ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: نکاتی برای ساخت یک کمپین بازاریابی ویروسی

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2017/10/31, 19:15
    SARA

    نکاتی برای ساخت یک کمپین بازاریابی ویروسی

    امروزه دستیابی به وضعیت «ویروسی» یا همه‌گیر شدن، به‌منزله جام مقدس بازاریابی است. همه امیدوارند کمپین آن‌ها ناگهان محبوبیت پیدا کند و به‌سرعت میان مردم گسترش یابد و مورد استقبال قرار بگیرد. اما این کار ساده‌ای نیست. اگرچه ویروسی شدن در اغلب موارد جزو محالات است اما مراحلی وجود دارند که شرکت‌ها با استفاده از آن می‌توانند احتمال رسیدن این هدف را بیشتر کنند.

    ۱- مخاطبان هدف را انتخاب کنید
    قبل از برنامه‌ریزی، باید مخاطب هدف خود را مشخص کنید. تولید محتوای ویروسی که همه را جذب کند بسیار بسیار سخت است. به همین دلیل بیشتر کمپین‌ها روی گروه‌ها و بازارهای خاصی تمرکز می‌کنند.

    بعد از انتخاب بازار هدف لازم است آن‌ها را بهتر بشناسید. تحقیق کنید و ببینید چه چیزی آن‌ها را جذب می‌کند و چه چیزی برای آن‌ها جذاب نیست. سعی کنید محتوا را بر اساس نیازها، علایق و خواسته‌های آن‌ها تولید کنید. هر چه محتوا بیشتر بتواند در سطح شخصی با آن‌ها ارتباط برقرار کند، احتمال جذابیت و موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

    ۲- اهداف شفافی را برای خود تعیین کنید
    مرحله بعد قبل از تولید محتوا، تعیین اهداف است. آغاز فرآیند تهیه محتوا با شتاب و بدون برنامه و هدف عاقلانه نیست. سوالات زیر را از خود بپرسید: امیدوارم با راه‌اندازی کمپین ویروسی به چه هدفی برسم؟ بعضی از کمپین‌ها با هدف فروش محصول به راه می‌افتند اما بعضی دیگر به‌منظور گسترش آگاهی مردم از برند اجرا می‌شوند. ضروری است اهداف خود را به شکل زودهنگام تعیین کنید چراکه این اهداف راهنمای شما هستند و فرآیند توسعه را سازمان‌دهی می‌کنند.

    ۳- روی عناصر بصری تاکید داشته باشید
    کمپین‌های ویروسی شدیدا به عناصر بصری وابسته هستند. چراکه محتوای بصری را سریع‌تر می‌توان پردازش و توزیع کرد. علاوه بر این عناصر بصری توجه مردم را بیشتر جلب می‌کنند چراکه تصویر یا کلیپ ویدیویی جالب‌تر از متن معمولی است. مدت توجه برای Gen Z فقط ۸ ثانیه است و این مساله اهمیت حیاتی دارد.

    ۴- مهیج باشید
    گذشته از این‌که باید در انتخاب عناصر بصری و متن‌ها بسیار هوشمندانه و دقیق عمل کنید، لازم است جسورانه وارد میدان شوید. محتواهای ویروسی هیچ‌وقت ساده و بی‌خطر نیستند بلکه ممکن است واکنش‌های شدیدی را از سوی بینندگان تحریک کنند. در شرایط امروز برای متعجب کردن مخاطبان در اغلب موارد لازم است از عنصر «غافلگیر کردن» استفاده کنید، اما پیروی از احساسات و عواطف همواره ضروری نیست. کمپین شما نباید بیش‌ازحد اغراق‌آمیز باشد، چراکه ممکن است باعث ناراحتی و ناامیدی بیننده شود. در اغلب موارد، همین‌که محتوا کمی اسرارآمیز و معماگونه باشد کافی است. برای مثال می‌توانید فقط از یک تصویر کوچک یا عنوان جذاب برای جلب‌توجه مخاطبان و بردن آن‌ها به دنیای تخیلات استفاده کنید.

    ۵- احساسات مخاطبان را تحریک کنید
    توانایی تحریک احساسات در موفقیت کمپین ویروسی نقش حیاتی ایفا می‌کند. درواقع یکی از دلایل اصلی مردم برای انتشار محتوای آنلاین در رسانه‌های اجتماعی همین است. یعنی موضوعی در محتوا هست که باعث گریه یا خنده آن‌ها شده و به آن‌ها انگیزه داده تا مطلب را به اشتراک بگذارند.
    احساسی را که تمایل دارید مخاطبان شما تجربه کنند انتخاب کنید و سپس تلاش کنید تاثیر آن را افزایش دهید. دوست دارید مخاطبان احساس خوشحالی کنند؟ یا بترسند؟ یا هیجان ناشی از گمانه‌زنی و پیش‌بینی را تجربه کنند؟ دوست دارید الهام بگیرند و امیدوار شوند؟
    توجه داشته باشید که بیشتر مردم به احساسات مثبت علاقه بیشتری دارند، اما احساسات منفی هم می‌توانند به نتایج موثری منتهی شوند.

