوسیستم استارتاپی - شنبه‌پرس

مجوز های ارسال و ویرایش