ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: Pitch Deck چیست؟ طرح توجیهی استارتاپی یا توضیح در اسلاید - پیچ دک

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/05/06, 23:30
    Admin
    فقط به ارائه‌ی یک ایده/استارتاپ بپردازید

    شاید اینطور به نظر برسد که هرچه نقشه‌های جایگزین یا کسب و کارهای جانبی برای طرح‌تان داشته باشید، بهتر و وسوسه‌کننده‌تر خواهد بود. اما در حقیقت نتیجه‌ی چنین رویکردی این خواهد بود که کمیته‌ی سرمایه‌گذاری، شما را فاقد تمرکز لازم ارزیابی کند.
    ارائه‌ی خود را تنها با محوریت یک ایده/استارتاپ آماده کنید و به خوبی بر جوانب آن مسلط باشید. ارائه‌ی نقشه‌های جایگزین در این مرحله نمایانگر این موضوع است که خود شما نیز به طرح یا کسب و کارتان اعتماد و باور ندارید.
    قانون ۱۰/۲۰/۳۰

    این قانون برای اولین بار توسط یکی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به نام گای کاواساکی ساخته و در قالب یک پست در وبلاگ او منتشر شد. اگرچه سال‌ها از معرفی این اصل گذشته، اما هنوز هم معتقدم که می‌توان آن را بعنوان یکی از بهترین راهکارها برای ساختاردهی به ارائه‌ها در نظر گرفت؛ البته با اندکی تغییر…
    قانون ۱۰/۲۰/۳۰ بسیار ساده است: ۱۰ اسلاید، در حداکثر ۲۰ دقیقه، با فونت سایز ۳۰. اگرچه در این قاعده، ۲۰ دقیقه برای ارائه زمان در نظر گرفته شده، اما بر اساس تجربه‌های متعدد باید بگویم که کوتاه کردن ارائه به ۱۵ دقیقه نتیجه‌ی بسیار خوبی بر حفظ تمرکز حاضرین خواهد داشت.
    جالب آنکه، کاواساکی حتی ۱۰ اسلاید مورد علاقه‌ی سرمایه‌گذارها برای انتقال مناسب‌ترین اطلاعات را نیز پیشنهاد می‌کند؛ پیشنهادی که ما نیز در سراوا از آن استقبال می‌کنیم:

    1. مشکلی که در حال تمرکز روی حل آن هستید را بیان کنید
    2. راهکارتان را تشریح کنید
    3. بیزینس مدل‌تان را توضیح دهید
    4. جادو/فناوری بنیادین‌تان را شرح دهید
    5. برنامه‌های بازاریابی و فروش را بیان کنید
    6. عرصه رقابتی کسب و کارتان را تعریف کنید
    7. مشخص کنید چه کسانی در تیم شما هستند
    8. پیش‌بینی‌ها و گام‌ها را لیست کنید
    9. وضعیت و برنامه زمانی فعلی را توضیح دهید
    10. جمع‌بندی خود را ارائه کرده و کار را با یک Call to action به پایان برسانید


    چگونه استارتاپ خود را با موفقیت به سرمایه‌گذار ارائه کنیم | دانش سراوا
  • 2018/05/06, 23:29
    Admin
    نحوه‌ی صحیح ارائه‌ی ایده یا کسب و کار به سرمایه‌گذار چگونه است؟


    در مرحله‌ی ارائه، شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید که آن‌ها را در مورد ارزش کسب و کارتان و اینکه شما توانمندی مورد نیاز برای به موفقیت رساندن آن را در اختیار دارید قانع کنید. البته پیشنهاد می‌کنم از تمام زمان خود استفاده نکنید و بیان مسائل کلیدی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازم را در ۱۵ دقیقه به پایان برسانید. البته این به معنی بیان سریع همان حجم مطالب نیست و هدف، حفظ شادابی جلسه است. پس از ۱۵ دقیقه، مخاطب شما تمرکز اولیه را نخواهد داشت و شروع به چک کردن موبایل و پاسخگویی به ایمیل‌ها خواهد کرد.

    در هنگام ارائه‌ی شما، سرمایه‌گذار در ذهن خود مورادی همچون میزان درک‌پذیری داستان استارتاپ، سطح اعتماد شخص به خود و کسب و کارش، مسائل مربوط به بیزینس مدل و مواردی از این دست را تحلیل خواهد کرد.

