ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: مرگ آخرین بازمانده از نسل غول‌‌های روشنفکری ایران

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/07/08, 14:41
    Arshia

    مرگ آخرین بازمانده از نسل غول‌‌های روشنفکری ایران

    ▪️داریوش شایگان که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری بود، در ساعت هفت ونیم بامداد امروز دوم فروردین درگذشت. این خبر را خبرگزاری ایلنا منتشر کرده است.

    ▪️او پنجم دی ماه در اتاق کارش در منزل دچار سکته مغزی شد و بلافاصله به بیمارستان‌ منتقل شد و در سی سی یو تحت نظر قرار گرفت.

    ▪️داریوش شایگان یکی از آخرین بازمانده‌ها از نسل روشنفکری ایران بود که در دهه ۴۰ و ۵۰ دورانی طلایی از جهت ایده‌پردازی و تاثیرگذاری اجتماعی را رقم زدند. این نسل روشنفکران را اغلب ما با چهره‌هایی مانند جلال آل‌احمد و علی شریعتی می‌شناسیم. ایده محوری این نسل از روشنفکران، پیدا کردن هویتی جدای از هویت غرب‌محوری بود گمان می‌کردند رژیم سلطنتی وقت ترویج می‌کند.

    ▪️آل‌احمد به تاثیر‌پذیری از احمد فردید کتاب «غربزدگی» را نوشت. علی شریعتی از ایده «بازگشت به خویشتن» دفاع کرد و احتمالا سومین روشنفکر تاثیرگذار،‌ داریوش شایگان با کتاب معروف «آسیا در برابر غرب» بود.
    بسیاری این ایده بازگشت به هویت خویش را یکی از محرک‌های فرهنگی انقلاب ۵۷ می‌دانند. تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که این ایده حتی در زمان خود رژیم پهلوی هم تاثیرگذار بود و به‌خصوص به رویکرد فرهنگی بومی‌گرای کسانی چون فرح پهلوی جهت می‌داد.

    ▪️شایگان با کتاب «هویت چهل‌تکه» بازگشتی دوباره به فضای روشنفکری ایران داشت. او در این کتاب از پلورالیسم و دموکراسی دفاع کرد.

    ▪️او که ایران را همیشه یک «امپراطوری» می‌دانست، در سال‌های اخیر مورد توجه مجلات محافظه‌کاری قرار گرفت که در پی ایجاد پشتوانه فرهنگی برای سیاست خارجی فعلی بودند.

مجوز های ارسال و ویرایش