ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: اینترنت اشیاء ، مفهومی پرمعنا در صنعت تکنولوژی

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/05/25, 21:53
    Sina homaei
    فناوری اینترنت اشیاء چیست؟

    اینترنتِ اشیاء (Internet of Things ‪(IoT)‬) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه "اینترنت اشیاء" فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.

    چگونه؟
    فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.
    این داده‌ها به چه کار می‌آید؟ چرا اینترنت اشیاء؟!
    روزگاری جورج اورول نوشت آن‌که گذشته را کنترل می‌کند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان داده‌است که در دنیای کسب و کار "آن‌هایی که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد"؛ داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات به‌روز و مفید آن‌گاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی می‌شود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده می‌کند؛ آسان و آسوده، با همه‌ی پیچیدگی‌ها و مصائب جهان امروز.

    نقشه ارتباطات کاربران فیسبوک (منبع: فیسبوک)
    فناوری اینترنت اشیاء نیز با همین فلسفه توسعه یافته‌است. دریافت، ثبت و ارسال اطلاعات ِبه‌روز و لحظه‌ای برای استفاده، تحلیل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهایت برای استفاده‌ی مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد! ورزشکاری که در طول یک برنامه‌ی تمرینی حرکات فیزیکی و تغییرات داخلی بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ شامپانزه‌ای که سوژه‌ی یک تحقیق علمی است و یا قفسه‌ی مخصوص کنسروهای ماهی در یک خوار و بار فروشی یا باک بنزین‌ هوشمند یک خودروی سواری که خالی شدن خود را گزارش می‌دهند! این‌ها همگی با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء قادر خواهند بود اطلاعات لازم را به صورت لحظه‌ای به هر پایگاه داده‌ای که بدان متصل شده باشند، در هر نقطه‌ای از دنیا ارسال کنند.
    فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل «انسان با انسان» یا «انسان با رایانه» نخواهد داشت و داده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌ای) ارسال می‌گردند. ظهور پدیده‌ی اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ی گسترش اینترنت و البته توسعه‌ی فناوری‌های بیسیم (Wireless Technologies) و سامانه‌های میکرو-الکترومکانیکی (Micro-electromechanical Systems) است. به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که در تعاملات «ماشین با ماشین» در فناوری اینترنت اشیاء موجود است، این پدیده تا به امروز در بخش‌های‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات تولیدی)، انرژی و گاز کاربرد فراوانی داشته‌است. سایر محصولات هوشمند، محصولاتی که قابلیت‌ برقراری ارتباط «ماشین با ماشین» را دارند، از قبیل لیبل‌های هوشمند، کنتورهای هوشمند نیز از فناوری اینترنت اشیاء سود می‌برند.
    با این‌‎که فعالیت در حوزه‌ی فناوری اینترنت اشیاء از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، اما اصطلاح "اینترنت اشیاء" را کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد. جالب است بدانید یکی از توسعه‌دهندگان فناوری اینترنت اشیاء محقق و پژوهشگری ایرانی به نام رضا راجی است. آقای راجی یک کارآفرین سریالی، مشاور شرکت‌های نام‌دار و دانش‌آموخته‌ی مهندسی الکترونیک است و در منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکوی ایالات متحده سکونت دارد.

    اگر به فن‌آوری اینترنت اشیاء علاقمندید، برای اطلاعات بیشتر این ارائه‌ی جذاب دکتر جان بارت در یکی از سلسله برنامه‌های Ted را تماشا کنید.
    فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند. کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند، در حالی‌که این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد. استفاده از این فناوری برای کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی یک فرصت گران‌بها به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی در کشور کمک شایانی بکند.
    در ادامه بحث اینترنت اشیاء، خواندن مقاله‌ی "چگونه اینترنت اشیاء مدل‌های کسب و کار را تغییر می‌دهد" را پیشنهاد می‌دهم. این مقاله‌‌ی خواندنی، که اخیراً در وبلاگ مجله کسب و کار هاروارد منتشر شده است، تغییرات شکل گرفته در مدل‌های کسب و کار جدید و تفاوت کالاها و خدمات مدرن با محصولات سنتی را توضیح می‌دهد.
    فناوری اینترنت اشیاء چیست؟ | روز آفرین
  • 2018/05/25, 21:52
    Sina homaei
    شهر هوشمند چیست ؟

