ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: مدیریت فضای مجازی برای خانواده‌ها در اولویت قرار گیرد

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/12/18, 13:25
    Arshia

    مدیریت فضای مجازی برای خانواده‌ها در اولویت قرار گیرد




    فناوری و ابزارهای جدید اعم از شبکه های اجتماعی در صورت عدم استفاده صحیح و هدفمند و بدون آگاهی‌های لازم به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود و اگر هم ما نتوانیم به نحوه‌‌ صحیح این مقوله را مدیریت کنیم جنبه‌های منفی آن متوجه خانواده و به طبع جامعه شده و می‌تواند اثرات منفی زیادی در جامعه داشته باشد.



    قبل از پیدایش شبکه های اجتماعی و در بستر اینترنت تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود و والدین قادر بودند با کنترل رفتار فرزندان خود در بحث رفت آمدهای دوستانه و... بر رفتار فرزندانشان نظارت لازم را انجام دهد اما در فضای جامعه کنونی و با توجه به شکل‌گیری فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و ... باعث شده که پدر و مادر نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

    امروزه در جامعه‌ ما خانواده‌ها در امر فرهنگی با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن مواجه اند که طبیعتا هر کدام با شیوه های خاص و حساب شده خود تاثیرات مخرب خود را بر خانواده ها می‌گذارند که از جمله تبعات آن می‌توان به کاهش ارتباط والدین با فرزندان، از میان رفتن حریم بین فرزندان و والدین و نیز همچنین منزوی بودن نوجوانان اشاره کرد.

    امروزه به دلیل تنوع فناوری‌های جدید همچون موبایل‌ها و تبلت‌ها دسترسی به فضای مجازی گسترش چشم‌گیری داشته که حتی بچه‌ها در سنین پایین به این ابزار دسترسی دارند و والدین هم به دلیل عدم آگاهی لازم قادر به کنترل فرزندان خود در دنیای مجازی نمی‌باشند.

    فعالیت در فضای مجازی چنانچه هدفمند و بدون آگاهی باشد تبعات چشمگیری را بر روحیه و شخصیت فرزندان خواهد داشت که این امر با برنامه ریزی والدین و ارتقاء سطح دانش خود در این راستا قابل کنترل خواهد بود. متاسفانه در فضای مجازی با انتشار کلیپ‌ها و تصاویر فسادانگیز و دسترسی آسان و رایگان به این محتوا بنیان خانواده و جامعه را به خطر انداخته است.

    عدم آگاهی خانواده و کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد چگونگی عملکرد و استفاده از این ابزارها مسبب ایجاد خطراتی همچون لو رفتن تصاویر و فیلم‌های خصوصی خانوادگی افراد در جامعه شده و همین مسأله باعث خدشه‌دار کردن آبرو و شخصیت افراد در فضای مجازی است و گاهی اوقات شاهد وقوع نزاع‌ها و درگیری‌های فردی، دسته‌جمعی، قتل‌های ناموسی، خودکشی زنان و دختران و نیز افزایش آمار طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه هستیم.

    از این رو با توجه به بررسی های صورت گرفته می توان نتیجه گرفت که: روابط سالم و عمیق بین مادر و دختر و پدر و پسر کمک بسزایی را در راستای کاهش اثرات مخرب شبکه های اجتماعی بر فرزندان و کانون گرم خانواده ها خواهد داشت البته در این امر والدین باید در مورد چگونگی عملکرد شبکه های اجتماعی و نیز تاثیرات این شبکه ها و محتوای آن بر خانواده ها آگاهی های لازم را کسب نمایند تا بتوانند کنترل سالم و بدون آسیب را بر فرزندان داشته باشند .

    منبع:
    پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتاوالدین



    https://www.cyberpolice.ir/learning/74371

مجوز های ارسال و ویرایش