    ۶- پیامی را منتقل کنید
    به این فکر کنید که این کمپین چه دستاوردی برای مخاطبان خواهد داشت. به‌طور خاص به این مساله فکر کنید که کمپین شما چه ایده‌هایی را درباره برندتان به مخاطب منتقل خواهد کرد. می‌توان از طنز استفاده کرد تا برند وجهه طنزآمیزی به خود بگیرد. محتوایی که مهربانی و امور خیریه را نشان دهد باعث می‌شود یک برند وجهه انسانی و محبت‌آمیز به خود بگیرد.
    بسیاری از محتواها در اینترنت یک‌بارمصرف هستند، یعنی مصرف می‌شوند و بلافاصله فراموش می‌شوند. ارایه پیامی عمیق‌تر درباره برند کمک می‌کند تا به خاطر سپاری آن طولانی‌تر شود. همچنین کنجکاوی مردم را تحریک می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها بخواهند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

    ۷- بیش‌ازحد پیچیده‌اش نکنید
    محتوای ویروسی باید ساده باشد. مخاطبان دوست ندارند با اطلاعات بمباران شوند. خواه از ویدیو استفاده کنید و خواه از تصویر یا متن، درهرحال باید سریع و مختصر عمل کنید. در غیر این صورت بیننده احساس می‌کند باید زمان زیادی را صرف کند و از کنارش بی‌توجه می‌گذرد.
    همیشه به خاطر داشته باشید که قرار است با کمپین‌های دیگر بر سر جلب‌توجه مردم رقابت کنید. سعی کنید در کمترین زمان بیشترین تاثیر را بگذارید.
    به همین ترتیب سعی کنید برندسازی را در پایین‌ترین سطح نگه‌دارید. چسباندن برند در همه‌جا باعث می‌شود توجه مردم از محتوا منحرف شود.

    ۸- دکمه فراخوان به اقدام را فراموش نکنید
    کمپین ویروسی درنهایت باید مخاطبان را به اقدام تشویق کند. در بهترین حالت، این کمپین‌ها باعث می‌شوند تعداد بیشتری از مردم به دنبال برند شرکت باشند و مجذوب آن شوند. هدف اصلی کمپین درهرصورت سودآوری و قابلیت دیده شدن بیشتر است.
    به این فکر کنید که تمایل دارید بازار در برابر کمپین شما چه واکنشی نشان دهد و چه اقدامی کند. می‌خواهید محصولی را بخرند یا رویدادی را پیش‌بینی کنند؟ خواسته شما هر چه که هست حتما از روش‌هایی برای قرار دادن آن در محتوا استفاده کنید.

    ۹- قابلیت دیده شدن خود را افزایش دهید
    هنگام راه‌اندازی کمپین‌ها حتما مناسب‌ترین پلتفرم را انتخاب کنید. برای مثال برای کمپین‌های ویدیویی سایت‌هایی مثل یوتیوب و Vimeo مناسب هستند. اما برای تصاویر سایت‌هایی مثل توییتر، Reddit ، Tumblr و اینستاگرام مناسب‌اند. البته این پلتفرم‌ها برای ویدیو هم مناسب‌اند. درواقع محتوا را می‌توان از طریق خروجی‌های مختلفی منتشر کرد.

    ۱۰- از فشار بیش‌ازحد خودداری کنید
    محتوای ویروسی را نمی‌توان به کسی تحمیل کرد. درواقع ماهیت محتوای ویروسی، تصادفی و غیرقابل‌پیش‌بینی است. گاهی مطالب بسیار معمولی و بی‌اهمیت یک شبه در سطح وسیعی ویروسی می‌شوند.
    بسیاری از کمپین‌ها به‌اشتباه تلاش می‌کنند تا با اعمال فشار، محتوای خود را ویروسی کنند. بهتر است برای «ماهیت ویروسی» محتوا تبلیغ نکنیم. چراکه این کار فقط باعث ناراحتی مردم و بی‌توجهی آن‌ها به مطلب می‌شود. بهترین گزینه این است که بگذاریم کمپین روال عادی خود را طی کند. اگر ابتدا موفق نشد، ممکن است دلیل آن نداشتن عناصر مناسب باشد. در این صورت می‌توانید رویکرد دیگری را امتحان کنید.



    www.business2community.com

    ۱۰ نکته برای ساخت یک کمپین بازاریابی ویروسی - ictstartups.ir

مجوز های ارسال و ویرایش