    چگونه استارتاپ خود را با موفقیت به سرمایه‌گذار ارائه کنیم | دانش سراوا
  • 2018/05/06, 23:29
    Admin
    مهم‌ترین نکته‌ها در ارائه به سرمایه‌گذار چیست؟

    فاکتورهای بسیاری وجود دارد که هر یک به نوبه‌ی خود بر تصمیم تیم سرمایه‌گذاری ارزش آفرین اثر می‌گذارد اما تصور می‌کنم مهم‌تر از هر چیز، تیم شماست. فارغ از اینکه برنامه‌ریزی، موقعیت بازار و مدل کسب و کار شما چقدر جذاب باشد، تمایل VC به سرمایه‌گذاری بر روی یک طرح، در درجه‌ی اول به خود شما و تیم‌تان بستگی خواهد داشت.
    بنابراین حتما با تیم بنیان‌گذاران بیزینس‌تان در جلسه‌ی ارائه حاضر شوید و نقش هر یک را در ابتدای کار توضیح دهید. میزان دانش پذیری شما اهمیت بسیاری دارد؛ هرچه باشد، اعضای حاضر در کمیته‌ی سرمایه‌گذاری به نوبه‌ی خود کارآفرین بوده و بخاطر تعامل با کسب و کارهای مختلف، تجربه‌هایی دارند که در ادامه‌ی مسیر برای موفقیت در اختیارتان قرار خواهند داد. پیش‌زمینه‌ی تخصصی در حوزه‌ی فعالیت، کیفیت کار تیمی و فرهنگ شغلی مورد نظر شما بسیار تعیین کننده خواهد بود.
    اجازه دهید داستان یکی از ارائه‌هایی که در آن حضور داشتم را برای‌تان تعریف کنم. در میانه‌ی یک روز کاری، اطلاع پیدا کردم که یک تیم جدید برای ارائه‌ی کسب و کارشان با سراوا تماس گرفته‌اند. اگرچه جلسه‌های ارائه در فضای کاری یک شرکت سرمایه‌گذاری بسیار متداول هستند، اما نکاتی وجود داشت که این تیم را متمایز می‌کرد. پس از تعیین زمان و آماده‌سازی مقدمات، روز ارائه فرا رسید. یک تیم متشکل از ۲ بنیان گذار در حالی که به خوبی بر زمینه‌ی کاری خود از نظر علمی و تخصصی تسلط داشتند، وضعیت کسب و کارشان را که بیانگر ورود به بازاری بکر و وسیع بود بوسیله‌ی یک پاورپوینت ساده و متناسب بیان کردند. علاوه بر بیان ساده و بدون حاشیه‌ی نکات کلیدی که در ادامه به اصول آن خواهم پرداخت، آنچه باعث ماندگار شدن این ارائه در ذهن من و همکارانم شد، رویکرد غیرتجاری این تیم بود که از تجربه اندک‌شان در حوزه‌ی کسب و کار ناشی شده بود.
    این گروه با وجود دانش علمی بالا، خودشان نیز متوجه پتانسیل تجاری بزرگ و البته پرچالش کسب و کارشان نبودند. با این حال، شخصیت دانش‌پذیر آن‌ها موجب شد نه تنها ارائه‌ی اولیه به خوبی پایان پذیرد، بلکه قراردادهای نهایی نیز با شرایط بسیار خوبی امضا شوند و فرآیند تزریق سرمایه و انتقال دانش توسعه کسب و کار آغاز شود.
    شاید از نمونه‌ای که گفته شد متوجه شده باشید که پس از فاکتورهای شخصی و تیمی، فرصت بازار (Market Opportunity) نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت. شناسایی و دست گذاشتن روی یک نیاز یا تقاضا که با وجود پتانسیل قدرتمند در بازار، همچنان توسط رقبا پاسخی به آن داده نشده باشد می‌تواند کلید طلایی موفقیت شما باشد.
    پس از آن، مقیاس پذیر بودن (Scalibility) نیز نکته‌ای است که اعضای کمیته‌ی سرمایه‌گذاری در لابه‌لای صحبت‌های شما به دنبالش خواهند بود.

    چگونه استارتاپ خود را با موفقیت به سرمایه‌گذار ارائه کنیم | دانش سراوا
  • 2018/05/06, 23:27
    Admin
    اولین ارائه استارت آپی ( Pitch Deck ) شرکت اوبر منتشر شد




    اوبر در نهمین مراسم سالانه خود به انتشار اولین ارائه استارت آپی خود در سایت مدیوم پرداخت . بنیانگذار این شرکت گرت کمپ با همکاری شروین پیشه ور ایرانی الاصل این استارت آپ را تاسیس نمود . در این فایل ۲۵ صفحه ای اوبر به معرفی بیزینس پلن و نحوه در آمد زایی خود پرداخته است و این اسلاید می تواند شامل نکات خیلی مهمی برای مدیران و بنیانگذاران استارت آپهای کوچک و بزرگ حتی در ایران باشد .

    اولین ارائه استارت آپی ( Pitch Deck ) شرکت اوبر منتشر شد - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی
  • 2018/05/06, 23:27
    Admin
    چگونه یک Pitch Deck بهتر برای ارایه طراحی کنیم

