ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: انحلال شرکت

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/04/15, 19:17
    Sina homaei

    انحلال شرکت

    ممکن است در شرایط فعالیت شرکت دلایلی پیش بیاید که که شرکت مجبور باشد به فعالیت خود پایان دهد. این دلایل ممکن است اجبارا و یا اختیارا به وجود بیاید و در هر صورت باید با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده بوده و در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود. بنابر این انحلال شرکت به دو صورت اتفاق می افتد :
    • انحلال قهری؛

    انحلال قهری و یا اجباری شرکت به دلیل ورشکستگی شرکت اتفاق می افتد. مطابق با بند 199 لایحه قانونی 47 در صورت ورشکستگی شرکت باید این موضوع با تهیه حکم ورشکستگی بصورت رسمی اعلام شود.
    • انحلال اختیاری و یا به تصمیم مجمع عمومی؛

    ممکن است به دلیل عدم تامین سرمایه و یا کمبود سرمایه و همچنین به دلایلی همچون نا توانی برای اجرای تعهدات و اختلاف بین شرکا و یا سهامداران مجمع عمومی فوق العاده تصمیم بگیرد که شرکت را منحل کند. در این صورت باید مطابق با بند 4 لایحه قانونی 1347 این موضوع صورتجلسه و رسمی شود. شرط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده حضور بیش از دو سوم اعضا مجمع و دارندگان حداقل 75 درصد از سرمایه و سهام شرکت می باشد. چنانچه این تعداد نفرات انحلال شرکت را توافق نمایند بدون نیاز به ارائه توجیح و توضیحات لازم شرکت به راحتی منحل خواهد شد. در برخی از مواقع نیز که به دلیل زیان های وارد شده به شرکت و یا از دست دادن بیش از نیمی از سرمایه شرکت شرکت در شرایط بحرانی قرار می گیرد هیئت مدیره ممکن است از مجمع عمومی برای حضور در جلسه دعوت نماید تا در خصوص انحلال و یا تعیین تکلیف شرکت تصمیم گیری شود. در این حالت نیز شرکا و یا مجمع عمومی فوق العاده می تواند انحلال شرکت را توافق نمایند. اگر مجمع عمومی فوق العاده به دلیل اختلافات و یا به دلایل دیگری تشکیل نشود هر یک از شرکا و یا سهامداران می تواند با ارائه عدله لازم از مراجع ذی صلاح انحلال شرکت را درخواست نمایند و در صورتیکه این عدله کافی باشد ممکن است شرایط انحلال قهری اتفاق بیافتد.
    • انحلال به حکم دادگاه؛

    در شرایطی نیز دادگاه برای انحلال یک شرکت حکم می دهد. شرایطی که ممکن است منجر به صدور حکم دادگاه برای انحلال شرکت شود ممکن است هر یک از شرایط زیر باشد:
    • تمام شدن موضوع فعالیت شرکت و یا ممنوع شدن و غیر قانونی شدن موضوع شرکت و یا هر دلیلی که امکان ادامه فعالیت در موضوع شرکت را غیر ممکن کند.
    • در صورت پایان اعتبار شرکت هایی که بصورت موقت و تاریخ دار ثبت شده باشند.
    • هر گاه طبق لوایح قانونی هر یک از شرایط زیر بوجود بیاید:
      • شرایطی دال بر زیان دهی شرکت و از دست رفتن حداقل نیمی از سرمایه شرکت، و یا عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در مدت مشخص برای تعیین تکلیف این شرایط .
      • اگر بنا بر ماده 201 لایحه قانونی هر یک از افراد سهامدار و سا شریک در شرکت به دلایل زیر انحلال شرکت را درخواست بدهد:
        • چنانچه بالغ بر یک سال از ثبت شرکت گذشته باشد و هنوز در خصوص موضوع شرکت اقدامی صورت نگرفته باشد و یا از اخرین باری که برای موضوع شرکت اقدامی صورت گرفته بیش از یک سال گذشته باشد.
        • اگر مجمع عمومی فوق العاده بالغ بر 10 ماه برای رسیدگی به صورت های مالی و درخواست های شرکت و سایر مستندات شرکت تشکیل نشده باشد.
        • چنانچه برخی از سمت های حیاتی شرکت بدون تصدی مانده باشد و از این مدت حداقل 6 ماه گذشته باشد.



    البته باید این موضوع را نیز اشاره نمود که انحلال شرکت با درخواست از دادگاه فورا تایید نخواهد شد بلکه دادگاه عموما فرصتی در حدود 6 ماه به سهامدارن و شرکا خواهد داد تا مجمع را تشکیل داده و یا توافق شریک مورد نظر خود را جلب کنند. ضمن اینکه اگر سرمایه شرکت از سرمایه قانونی حداقل تعیین شده برای نوع شرکت در قانون کمتر شود و از این موضوع حداقل یک سال گذشته باشد و همچنین توانایی جبران این موضوع برای شرکا مقدور نباشد و مشکل مرتفع نشده و یا تغییر در قالب شرکت داده نشود هر یک از شرکا می تواند درخواست انحلال شرکت را به دادگاه بدهد. نتایج انحلال شرکت سهامی خاص بنابر قانون اگر شرکت به هر دلیل منحل شد باید شرکت فورا اقدام به تسویه حساب با مشتریان خود بکند. منظور اینکه باید تمامی کارها و تکالیف جاری و تعهدات بر جای مانده شرکت و وصول مطالبات و ... انجام شود. این موضوع می تواند با اتمام تعهدات و یا دریافت توافق مشتریان شرکت باشد. وضعیت حقوقی شرکت پس از انحلال و در حین تصفیه برای انجام امور تسویه شرکت باید شرایط قانونی شرکت حفظ شود و شرکت همچنان دارای شخصیت حقوقی خود باشد. بنابر این در هنگام تسویه حساب شرکت شرایط زیر برای شرکت باقی خواهد ماند:
    • نام شرکت در زمان تسویه شرکت حفظ شود و تنها باید عبارت در حال تسویه در ادامه نام دیده شود.
    • شرکت حق تغییر ادرس در زمان تسویه حساب ندارد
    • شکرت نمی تواند هیچ معامله و قرار داد جدیدی را امضا نماید به غیر از شرایطی که در راستای انجام تعهدات قبلی شرکت باشد.
    • دارایی های شرکت تا پایان زمان تسویه حساب شرکت نباید در بین شرکا و سهامدارن تقسیم شود .


    http://www.sabtviona.com/%D9%85%D9%8...B1%DA%A9%D8%AA

مجوز های ارسال و ویرایش