یکی از انواع شرکت های تجاری در ایران، شرکت های سهامی هستند. شرکت های سهامی مهم ترین نوع شرکت تجاری می باشند. چرا که، انجام پروژه های بزرگ صنعتی ، تجاری مثل سدها ، شهرک ها ، آسمان خراش ها و کارخانجات بزرگ خودرو، هواپیما و کشتی سازی جز از طریق تشکیل شرکت های سهامی میسر نیست. زیرا اولاَ انجام این گونه پروژه ها نیاز به سرمایه انبوهی دارد که معمولاَ از طریق سرمایه های خصوصی امکان پذیر نیست، ثانیاَ تعداد شرکا در این شرکت ها زیاد و در نتیجه میزان سرمایه گذاری هر فرد نوعاَ خیلی زیاد نیست و ثالثاَ میزان خطر ، در صورت ورشکستگی ، برای هر شریک ، غیرقابل جبران نیست زیرا مسئولیت شرکا فقط محدود به سهام آنان در شرکت است.
شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود: شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص
در تعریف شرکت سهامی عام آمده است :
شرکت سهامی عام شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده است. سرمایه ای که موسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین کرده اند.
برای تاسیس شرکت سهامی عام بایستی مراحل چندی طی گردد که هر مرحله قواعد خاص خود را دربردارد. این مراحل را می توان در دو قسمت بررسی کرد :
اول – مدارک مورد نیاز به مرجع ثبت شرکت ها ارائه و در صورت تایید مجوز پذیره نویسی صادر می شود. بنابراین طرح های اساسنامه و اظهارنامه – بدون تکمیل قسمت اسامی مدیران .و بازرسان - ، طرح اعلامیه پذیره نویسی ، گواهی بانک مشعر بر پرداخت قدر السهم موسسین از سرمایه، مشخصات و هویت اشخاص حقیقی و حقوقی موسس و مجوز از سازمان بورس واوراق بهادار تهران و در صورت ضرورت مجوز از سایر نهادهای مربوط مثل بانک مرکزی و یا بیمه مرکزی به مرجع ثبت شرکت ها ارائه و پس از بررسی و تایید مدارک طبق ماده 10 " لایحه " مجوز انتشار پذیره نویسی صادر می شود.
دوم – پس از انتشار اعلامیه پذیره نویسی در روزنامه های مورد نظر موسسین – که در قانون تجارت برای آن مهلتی در نظر گرفته نشده ولی طبق ضوابط سازمان بورس اوراق بهادار تهران باید حداقل هفت روز باشد و قابل تمدید نیز هست – و انجام تکالیف مندرج در ماده 16 " لایحه " ، موسسین ، از مجمع عمومی دعوت می شود و مصوبات آن را در قالب صورت جلسه مجمع عمومی موسس در دو نسخه شامل تصویب گزارش موسسان ، تصویب اساسنامه ، انتخاب مدیران و بازرسان قانونی و روزنامه کثیرالانتشار به امضای هیات رئیسه مجمع می رسانند.
جهت آشنایی شما عزیزان ، در این مقاله توضیحاتی در رابطه با اجازه سازمان بورس آورده ایم.

  • اجازه سازمان بورس

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار 1384، برای ثبت هر شرکت سهامی عام و یا حتی افزایش سرمایه آن ها، صرف نظر از اینکه در بورس پذیرفته شده باشند یا خیر، اجازه سازمان یورس و اوراق بهادار الزامی گردیده است. مطابق ماده 25 آن قانون :
" از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ، برای ثبت شرکت های سهامی عام یا افزایش سرمایه آن ها، اجازه انتشار " اعلامیه پذیره نویسی" توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت " سازمان " صادر می گردد ".
بنابراین موافقت سازمان مذکور شرط آمره و مقدمه لازم جهت صدور اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی از سوی اداره ثبت شرکت ها به شمار می رود.

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام به شرح ذیل است :

مرحله اول: (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
2- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
3- دو نسخه اظهارنامه ی تکمیل شده
4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
8-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و همچنین فیش واریزی مربوطه
مرحله دوم: ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی)
1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین،اعضاء هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت(در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
5- اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)
موسسین شرکت های سهامی اعم از عام و خاص، نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند، طبق ماده 23 لایحه مسئولیت تضامنی دارند. به عبارت دیگر چنانچه موسسین قبل از ثبت شرکت با اشخاص ثالث قراردادهایی مانند اجاره محل، تبلیغات در صدا و سیما ، انتشار آگهی در روزنامه ها و مشاوره مشاوران مالی و حقوقی منعقد کنند و موفق به ثبت شرکت و پرداخت مطالب اشخاص ثالث نشوند، همگی آنان در معرض طرح دعوای مطالبه خواهند بود و شخص ثالث با توجه به بضاعت و ملائت هر یک از آنان ، حق مراجعه به هر یک و یا همه آنان را به دلخواه دارد. در واقع ماده 23 " لایحه " نوع مسئولیت موسسین را که در قسمت اخیر ماده 19 آمده است، تعیین کرده است.
ثبت شرکت فکر برتر
{ پاسخی شایسته به نیازهای حقوقی و ثبتی شما }


ثبت شرکت سهامی عام و یا افزایش سرمایه آن ها