    چگونه یک Pitch Deck بهتر برای ارایه طراحی کنیم

    • با فرزاد پریدار
    • شنبه , ۷ آذر ۱۳۹۴




    ممکن است ۱۰۰ دلیل برای خوب بودن شرکت شما وجود داشته باشد، اما واقعاً مردم بعد از ارائه مختصر شما و یا همان pitch شما، فقط تعداد کمی از آن ها را به خاطر دارند. در نتیجه ی نشستی که با شما داشتیم به ۵ تا ۷ مورد از مهم ترین ایده هایی که مردم باید در مورد استارت آپ شما بدانند رسیدیم. این ۵ تا ۷ مورد، مواردی هستند که شما می خواهید سرمایه گذاران آن ها را به خاطر بسپارند.
    مثل تجربه شخصی شما از روز ارائه نمونه اولیه، در صورتی که مردم و یا همان سرمایه گذاران بتوانند ضمن ارائه ۱۰۰ شرکت دیگر در کنار شما، حتی ۱ یا ۲ مورد از آن موارد را به خاطر بسپارند، شما خوش شانس خواهید بود.
    در صورتی که شما خودتان با آن موارد ارتباط برقرار کنید، می توانید بهتر از ۹۹ درصد از استارت آپ ها عمل کنید. چرا که قبل از این که فرد بخواهد چیزی را به خاطر بسپارد، آن را درک کرده است. در این جا در مورد این که چگونه درک و یا فهمیدن چیزی را آسان می کنم می گویم:
    • من آن را خوانا می سازم.
    • من آن را ساده می سازم.
    • من آن را واضح می سازم.
    (منظور ساخت پاورپوینت است)
    حالا چگونه می توان ارائه را طوری برای مردم انجام داد که قابل درک نباشد:
    • آن را ناخوانا ساخت.
    • آن را پیچیده ساخت.
    • آن را دقیق ساخت.
    این مطالب را چکش وار تکرار می کنم: اسلایدهای شما نباید ناخوانا، پیچیده و یا دقیق باشند. اسلایدها باید خوانا، ساده و واضح باشند.
    درست قبل از رفتن به سمت ارائه ام، هشداری به من داده می شود که این ارائه اسلایدهای خیلی خیلی زیادی دارد. حال، اگر این ارائه دمو دی (ارائه به سرمایه گذاران) واقعی من بود، چند اسلاید قبلی را متوقف می کردم. اسلایدهای زیاد نتیجه ی یک متن بصری است که بسیار متفاوت می باشد. لطفاً متن خود را بصری نسازید.
    خوانایی
    حالا بیایید در مورد اسلایدهای خوانا صحبت کنیم. اگر مردم نتوانند اسلایدهای شما را بخوانند، قادر به درک آن نخواهند بود. در روز دمو دی، اتاق مملو از جمعیت می شود و بیش از ۵۰۰ نفر در آن حضور خواهند داشت. همه آن ها نمی توانند در ردیف جلو بنشینند، تعدادی از برترین های آن ها هم مسن هستند و بنابراین ممکن است دید خوبی نداشته باشند.
    اسلایدهای خوانا، اسلایدهایی هستند که هر فرد مسن با دید ضعیفی که در ردیف عقب نشسته هم بتواند آن ها را بخواند. چونگی ساخت اسلاید خوانا در این جا ذکر شده است:
    • استفاده از فونت های بزرگ.
    • بولد کردن متن.
    • استفاده از فونت های ساده.
    • متن باید کنتراست خوبی نسبت به زمینه داشته باشد.
    همچنین، متنی که در بالا قرار می گیرد باید به راحتی توسط افرادی که آخر اتاق نشسته اند، قابل خواندن باشد. بگذارید با چند نمونه پیش برویم.
    این نمونه، واقعاً وحشتناک نیست، اما مشکلش کنتراست و موقعیت متن است. بیایید دوباره امتحان کنیم.
    این بهتر شد، اما متن های زیادی در این اسلاید وجود داشت که خوانا نبودند و به خاطر محدودیتی که ما در اسکرین شات ایجاد کردیم در تصویر دیده نمی شوند. در آخر نمونه ای به شما نشان می دهم که می دانم هر کسی از ته اتاق هم می تواند آن را بخواند.
    اسلاید زیر مربوط به استارت آپ Shred Video و روز ارائه نمونه اولیه آن ها می باشد (از این بچه ها به خاطر این اجازه استفاده از اسلایدشان، تشکر می کنم) و به نظر می رسد این اسلاید تشریح ساختمان استارت آپ آنان باشد.
    همان طور که می بینید (و یا نمی بینید)، متن بسیار کوچک و باریک می باشد و متنی که در واقع شرح کار استارت آپ آن ها می باشد، در پایین اسلاید قرار گرفته است. تکنولوژی آن ها شگفت انگیز است. نرم افزار Shred می تواند یک فیلم خام را به صورت خودکار تدوین کند و چیزی شبیه کاری که توسط یک حرفه ای انجام می شود، فقط ظرف چند ثانیه تحویل دهد. متأسفانه، آن ها این عمل را با یک رنگ خاکستری روشن در پایین اسلاید، به طور اساسی مخفی کرده اند. تا روز دمو دی، تشریحشان ساده شد و متنی که برای تشریح به کار بردند هم بزرگ شد.
    سادگی
    بیایید در مورد اسلایدهای ساده صحبت کنیم. ایده های ساده به سادگی درک می شوند.
    اما این دقیقاً به چه معناست؟ در واقع سادگی و پیچیدگی (simple و complex) خواستگاه لغوی یکسانی را به اشتراک می گذارند.
    کلمه plex (پیچیده)، به معنای تابیدن، پیچیدن و یا تا کردن است.
    • Simple = sim + flex = 1تاخوردگی و یا ۱ پیچ
    • Complex = com + plex = تا شده/به هم بافته شده