    شهر ها دارای زیر ساخت یا سرمایه فیزیکی هستند و در عین حال به دانش ارتباطی یا زیر ساخت اجتماعی که به آن سرمایه فکری هم میگویند احتیاج دارند. سرمیاه فکری در جهان معاصر برای رقابت شهر ها با یک دیگر یک عامل تعیین کننده به حساب میآید و به همین خاطر است که شهر هوشمند (smart city) به تدریج به عنوان یک مفهوم مهم و یک ابزار راهبردی در روند ضرورت های تولید مدرن شهری مطرح شده است.
    شهر هوشمند برخاسته از توجه به تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی است.این نوع شهر ها به خاطر توجیهی که به سرمایه های زیست محیطی و اجتماعی دارند ، این روز ها به ادبیات بازاریابی هم پیوسته اند.
    معیار های اصلی زندگی هوشمند و ارتباط آن با شهر هوشمند

    در شهر های هوشمند که بر اساس زیر ساخت های زندگی الکترونیک طراحی میشود نیاز های افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از اخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود. اگرچه زیر ساخت های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیاز های توسعه زندگی شهر نشینی است، اما این روز ها شهر ها بیش از پیش به ابزار های ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند. به طور کلی شهر هوشمند در دنیای معاصر به شهری گفته میشود که دارای شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید هستند :

    • اقتصاد هوشمند (smart economy)
    • حمل و نقل هوشمند (smart mobility)
    • محیط هوشمند (smart envoriment)
    • مردم هوشمند (smart people)
    • زندگی هوشمند (smart living)
    • دولت هوشمند (smart governance)

    حمل و نقل هوشمند چیست ؟

    سیستم حمل و نقل هوشمند یاsmart transportation به مجموعه ای از خودرو ها ، هواپیماها و کشتی های بدون راهبر گفته میشود که با ابزار ها ، امکانات و تخصص ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک ، تکنولوژی های نرم افزاری ، سخت افزاری و مخابراتی ITS که به صورت هماهنگ و یکپارچه کار کنند بتوانند بدون راننده مسافران خود و یا محموله های تجاری را به مقصد برسانند .
    فناوری های به کار رفته در سیستم های هوشمند حمل و نقل

    در سیستم های هوشمند ترافیک فناوری های متفاوتی به کار می رود. از سیستم های اولیه ای مانند هدایت خودرو بدون سرنشین تا سیستم کنترل چراغ های راهنمایی، تابلو های اعلان ترافیک، دوربین سرعت سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو که به طور همزمان اطلاعات متفاوتی را از منابع مختلف یکپارچه دریافت می کند. اطلاعاتی مانند وضع آب و هوا، وضعیت جاده تا بتوانند بدون نیاز به انسان حرکت کنند .
    تولید هوشمند چیست ؟

    کارخانه جات تولیدی اکثرا در بخش های مختلف نرم افزار ها و سیستم های مختلف استفاده می کنند و جزیره ای بودن این اطلاعات و درخواست گزارشات مدیریت ارشد از سرپرستان و کارشناسان مختلف باعث می شود تا در بیشتر مواقع مدیریت ارشد صفی از فرآیند ها برای دریافت گزارشات قبلی خود قرار می گیرد و همواره گزارشاتی که تهیه می گردد گذشته نگر بوده و برای تصمیم گیری های منطقی، دیر و رخداد اتفاق افتاده است. ماشین های خط تولید باهم در ارتباط باشند و در این چرخه ، میزان استفاده از اطلاعات یکدیگر در بالاترین حد مورد انتظارست .
    اگر در بالای این سیستم های جزیره ای، ابری هوشمند قرار گیرد که بدون ایجاد کار و فرآیند جدید و ورود اطلاعات جدید و یا بدون استخدام افراد جدید، بصورت خودکار از اطلاعات این سیستم ها، راه حلی هوشمند را در یک نگاه کلان با امکان بررسی جزئی ترین رخداد در کلیه اطلاعات برای مدیریت ارشد بصورت تابلو یا داشبورد هایی نمایش میدهد، این امکان هوشمند میتواند شیرین ترین اتفاق در مدیریت صنعت باشد. اینترنت اشیا مفهومی است بسیار بزرگ تر از چیزی است که افراد تاکنون متوجه شدند .

    https://virgool.io/@mrjalaltorabi/%D...5-jdudfiqzcns3
  • 2018/05/25, 21:51
    Sina homaei

    اینترنت اشیاء ، مفهومی پرمعنا در صنعت تکنولوژی

    از یخچالی گرفته که به شما یادآوری می کند تاریخ انقضا خوراکی داخل آن در حال سپری شدن است تا شهر هوشمند که هزاران جریان داده ای مختلف به صورت همزمان گردآوری و پردازش می شوند تا ترافیک خودرو ها روانتر ، مصرف آب بهینه تر و منابع اقتصادی تر مصرف شوند. این پدیده نوظهور امروز در دنیای فناوری با نام اینترنت اشیا شناخته می شود . در این مقاله قصد دارم تا شما را با ماهیت کلی اینترنت اشیاء ، فرصت ها وتهدیدات آن آشنا کنم و بگویم که چه چیزی در آینده انتظارمان را می کشد.
    مفهوم اینترنت اشیاء چیست ؟

