ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





پاسخ به موضوع

ارسال پاسخ به این موضوع :: مزایای ثبت اختراع برای کنکور

پیام شما

 

Send Trackbacks to (Separate multiple URLs with spaces)

شما میتوانید برای پیغام خود یک آیکون از لیست زیر انتخاب کنید

امکانات اضافی این بخش

  • تبدیل از www.example.com به [URL]http://www.example.com[/URL].

نمایش پست ها (ابتدا جدیدترین)

  • 2018/04/10, 20:30
    Sina homaei

    مزایای ثبت اختراع برای کنکور

    اختراع نتیجه ایده و تفکر یک شخص یا اشخاصی است که برای اولین بار اول فرآیند یا فرآورده‌ای خاص و منحصر به‌ افراد ارائه می‌دهد و راه‌ حلی برای رفع مشکل یک حرفه ، فن ، فناوری ، صنعت و … پیدا می‌کند آن را حل می‌نماید. اختراعی را می‌توان ثبت کرد که دارای ابتکار جدید و کاربرد صنعتی باشد .ابتکار و خلاقیت جدید به این معنا است که هر آنچه در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت در زمینه ذکرشده، معلوم و واضح نباشد و از دیدگاه صنعتی، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در شاخه‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. در بحث ثبت اختراع منظور ما از واژه صنعت، معنای گسترده آن می‌باشد و شامل مواردی از جمله کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می‌باشد.

    گواهینامه اختراع چیست؟

    باید بدانید که گواهینامه اختراع ، سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای پشتیبانی از اختراع صادر می‌کند و دارنده آن می‌تواند از حقوق انحصاری بهره‌مند شود.
    مالکیت فکری

    به مالکیتی گفته می‌شود که حاصل فکر باشد . مالکیت فیزیکی مثل صندلی، خانه و… دارایی‌های قابل‌لمس به شمار می‌آیند، اما یک موزیک، فیلم ، طرح صنعتی و یا اختراع، از جنس فکر هستند و قابل‌لمس نیستند اما در اجسام قابل‌لمس پدید می‌آید اما چیزی که به وجود آمده است یک امر غیر محسوس است و به این خاطر مالکیت یا دارایی فکری نامیده می‌شود.
    درواقع مالکیت فکری محصول ذهن است که این محصول ذهن می‌تواند تحت حمایت و پوشش یک فرد یا موسسه درآید. شخص دارنده مالکیت فکری می‌تواند محصول فکری خود را آزادانه در اختیار همه بگذارد یا اینکه آن را کنترل کند و در اختیار خود قرار دهد.
    حمایت از مالکیت فکری موافقین و مخالفینی دارد که مخالفان معتقدند اگر حمایت صورت بگیرد و به ثبت برسد ایجاد انحصار می‌شود و دانش،اطلاعات و صنعت در انحصار شخص یا شرکت‌های خاصی قرار می‌گیرد و دیگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند و یا انحصار باعث افزایش قیمت می‌شود که این امر سبب می‌شود که محصول به دست دیگران نرسانند و یا هر قیمتی روی آن بگذارند. اما موافقین معتقدند که ، یکی از مزایای اصلی مالکیت ایجاد انگیزه در شخص یا اشخاص می‌باشد.افراد با استفاده از سرمایه مادی و ذهنی خود ایجاد نوآوری می‌کنند و اگر شاهد حمایت و پشتیبانی قانون باشند انگیزه‌ای بیشتر برای نوآوری و توسعه در علم و فناوری خواهند داشت. حال اگر حمایتی از جانب قانون نباشد افراد دلسرد می‌شوند و انگیزه کار از بین می‌رود. این انگیزه نه‌تنها برای فرد بلکه برای جمع مفید نیز است و توازنی بین نیازهای خالق اثر و جامعه به وجود می‌آورد.
    چه مواردی ثبت اختراع محسوب نمی‌شود؟

    موارد زیر از حیطه حمایت از اختراع و ثبت اختراع خارج‌اند:
    ۱- کشفیات، نظریه‌های علمی و روش‌ها ریاضی
    ۲- طرح‌ها و قواعد یا روش‌های انجام کار تجارت و آنچه برای فعالیت‌های صرفاً فکری یا بازی کردن می‌باشند.
    ۳- روش معالجه بدن انسان یا حیوان از طریق درمان یا جراحی و همچنین روش‌های تشخیص بیماری‌ها که روی بدن انسان یا حیوان انجام می‌‌گیرند.
    روش‌های ثبت اختراع
    ۱- روش اعلامی
    ۲- روش تحقیقی
    روش اعلامی :ثبت اختراع به روش اعلامی بر اساس ادعای مخترع انجام می‌گیرد در ابتدا باید صحت و درستی ادعا ثابت شود و اگر قبلاً وجود نداشته باشد ثبت ادعای مخترع به ثبت می‌رسد.بنا به ماده ٣۶ قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات : سند اختراع به‌هیچ‌وجه برای قابل‌استفاده بودن و یا جدید بودن و یا حقیقی بودن اختراع سندیت ندارد و همچنین ورقه اختراع دلیل بر این نیست که تقاضاکننده یا موکل او مخترع واقعی می‌باشد و یا شرح اختراع یا نقشه‌های آن صحیح است .
    روش تحقیقی:در بعضی از کشورها با استفاده از تجهیزات ، امکانات و آزمایشگاه‌های مختلف درزمینهٔ های متفاوت به بررسی اختراع مخترع می‌پردازند و ممکن است آزمایش‌ها مدت زیادی طول بکشد تا ادعای مخترع در مورد اختراعش موردبررسی شود و صحت یا سقم ادعایش مشخص و معلوم شود.
    در این روش تلاش می‌شود که اختراع قبل از اینکه به ثبت برسد به‌صورت محرمانه و سری محفوظ بماند اگر ادعای مخترع درست باشد اختراع ثبت می‌شود و اگر که ادعا دروغین باشد و یا درگذشته وجود داشته باشد ادعا رد می‌شود. در بعضی از کشورها از هر دو روش استفاده می‌شود. به‌طور مثال در کشور سوئیس اختراعاتی که درزمینهٔ ساعت و دارو باشد به روش تحقیقی انجام می‌شود و درزمینهٔ های دیگر با استفاده از روش اعلامی ثبت صورت می‌گیرد.
    مدارک لازم جهت ثبت اختراع

    ۱- اظهارنامه ثبت اختراع ( ۳نسخه) : اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است که جزء اوراق بهادار می‌باشد و متقاضی باید از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره کـل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تکمیل و امضاء آن اقدام نماید
    ۲- توصیف مشروح اختراع (۳نسخه) : اختراع موردادعای مختـرع بـاید به‌طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های اختراع ادعایی به‌طور واضح بیان گردد.ازجمله معایب و مزایای طرح. در تهیه شرح اختراع از کاغذهای A4 استفاده شود.
    ۳-نقشه‌های اختراع (۳نسخه): نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وکیل او امضاء نمایند. نقشه‌های اختراع باید روی کاغذ ۳۴ سانتی‌متـر طـول و ۲۲ سانتی‌متـر عـرض رسـم گردند و فقط از یک روی کاغذ استفاده شود.
    ۴- ادعا (۳نسخه): اینکه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی‌کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.
    ۵- فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعین
    ۶-قبض رسید بانکی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع

    مزایای ثبت اختراع در کنکور

مجوز های ارسال و ویرایش