    ایده های ساده، ایده هایی هستند که با سایر ایده ها در هم تنیده نشده باشند. آن ها ساده هستند. یک ایده هستند. بنابراین، یک ایده ساده تنها یک ایده را بیان می کند. پس اسلایدهای خود را با ایده های متعدد شلوغ نکنید، چون باعث پیچیده شدن آن می شود. ممکن است برخی ایده ها برای بیان یک نکته بیشتر از یک اسلاید نیاز داشته باشند، اما شما باید سخت کوشانه آن را در یک اسلاید جا دهید.
    از آن جا که شما فقط ۵-۷ ایده برای ارائه به سرمایه گذاران دارید، تعداد اسلایدهای شما نباید زیاد باشند. اسلایدهای ایده آل دمو دی، فقط حدود ۵-۷ اسلاید دارند.
    حالا بیایید به نمونه دیگری از یکی از استارتآپ هایمان بپردازیم. در این جا یک اسلاید از نسخه بسیار ابتدایی استارت آپ Afrostream، داریم که آن چه که انجام می دهد را شرح می دهد.
    آن ها دو ایده را در این اسلاید گنجانده اند و سعی می کنند تا آن چه ساخته اند و این که برای چه کسی ساخته اند را به مخاطب انتقال دهند. اما متأسفانه، در این جا متن نوشته شده بسیار زیاد است. شاید اگر فقط قسمت های های لایت شده را می گذاشتند، مشکلی نبود، اما آن ها هم همان اشتباهی را که بسیاری از استارت آپ ها مرتکب آن می شوند را تکرار کرده اند. آن ها سعی کرده اند محتوای تجارت خود را در این اسلاید به صورت فشرده ارائه کنند. اما نتیجه اش این است که این اسلاید، اسلایدی نخواهد شد که به راحتی به خاطر سپرده شود.
    در مقابل آن اسلایدی را می بینید که آن ها برای پایان دمو دی خود و تشریح استارت آپشان استفاده کردند:
    وای، این مثل یک نفس تازه کردن است. برای دوباره به خاطر آوردن، کوتاه، شیرین و ساده است. وقتی تصمیم می گیرید که کدام ایده را برای ارائه در اسلاید قرار دهید، باید بفهمید که چگونه مخاطب شما می تواند آن ایده را درک کند. بهترین راه برای کمک به مردم در درک ایده موجود در هر اسلاید، این است که آن اسلاید را واضح و آشکار بسازید.
    وضوح
    اجازه دهید حالا در مورد اسلایدهای واضح صحبت کنیم. اسلایدهای واضح، اسلایدهایی هستند که قابلیت درک با یک نگاه را داشته باشند. در این جا آزمایشی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن متوجه شوید که اسلایدتان واضح است یا نه: اسلاید را به یک فرد غریبه نشان دهید و از او بخواهید تا معنی آن را به شما بگوید. اگر فوراً ایده شما رابیان نکرد، شما بازنده هستید.
    این به خاطر این است که ایده های واضح خیلی سریع فهمیده می شوند. حال چرا ما به سرعت درک و فهم اهمیت می دهیم؟ خب، به دو دلیل زیر روز ارائه دمو دی شما مشکل تر می شود.
    • شما فقط دو دقیقه و ۳۰ ثانیه وقت دارید.
    • ذهن مردم خیلی راحت منحرف می شود.
    در حقیقت، سرمایه گذاران خیلی راحت تر از سایر افراد پریشان خاطر می شوند. چرا که آن ها بی تاب هستند و اگر نکته اصلی را به سرعت نگیرند، ایمیلشان را چک می کنند.
    ما نمی توانیم سرمایه گذاران را مجبور کنیم تا کل وقت را به شما خیره شوند و گوش بدهند. صادقانه بگویم که حتی اگر شغل شما این باشد، با دقت تمرکز کردن به بیش از ۱۰۰ ارائه کار بسیار سختی است. کمی احساس همدلی داشته باشید و برای این کار مطمئن شوید که هر اسلایدی که نشان می دهید به سرعت قابل فهم خواهد بود. در این صورت سرمایه گذار حتی موقع چک کردن ایمیل هم می تواند آن را درک کند.
    این روشی است که من با آن اسلاید ها را واضح می سازم: من با خوانا و ساده ساختن اسلاید شروع می کنم. (دو نکته بالا را ببینید.) بعد سعی می کنم ایده ام را صریح کنم. این یک نمونه از آن است:
    این اسلاید صریح نیست. ممکن است شما حدس بزنید و بفهمید که این اسلاید نمایانگر نوعی گراف رشد است، اما این به سرعت تشخیص داده نمی شود.
    این بهتر شد ولی ایده من می توانست بیشتر توی چشم باشد.
    بوم. این مثل آن است که من درست CliffsNotes را در اسلایدم گذاشته باشم. در این جا نیازی به حدس زدن این نیست که استارت آپ من چه کاری انجام می دهد، چون من آن را در این اسلاید به صراحت گفته ام. این هم یکی دیگر از تغییرات استارت آپ دیگر ما می باشد.
    این اسلاید هیچ عنوانی ندارد، با این حال شما با مطالعه آن به نتیجه می رسید. پس فقط معنی ایده خود را بنویسید در آن صورت من به هیچ وجه به سختی به گراف شما نگاه نخواهم کرد.
    کار دیگری که برای واضح ساختن اسلایدهایم انجام می دهم این است که از ایجاد حواس پرتی در اسلایدهایم جلوگیری می کنم. وقتی می گویم حواس پرتی، منظورم اطلاعاتی است که باعث پرت شدن حواس می شود. این اسلایدی است که نحوه کار Dropbox را شرح می دهد:
    بد نیست، اما واضح هم نیست. مشکلش این است که مردم با دیدن این اسلاید به سرعت آن را درک نمی کنند. چرا؟ خب به خاطر اطلاعات زیادی است که در این اسلاید آورده شده است. دیدید؟
