ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: رگولاتور باید تعیین تکلیف کند

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/11/23, 09:45
    مقالات استارتاپی

    رگولاتور باید تعیین تکلیف کند

    به دلیل پیچیدگی و سرعت بالای فناوری اطلاعات یک رگولاتور IT به وجود آید

    علیرضا هوشمند


    در سال های اخیر صنعت مالی دنیا با تغییرات بسیار زیادی روبرو بوده است.همانطور که می دانید موجی در دنیا بنام فین تک از پیوند تکنولوژی و مسائل مالی به راه افتاده که باعث دگرگونی و تحول صنایع مالی شده است. ظهور این پدیده ، با سرعت بسیار بالا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در دنیای مالی تغییرات بسیار زیادی را بوجود آورد که این تغییرات با رشد و ضریب نفوذ بسیار بالای گوشی های هوشمند دو چندان هم شده و باعث تغییرات بسیار گسترده در سبک زندگی مردم و همچنین کسب و کارهای کوچک شده است.برخی از این تغییرات بنیادی و برخی دیگر در حد بهبود شرایط فعلی هستند.به هر حال با وجود سرمایه گذاری های بیشماری که در دنیا اتفاق افتاده است هنوز هم در ایران حرکت رو به جلوی استارتاپ های فین تکی به کندی پیش می رود و مسائل زیادی از قبیل فیلترینگ های بی علت و قوانین و مقررات سد راه این پیشرف می شوند.در این رابطه با حسین اسلامی،قائم مقام مدیرعامل شرکت فناپ گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. هوشمند: استارتاپ های فینتک رشد بسیار خوبی در ایران داشتند و اگر محدودیت‌ها و چالش‌های اخیر بر سر راه آن‌ها نبود، می‌توانستند سرویس‌های بانکی ارائه دهند. با این اوصاف به نظر شما جایگاه بانک‌ها در آینده تغییر می‌کند؟ اسلامی: من همیشه به صحبت مدیرعامل سیتی بانک اشاره می‌کنم که می‌گوید: «امروز من مدیرعامل شرکت IT هستم که مجوز بانکداری دارد.» در حال حاضر به نظر شما شرکت‌هایی همچون اپل، گوگل و سامسونگ به سراغ چه ‌چیزی می‌روند؟ من اعتقاد دارم کمی تفکیک بین بانکداری و پرداخت وجود دارد. در وهله دوم می‌توان پرسید در حال حاضر بانک یعنی چه؟ زمانی پول را در جایی انبار می‌کردیم که به آن بانک می‌گفتند. اکنون به جای پول، تراکنش‌ها وجود دارد که در بستر IT انجام می‌شود. 95% بانک‌های پیشرفته ایرانی دارای تراکنش‌های مجازی هستند و تعداد مراجعه به شعب کمتر شده است. ما اعتقاد داریم آرام آرام به سمت سوپر مارکت مالی خواهیم رفت، شعب کمتر می‌شود و صرفاً عمل دریافت و پرداخت پول در شعب انجام نخواهد شد. مشتریان می‌توانند از این طریق در زمینه بیمه و بورس سرمایه‌گذاری و یک پایگاه جامعه خدماتی ایجاد کنند. مسئله دیگر این است که مردم ما عاشق تکنولوژی هستند و حتی به نرم‌افزارهایی که از نظر امنیتی مشکل دارند اعتماد می‌کنند که این رویکردی اجتماعی است و مردم به دلایل فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند به این موضوع هستند. بنابراین تمایل نسل جوان به تکنولوژی باعث حرکت بیشتر بانک‌ها به سمت تکنولوژی می‌شود.
    من معتقدم در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع قانون‌گذاری است. چون یک شاخه از حوزه فینتک به تکنولوژی مربوط است، تنها بانک مرکزی نمی‌تواند رگولاتور باشد و به رگولاتور IT هم نیاز است. همانطور که پیش‌تر هم گفتم به دلیل پیچیدگی و سرعت بالای فناوری اطلاعات یا رگولاتور باید مداوم به روز شود، یا یک رگولاتور IT به وجود آید.
    هوشمند: پس معتقدید که بانک‌ها در آینده وجود دارند؟ در این صورت نقش آنها چه تغییری خواهد کرد؟ اسلامی: قطعاً وجود خواهند داشت، اما بانک ها آرام‌آرام به سوپرمارکت‌های مالی تبدیل می‌شوند و مشتریان آن‌ها مشخص می‌کنند که از بانک چه چیزی می‌خواهند. زمانی دستگاه‌های خودپرداز (ATM) ظهور کردند، آن زمان دیدگاه ما "هر زمان" یا "24 ساعته" بود؛ دیگر نیازی نبود که هشت صبح به بانک بروید، در صف بایستید و پول بگیرید. کافی بود نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز را پیدا و از آن پول دریافت می‌کردید. بعد از دستگاه‌های خودپرداز، نوبت به موبایل بانک رسید. نگاه موبایل بانک "هر زمانی و هر مکانی" بود، یعنی در هر زمان و مکانی می‌توان از آن استفاده کرد؛ در تخت خواب یا در هنگام تماشای تلویزیون می‌توانید همه کارهای بانکی به جز دریافت و پرداخت پول را انجام دهید. مرحله سوم مرحله تعاملی است؛ یعنی بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به مشتریان بگویند چه سرویس‌ها و خدماتی دارند، بلکه مشتریان هستند که تعیین می‌کنند چه سرویسی می‌خواهند. در این صورت فرمت یا ساختار بانک برای مشتری مهم نیست. این یک نگاه تعاملی است و باید به سمتی برویم که در هر زمان و هر مکانی تعامل هم وجود داشته باشد. هوشمند: از نظر شما مهم‌ترین چالش استارتاپ‌های فینتک چیست؟ اسلامی: رگولاتور باید تعیین و تکلیف کند که می‌خواهد در این حوزه ورود کند یا خیر. اگر مثبت است، می‌خواهد در چه جایگاهی ورود پیدا کند؟ حدود ده سال است که کیف پول بلاتکلیف مانده است و این یک معضل است. البته ناگفته نماند با نگاهی به دیگر صنایع، می‌بینیم صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی نسبت به دیگر صنایع بهتر عمل کرده است، اما به دلیل سرعت و پیچیدگی تکنولوژی و فناوری اطلاعات، رگولاتور باید سرعت تصمیم‌گیری را بالا ببرد. به طور مثال، بانک مرکزی نمی‌تواند در خصوص بیت‌کوین سکوت کند و باید به سرعت درباره تأیید یا رد آن نظر دهد. من معتقدم در شرایط فعلی مهم‌ترین موضوع قانون‌گذاری است. چون یک شاخه از حوزه فینتک به تکنولوژی مربوط است، تنها بانک مرکزی نمی‌تواند رگولاتور باشد و به رگولاتور IT هم نیاز است. همانطور که پیش‌تر هم گفتم به دلیل پیچیدگی و سرعت بالای فناوری اطلاعات یا رگولاتور باید مداوم به روز شود، یا یک رگولاتور IT به وجود آید. هوشمند: در این صورت بهترین مدل تعامل بانک‌ها و فین تک‌ها باید چگونه باشد؟ اسلامی: حمایت! بانک‌ها باید حمایت کنند و اگر این حمایت صورت نگیرد، دیری نمی‌پاید بسیاری از این بانک‌ها که در حال حاضر صدایشان همه جا را فرا گرفته است، خاموش خواهند شد. همان طور که شرکت‌های بزرگی همچون نوکیا زمین خوردند.
    رگولاتور باید تعیین تکلیف کند

مجوز های ارسال و ویرایش