ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: ۱۲ اصطلاح مهم استارت‌آپی

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/04/17, 18:51
    Arshia

    ۱۲ اصطلاح مهم استارت‌آپی

    اگر به‌تازگی وارد دنیای استارت‌آپ‌های تکنولوژی شده باشید، احتمالا تعدادی واژه یا اصطلاح را دائما اینجا و آنجا شنیده‌اید. اگر هنوز به دنبال پیدا کردن معنای آن‌ها نرفتید، هیچ ایرادی ندارد؛ چون ما در این نوشته سعی کردیم که چندتا از پرکاربردترین این واژه‌ها را برایتان تشریح کنیم....



    اگر به‌تازگی وارد دنیای استارت‌آپ‌های تکنولوژی شده باشید، احتمالا تعدادی واژه یا اصطلاح را دائما اینجا و آنجا شنیده‌اید. اگر هنوز به دنبال پیدا کردن معنای آن‌ها نرفتید، هیچ ایرادی ندارد؛ چون ما در این نوشته سعی کردیم که چندتا از پرکاربردترین این واژه‌ها را برایتان تشریح کنیم.

    • Anti Dilution Right: حق جلوگیری از رقیق شدن سهام شخصی که دارای این حق باشد، می‌تواند به‌مدت معینی از رقیق شدن سهام خود که به واسطه جذب سرمایه اتفاق می‌افتد، جلوگیری کند. درصد سهم کلیه سهامداران یک شرکت با جذب سرمایه جدید از طریق شخص ثالث، کاهش می‌یابد (رقیق می‌شود)؛ بخشی از سهام که دارای حق جلوگیری از رقیق شدن باشد، مشمول این کاهش نمی‌شود.
    • Bootstrapping: به فرآیند راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌گویند که از ابتدای آن خودکفاست. به این معنی که بدون نیاز به کمک و منابع مالی خارجی ادامه می‌یابد. در دنیای استارت‌آپ، صاحبان یک کسب‌وکار می‌توانند با استفاده از سود فعالیتشان و سرمایه‌گذاری آن در همان استارت‌آپ، کنترل شرکت را حفظ کنند.
    • Burn Rate: به میزان هزینه‌کرد یک استارت‌آپ در زمان مشخص می‌گویند. مبلغی است که یک استارت‌آپ در حال حاضر به‌طور ماهیانه خرج می‌کند تا جوابگوی مخارج خود قبل از سوددهی اولیه باشد.
    • Elevator Pitch: اگر در یک آسانسور با یک سرمایه‌گذار همراه شوید و فقط ۶۰ ثانیه وقت داشته باشید که تا ایده خود و دلیل اینکه ارزش سرمایه‌گذاری دارید را به او بگویید، چه خواهید گفت؟ اگر شما نتوانید ایده خود را در ۶۰ ثانیه طوری بیان کنید که همه متوجه شوند، احتمالا یک جای کار ایراد دارد. به‌طور کلی ارائه آسانسوری شامل معرفی مشکل، راه‌حل، مشتریان و معرفی تیم کارآفرین یا صاحبان ایده است.
    • ESOP یا Option Pool: سهام تشویقی کارکنان سهامی است که به مرور زمان به‌واسطه حضور یک کارمند توانمند و مستعد به او تعلق می‌گیرد. بنیانگذاران معمولا در استارت‌آپ‌ها پنج تا ۲۰ درصد از سهام شرکت را برای تخصیص به کارمندان در نظر می‌گیرند. این کار با هدف حفظ استعدادها و جلوگیری از خروج آن‌ها به دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود. به‌طور مثال یک کارمند ارشد ممکن است سالانه ۰.۵ درصد از سهام شرکت را طی پنج سال صاحب شود (سالانه ۰.۱ درصد)
    • Fundraising: جذب سرمایه به دریافت سرمایه جدید در یک استارت‌آپ می‌گویند. به‌طور مثال یک استارت‌آپ برای دریافت سرمایه لازم برای مرحله رشد، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جذب می‌کند. اگر فرض کنیم ارزش شرکت قبل از جذب سرمایه ۱.۶ میلیارد تومان بوده باشد (ارزش بعد از جذب سرمایه ۲ میلیارد تومان خواهد بود)، سرمایه‌گذار با آوردن ۴۰۰ میلیون تومان به شرکت، ۲۰ درصد از سهام شرکت را صاحب می‌شود و در اثر آن مابقی سهامداران بخشی از درصد سهام خود را از دست می‌دهند (ولی ارزش سهمشان تغییر نخواهد کرد).
    • IPO: زمانی که یک استارت‌آپ، سهام خود را در یک فراخوان در بورس به عموم پیشنهاد می‌دهد و دیگر یک استارت‌آپ نیست.
    • Exit: خروج به زمانی گفته می‌شود که یک بنیانگذار یا سرمایه‌گذار از استارت‌آپ خارج می‌شود و سود حاصل از تلاش یا سرمایه‌گذاری خود را نقد می‌کند. معمولا خروج در زمان IPO یا M&A اتفاق می‌افتد.
    • NDA یا Non-Disclosure Agreement: قرارداد محرمانگی اطلاعات توافقی است که بر اساس آن یک یا هر دو طرف موظف به حفظ اسراری هستند که بین یکدیگر مبادله می‌کنند. ممکن است شما در صورت زیر پا گذاشتن آن دچار دردسر شوید، پس حتما با دقت این قرارداد را بخوانید.
    • Pivot: زمانی که یک شرکت به دلیل اینکه بازدهی ندارد تغییر جهت و مواضع می‌دهد. برای مثال، تغییر در قسمتی از محصول یا تمرکز بر روی یک ویژگی خاص یا بررسی مجدد مشتریان و تمرکز کردن بر دسته‌ای خاص از مشتریان خود.
    • Seed Funding: سرمایه بذری؛ یک گیاه از یک بذر شروع به رشد می‌کند. بیشتر استارت‌آپ‌ها نیز برای رشد خود به میزان معینی از جذب سرمایه نیاز دارند تا رشد کنند. به این سرمایه که در مراحل اولیه در اختیار استارت‌آپ قرار می‌گیرد، سرمایه بذری گفته می‌شود.
    • Venture Capital: سرمایه کارآفرینانه (خطرپذیر سابق!) شرکت سرمایه‌گذاری است که منابع مالی و خدمات مدیریتی را در اختیار شرکت‌های در حال رشد قرار می‌دهد. استارت‌آپ‌ها نیز از این امکانات به منظور توسعه محصول، جذب مشتری و افزایش نفوذ بازار استفاده می‌کنند. شرکت سرمایه‌گذار را وی‌سی‌ فیرم (VC Firm) و به سرمایه‌ای که به شرکت در حال رشد داده می‌شود، سرمایه کارآفرینانه (مخاطره‌پذیر یا Venture Capital) گفته می‌شود.





    12 اصطلاح مهم استارت‌آپی | شنبه مگ - اولین هفته نامه اختصاصی استارت آپ ها

مجوز های ارسال و ویرایش