    همه اطلاعات با کیفیت پایین فقط باعث از دست دادن زمان می شوند. در واقع یک قانون از تعامل انسان به نام قانون هیک وجود دارد که چگونگی این که هر قطعه از اطلاعاتی که به یک مسئله اضافه می کنیم باعث افزایش هزینه و گزینه های انتخابی می شود و خود این منجر به افزایش زمان اتخاذ تصمیم لگولاریتمی می شود را شرح می دهد.
    نمودارها برای من، مثل پیچ و خم های کوچک ایده می مانند. آن ها معمولاً مسیر ایده ای را می سازند که شما قصد دارید مدت بسیار طولانی آن را شرح دهید. اما شما نمی خواهید سرمایه گذاران وقتشان را برای درک نمودار شما تلف کنند. بلکه می خواهید سرمایه گذاران خیلی سریع و فوری آن را درک کنند و این شما را عالی می سازد. پس مسیر ایده شما باید مستقیم و سریع باشد.
    • متن خیلی زیاد.
    • توضیح و هشدارهای بیش از حد.
    • قرار دادن بیش از حد نام تجاری در هر اسلاید.
    • عکس های بدون عنوان و یا کپشن.
    • انیمیشن.
    • ترانزیشن ها (نحوه انتقال به اسلاید بعدی).
    • الگوهای رفتاری (Memes).
    • طنز ظریف.
    • شوخ طبعی اتفاقی.
    سعی نکنید مواردی که در بالا به آن اشاره شده را در اسلاید خود به کار گیرید.
    سرمایه گذاران روی تیم سرمایه گذاری می کنند، نه روی اسلایدها. اسلایدهای شما ایده شما را واضح تر و صریح تر می کنند. پس اجازه ندهید که اسلایدها حواس سرمایه گذار را از آن چه که می گویید پرت کند. شما می خواهید آن ها تحت تأثیر خود شما قرار گیرند نه اسلایدهایتان.
    با این حال در این جا یک استثنا هم وجود دارد: آن هم وقتی است که مسئله شما نشان دادن پیچیدگی و یا غرق کردن مخاطب در اندیشه می باشد، که این زمانی رخ می دهد که شما می خواهید بگویید که استارت آپ شما قدرت حل کردن مشکل بسیار سختی را دارد. برای همین هم من یک نمونه از اسلاید دک جادویی به شما می دهم.
    مسئله ای که آن ها در این اسلاید بیان می کنند این است که نرم افزار آن ها هزاران خدمات را به یک رابط کاربری واحد منتقل می کند. حالا برای این که آن را بزرگ تر جلوه دهند، اسلایدی از همه خدمات مورد تقاضایی که فکر می کنند در هر صنعت و بازاری وجود دارد را نشان می دهند.
    معمولاً، نشان دادن همه رقبای بالقوه ی بازار ایده آل نیست. اگرچه لوگوها نشان دهنده مشکل هستند، آن ها باید برای همه کاربرانی که از این خدمات بهره می برند، یک اکانت ایجاد کنند. این یک مسئله کشف و قابلیت استفاده است که هر لوگو با وجود این که نشان دهنده این است که هر جادوی تجاری قادر به شارژ اضافه در رأس حل مشکلات کاربران می باشد.
    اسکرین شات های بی فایده
    حالا در مورد اسکرین شات صحبت می کنیم. من معمولاً از اسکرین شات های روز دمو دی متنفرم. چون اسکرین شات ها اغلب ناخوانا، پیچیده و مبهم هستند. آن ها این سه قانون را نادیده می گیرند! متن های موجود در آن ها هم بسیار ریز هستند (ناخوانا می باشند). اغلب با با عملکردهای متعدد مواجه می شویم (عدم ساده بودن). بیشتر اسکرین شات ها با یک نگاه قابل فهم نیستند (عدم وضوح). آن ها بدترین شکل ارائه هستند.
    این تصویری از نتیجه جستجوی عبارت اسکرین شات در گوگل می باشد:
    آیا می توانید یکی از این تصاویر را فوراً درک کنید؟ نه.
    اگر قصد دارید آن چه که انجام می دهید را نشان دهید، توصیه می کنم به ساده ترین شکل ممکن آن را ارائه کنید. در زیر لیست بولتی از مراحل کار را به سبک مورد علاقه من برای این کار می بینید.
    این اسلاید به مراتب بهتر از هر روش دیگری می تواند سهولت استفاده از محصولات SparkGift را توضیح دهد. برخی شرکت ها هم خوش شانس هستند و می توانند کل کاری که انجام می دهند را در دو نکته خلاصه کنند. کاری که Meadow آن را به شکل زیر انجام داد:
    به عقیده من، این اسلاید به مراتب بهتر از ترکیبی از دکمه ها و لینک هایی بود که آن ها می توانستند برای توصیف استارت آپشان به کار برند.
    سرخوردگی که در مورد اسکرین شات های pitch deck دارم، در مورد اسکرین کست ها و ویدئوها هم دارم. به عقیده من، قبل از تلاش برای استفاده از یکی از آن ها دوباره فکر کنید.
    با این حال، احتمالاً شما کارهای زیادی برای بهتر کردن اسلاید دک خود می توانید انجام دهید، اما با رعایت این نکات شروع خوبی خواهید داشت. دوباره نحوه ایجاد یک اسلاید دک دمو دی مطمئن را تکرار می کنم:
    • آن را خوانا بسازید.
    • آن را ساده بسازید.
    • آن را واضح بسازید.
    اگر فقط همین سه مورد را رعایت کنید، ارائه ای خواهید داشت که احتمالاً هر کسی قادر به درک آن خواهد بود و درک کردن هم اساس و بنیان به شوق آورن افراد برای آمدن به سمت شما و صحبت کردن در مورد استارت آپتان می باشد. این جا مکان خوبی برای شروع است.