    اینترنت اشیاء یا internet of things در واقع شبکه ای از اشیاء هستند که می توانند با کمک کامپیوتر و از طریق کانکشن های اینترنتی با سایر اشیا ارتباط برقرار کنند و یا به اصطلاح صحبت کنند ! ” اشیاء ” می تواند هر چیزی باشد که قابلیت جمع آوری داده ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد. چنین تغییرات اساسی در خانه ها، محل های اجتماع، شرکت ها و حتی شهر ها و بخش های مختلف اقتصادی در سطوح داخلی و بین المللی برای هر کشور دارند. تحلیل گران اقتصادی، پیش بینی کرده اند این فناوری سهم قابل توجهی را در رشد اقتصادی دهه آینده به دنبال خواهد داشت. همچنین بر اساس نظر کارشناسان این حوزه در آینده نزدیک بخش های کشاورزی، انرژی، مدیریت دولتی، بهداشت و درمان، تولید و صنعت و حمل و نقل خواه ناخواه متاصر این فناوری خواهند بود . اینترنت اشیاء چگونه کار میکند ؟

    فرآیند ارسال داده ها در فناوری اینترنت اشیاء، بدین تریتب است که به سوژه ی مورد نظر یک شناسه ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی ip تعلق می گیرد که داده های لازم را برای پایگاه داده مربوطه ارسال می کند. داده هایی که توسط ابزار های مختلف از قبیل گوشی های تلفن همراه و انواع رایانه ها و تبلت ها قابل مشاهده خواهند بود. فرآیند ارسال داده ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل ” انسان با انسان ” یا ” انسان با رایانه ” نخواهد داشت و داده ها به صورت اتوماتیک بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان های مشخص ارسال میشوند .
    چه حوزه هایی در صنعت اینترنت اشیا پیشرو هستند ؟

    اکنون کارخانه ها و کارگاه های تولیدی تشنه فناوری های اینترنت اشیاء هستند چرا که آنها به دنبال افزایش کارایی و ارتباطات بیشتر هستند. بازار اینترنت اشیاء در حوزه تولید که در سال ۲۰۱۳ چیزی بیش از ۴۲ میلیارد دلار بوده تا سال ۲۰۱۸ به ۹۸ میلیارد دلار خواهد رسید. هم اکنون در حوزه های صنعت و بهداشت، فناوری های اینترنت اشیاء تا اندازه خوبی توسعه یافته اند واین موجب میشود تا انتشار این فناوری و پذیر آن در میان مردم راحت تر و سریعتر صورت پذیرد و در نتیجه مزایای بهتری برای جوامع بشری در پی داشته باشد. اینترنت اشیاء و تاثیر آن بر بهبود کسب و کار ها

    فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی میکند . کسب و کار های متعددی بر محور این فناروی راه اندازی شده اند. در حالی که این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می دهد. استفاده از این فناوری برای کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی یک فرصت گرانبها به حساب می آید تا به بهبود کسب و کار و اشتغال زایی هرچه بیشتر در کشور ایران کمک شایان بکنند. بیشترین ظرفیت های این حوزه تاکنون در قالب خانه هوشمند ، شهر هوشمند ، حمل و نقل هوشمند و تولید هوشمند فعال شده اند.
    خانه هوشمند چیست و چه کاربردی دارد ؟

    خانه هوشمند یا smart house واژه ای است که این روز ها به هدف تجاری بسیاری از کمپانی های مطرح حوزه فناوری تبدیل گشته است به طوری که روزاه خبرهای زیادی در مورد عرضه فناوری های جدید در این عرصه به گوش می خورد. تفاوت اصلی خانه های هوشمند با خانه های معمولی در این است که همه وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل بوده و با یک دستگاه مرکزی کنترل و مدیریت می شوند. اجزای یک خانه هوشمند :

    در خانه هوشمند کنترل آب و هوا ، سیستم های روشنایی ، لوازم خانگی ، قفل ها و انواع مختلف دوربین ها و مانیتور ها از هر جای خانه و حتی دور از خانه امکان پذیر است . مزایای یک خانه ی هوشمند نسبت به یک خانه معمولی در چیست ؟

    داشتن یک خانه هوشمند باعث می شود بتوانید کار های زیادی را بازحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ ها، روشن نگه داشتن مایکروفر برای گرم نگه داشتن غذا و … شما می توانید برای وسایل خانه خود زمانبندی نیز تعیین کنید. بنابر این یکسری کارها در ساعات خاصیی از روز به صورت خودکار انجام خواهند شد. خانه های هوشمند بهره وری از انرژی را نیز افزایش میدهند و باعث میشوند در آخر ماه مبلغ قبض های استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی شما را سورپرایز کند .
    https://jalaltorabi.com/iot1/

مجوز های ارسال و ویرایش