    چگونه یک Pitch Deck بهتر برای ارایه طراحی کنیم - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی
  • 2018/05/06, 23:25
    Admin
    1- Elevator Pitch (ارائه آسانسوری)
    ارائه آسانسوری می بایست مختصر، ساده و قابل به یاد ماندن باشد. باید بدانید به چه چیزی، چگونه و چرا پاسخ می دهید. ارائه شما نباید اصطلاحات خاص و فنی مربوط به صنعت خاصی را داشته باشد مگر آنکه بدانید سرمایه گذاری که در مقابل او ارائه را انجام می دهید پیش زمینه آن صنعت را دارد. خودتان را معرفی کنید. پس از آن مسئله ای که می خواهید برای مشتری خود حل کنید را مشخص کنید. سپس راه حلی که برای این مسئله دارید را ارائه کنید و به یاد داشته باشید که همه این موارد را باید در 2 یا 3 جمله بگنجانید.

    2- مسئله را شرح دهید
    Kevin Sytrom در یکی از مصاحبه هایش به نکته جالبی اشاره کرد: App store از اپلیکیشن هایی پر شده است که بر پایه راه حل هستند، اما آیا آن ها مسئله ای را حل می کنند؟ این نگرانی اساس ساخت Instagram بود. پس ابتدا بر روی مسئله تمرکز کنید نه راه حل. Instagram در واقع از خاکسترهای Burbn به وجود آمد. از نظر Kevin که Burbn را با راه حل شروع کرده بود نه مسئله این راه، یک مسیر کاملاً اشتباه است.

    3- راه حل را توضیح دهید
    بر اساس آنچه Dave Mcclure می گوید، باید مشخص کنید که راه حل شما چگونه به نیازهای عاطفی، نیاز به تکامل و قدرت انسان ها پاسخ می دهد. با داشتن این ذهنیت، تمامی pitch های خوب باید نشان دهند که چگونه یک راه حل می تواند مشتری را راضی کند. همچنین باید نشان دهید که محصول یا سرویس شما چه تفاوتی با محصول های موجود دارد. اگر تفاوتی وجود ندارد، متن را طوری تغییر دهید که محصول شما متفاوت دیده شود.




    4- راجع به اندازه بازار خود بگویید
    اندازه بازار مهم است زیرا چیزی که بیشتر سرمایه گذاران می خواهند بدانند این است که شما یک کسب و کار بزرگ دارید. هر چقدر بازار شما بزرگ تر باشد بهتر است. همانطور که قبلاً در پست اندازه بازار شرح دادیم، می توانید اندازه بازار خود را از دو طریق بالا به پایین و پایین به بالا محاسبه کنید.

    5- مدل کسب و کار خود را شرح دهید

    مدل کسب و کار مورد دیگری است که می بایست در pitch خود شرح دهید. از این طریق نشان می دهید که چگونه پول در می آورید. از یک مدل درآمدی ساده استفاده کنید. زمانی که منابع درآمد خود را مشخص می کنید، بهتر است از یک یا دو مورد یاد کنید. اگر تعداد زیادی از منابع را معرفی کنید، نشان می دهید که خودتان دقیقاً نمی دانید چگونه می خواهید درآمد داشته باشید.

    6- برتری مطلق خود را برجسته کنید
    سعی کنید برتری مطلق شما بزرگ باشد و به چشم بیاید. این فکر که VCها (سرمایه گذاران خطرپذیر) علاقه مند به برداشتن ریسک هستند، اشتباه است. VCها دوست دارند بر روی کسب و کارهای مطمئن سرمایه گذاری کنند. پیشرو بودن شما در بازار می تواند بر پایه تیم شما، تعداد مشتریان، درآمد، مالکیت فکری یا امتیاز انحصاری باشد. کاری که در طول pitch باید انجام دهید این است که نشان دهید دارایی شما بسیار بزرگ و دارای ارزش است و اینکه بر روی برتری های خود نسبت به دیگران در بازار تأکید کنید.

    7- رقبا (چرا شما بهتر یا متفاوت هستید)
    سرمایه گذاران مایلند بدانند که رقبای شما چه کسانی هستند و اینکه چه چیزی شما را بهتر از آن ها می کند. بنابراین مهم است که لیستی از رقبای خود تهیه کنید. توصیه نمی شود که از صحبت راجع به رقبایتان با سرمایه گذاران اجتناب کنید. این راه صحیحی برای شروع یک رابطه خوب با آن ها نیست. اگر سرمایه گذار شما رقیبی از رقبای شما را بشناسد که شما از آن مطلع نیستید، جلوه خوبی نخواهد داشت. بنابراین کامل بودن لیست رقبای شما مهم است و مهم تر آنکه مشخص کنید چرا از آن ها بهتر هستید یا تفاوت شما با آن ها چیست.

    8- برنامه برای بازاریابی
    حتی اگر بهترین ایده دنیا را داشته باشید، نیازمند آن هستید که پیام خود را به طور مؤثر به همه برسانید. این موضوع بسیار دشوار است زیرا بازاریابی در سال های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است. کانال هایی برای بازاریابی با 100 ها میلیون کاربر به وجود آمده اند که قبلاً وجود نداشتند، نظیر Facebook، Twitter، LinkedIn، YouTube و …
    بنابراین قطعاً پلتفرم ها و کانال های بسیاری مانند SEO، رسانه های اجتماعی، موبایل، تلویزیون، رادیو و غیره برای بازاریابی وجود دارند. اما برای اینکه پیام خود را به طور موفقیت آمیزی به همه برسانید چالش های زیادی بر سر راه شما قرار دارند. زمانی که می خواهید برنامه بازاریابی خود را با یک VC در میان بگذارید، چند مورد وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. باید به حجم مشتریان، هزینه ای که برای جذب آن ها می پردازید و نرخ تبدیل فکر کنید. زمانی که برای سرمایه گذاران pitch می کنید، به آن ها نشان دهید که طبق چه برنامه ای می خواهید وارد بازار شوید و صدای خود را به مشتریان برسانید.برای مثال می توانید نشان دهید که چگونه می خواهید niche های متفاوتی از بازار را مورد هدف قرار دهید.

    9- تیم خود را معرفی کنید
    عموماً شما افرادی را می خواهید که بتوانند محصولات را بسازند و به فروش برسانند. این آسان ترین روش نگرش به تیمتان است. داشتن گیک هایی که تجربه فنی عمیقی و همچنین طراحان با تجربه برای تیم شما عالی است. اما دسترسی داشتن به کارآفرینانی که قبلاً کسب و کارهای موفقی داشته اند یا حتی افرادی که سابقه فروش و بازاریابی موفقی دارند نیز مهارت های مهمی به تیم شما اضافه می کنند.


    10- سرمایه و milestone
    زمانی که برای سرمایه pitch می کنید، می بایست یک چارچوب مرجع برای میزان سرمایه ای که نیاز دارید و اینکه چگونه می خواهید آن را خرج کنید داشته باشید. نکته کلیدی این است که سه نوع بودجه در ذهنتان داشته باشید که برای فرصت های سرمایه گذاری متفاوت به کار شما بیایند. کوچک، متوسط و بزرگ. باید بتوانید نشان دهید که هر مقدار پول می تواند شما را به یک milestone خاص برساند. شما باید نشان دهید که می دانید پول را دقیقاً برای چه چیزی نیاز دارید، می خواهید با آن چه کنید و چطور با استفاده از آن پول درآورید.

    مدرسه استارتاپی آواتک، قسمت 8، چگونه استارتاپ خود را به سرمایه گذاران ارائه کنید - آواتک
  • 2018/05/06, 23:22
    Admin


    ده اسلاید که برای ارائه نیاز دارید

    اسلاید پیچ دک یا طرح توجیهی استارتاپ

    نمای کلی اسلاید ارائه برای سازماندهی مطالب مورد نیاز در ارائه
  • 2018/05/06, 23:21
    Admin

    نبایدها در اسلایدهای ارائه




    • از بولت‌ها (Bullet Points)، بیش‌ازحد استفاده نکنید. استفاده زیاد از این علائم، دید خوبی در نظر مخاطبین ندارد.
    • تعداد اسلایدها نباید زیاد باشند. ۱۰ اسلاید، استاندارد است.
    • از روی اسلایدها، کلمه به کلمه نخوانید. با این کار تماس چشمی و تأثیرگذاری روی مخاطبین را از دست خواهید داد.
    • ارائه‌ای پر از متن و خالی از تصویر ایجاد نکنید. مردم نمی‌توانند همزمان هم مطالب را بخوانند و هم به صحبت‌‌های شما گوش دهند. تصاویر بزرگ و مرتبط با موضوع می‌تواند احساس مخاطبین را درگیر کرده و در درک مطالب به آن‌ها کمک کند.
    • بدون آمادگی، هرگز ارائه ندهید. همه سؤالاتی که ممکن است در حین ارائه از شما پرسیده شود را پیش‌بینی کنید و آماده پاسخ‌گویی به همه آن‌ها باشید.
    • از فونت با اندازه کوچک در اسلایدها استفاده نکنید. از فونت‌های بزرگ استفاده کنید که همه حضار در جلسه بتوانند ببینند. برای عناوین از اندازه ۳۲ تا ۴۴ استفاده کنید و برای متن اسلایدها، اندازه نباید از ۲۸ کوچک‌تر باشد.



    اسلاید ارائه استارت‌آپ (Pitch Deck) - ictstartups.ir
  • 2018/05/06, 23:20
    Admin

    بایدها در اسلایدهای ارائه




    • یک داستان بگویید و مخاطب را به لحاظ احساسی درگیر کنید. همه افراد حتی سرمایه‌گذاران به شنیدن داستان علاقه دارند، بنابراین یک داستان هیجان‌انگیز در مورد استارت‌آپ خود بگویید.
    • هر اسلاید را با بیان کردن یک موضوع محدود کنید. شما باید کاری کنید که همه‌ی توجه و حواس مخاطبتان در همان اسلاید باقی بماند. می‌توانید با ذکر مثال‌ها این کار را انجام دهید.
    • آماده‌باشید تا در برخورد اول تأثیری شگرف بر سرمایه‌گذاران بگذارید. اولین برخورد شما بسیار اثرگذار است. باور کنید که ۲ تا ۳ دقیقه اول شروع جلسه، مهم‌ترین و اثربخش‌ترین زمان ارائه است.
    • افرادی که در تیم‌تان هستند را معرفی کنید. روی دستاوردها و تخصص هر عضو تیم تمرکز کنید تا سرمایه‌گذاران بدانند که تیمی قوی و متخصص دارید.
    • در همه اسلایدها، از فونت، رنگ و اندازه یکسانی استفاده کنید و اندازه نوشته‌ها را بزرگ انتخاب کنید.
  • 2018/05/06, 23:14
    Admin
    چگونه اسلاید ارائه استارتاپ بسازیم تا از سرمایه‌گذاران جواب بله بگیریم



    اسلاید ارائه استارتاپ یا pitch deck ، معمولاً اسلایدهایی با محتوای سنگین، پرشده با مطالب حقیقی در رابطه با کسب‌وکار، استراتژی و محتوا است. برای آسان‌تر و قابل‌فهم‌تر شدن اسلاید ارائه استارتاپ می‌توان از عکس‌ها به‌جای استفاده از هزاران کلمه بهره برد. در این مقاله به بررسی راه‌های ارائه بهتر pitch deck می‌پردازیم و «توماس ریچارد» از تجربیات خود در ارائه اسلاید استارتاپی مؤثر سخن می‌گوید.
    Parallel شرکت تأمین مالی در سیدنی استرالیا است که به کسب‌وکارهای تازه‌کار کمک می‌کند تا از وضعیت کسب‌وکار فعلی خود به موقعیتی خوب در بازار کار برسند. کار اصلی این شرکت مشاوره و ریسک در سرمایه‌گذاری است،Parallel به کسب‌وکارها توسعه می‌بخشد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به نقطه فروش منحصربه‌فردی برسند.
    توماس ریچارد Parallel را در سال ۲۰۱۶ پایه‌گذاری کرد تا با استفاده از آن بتواند فاصله میان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را کم کند. ریچارد و گروهش در حال حاضر به توسعه‌دهندگان و کارآفرینان کمک می‌کنند تا ایده‌های جدیدی برای کسب‌وکار خود پیدا کنند. علاوه بر این با استفاده از اپلیکیشن ها و برنامه‌های مدیریت اموال به پیشبرد هرچه بهتر کسب‌وکارها کمک می‌کنند.
    کارآفرینان با استفاده از ایده‌های شرکت Parallel به این شرکت نزدیک می‌شوند و Parallel به آن‌ها کمک می‌کند تا یک ایده را توسعه دهند. مفهوم طرح، میزان پایداری، استراتژی کامل طرح کسب‌وکار قبل از سرمایه‌گذاری بررسی می‌شود و پس از بررسی‌های اولیه بودجه به طرح اختصاص داده می‌شود.



    https://mag.hostiran.net/design-a-pitch-deck/
این موضوع پیش از این 10 پاسخ داده شده . کلیک کنید جهت مشاهده کامل موضوع .

مجوز های ارسال و ویرایش